ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مجمع آتن گشایش یافت

| دوشنبه, ۸ آبان ۱۳۸۵، ۱۲:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

نخستین گردهمایی مجمع راهبری اینترنت - IGF - از امروز در آتن کارش را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار جامعه‌ی اطلاعاتی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مجمع با حضور نخست وزیر، وزیر ارتباطات یونان و نمایندگان دولت‌ها، بخش خصوصی، جامعه‌ی مدنی از سراسر دنیا به مدت چهار روز برگزار خواهد شد و به موضوعاتی مانند آزادی بیان، افزایش دسترسی، امنیت، Spam و openness می‌پردازد.

در اجلاس جهانی سران درباره‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی، در تونس مقرر شد تا این مجمع زیر نظر دبیر کل سازمان ملل متحد تشکیل شود و در خصوص سیاست‌های مربوط به راهبری اینترنت به گفت‌وگو بپردازد.

مجمع مذکور به هیچ وجه ویژگی تصمیم‌گیری ندارد و اسناد نهایی آن الزام‌آور نیستند، اما دبیر کل موظف شده گزارشی درباره‌ی IGF تهیه و آن را به اعضای سازمان ملل متحد ارایه کند؛ در این مجمع هیچ قطعنامه‌ای صادر نخواهد شد.

بنا بر اعلام، روز اول همراه با گشایش مجمع، نشستی عمومی برگزار و دیالوگ سیاست چندگانه و آماده‌سازی شرکت کنندگان برای ارایه رئوس کلی مطالبی که در طول سه روز آینده مورد بحث قرار خواهند گرفت.

روز دوم به ارایه‌ی مطالبی در خصوص امنیت اینترنت اختصاص دارد و روز سوم به موضوع تنوع و دسترسی اختصاص خواهد داشت؛ روز چهارم مروری است بر مباحث روزهای گذشته و در این روز با نتیجه‌گیری رییس جلسه پایان می‌یابد. در این نشست جلسه‌ای عمومی برگزار خواهد شد و درنهایت جلسه‌ای برای جوانان با نگاهی بر مباحث جدید و مورد علاقه‌ی این قشر تشکیل خواهد شد که این جلسات به مباحثی در خصوص تکنولوژی و چشم‌انداز سیاست عمومی اختصاص خواهند داشت.

از ایران، عبدالمجید ریاضی - دبیر شورای عالی فن‌آوری اطلاعات -، علی اکبر کرم‌بیگی - مدیر روابط عمومی شرکت فن‌آوری اطلاعات - از وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در این مجمع حضور یافتند. قرار بود پیمان سعادت از وزارت امور خارجه نیز در اجلاس فوق شرکت کند.

به گزارش ایسنا، از سایر بخش‌ها یعنی بخش خصوصی، جامعه‌ی مدنی و بخش علمی و دانشگاهی هیچ نماینده‌ای از ایران حضور ندارد و این در حالی است که حضور این نمایندگان در اینگونه اجلاس‌ها نقش موثری دارد، به طوری که در اجلاس WSIS ژنو، بافت اصلی حاضران اجلاس را نمایندگان جامعه‌ی مدنی تشکیل داده بودند و از قبل پیش‌بینی می‌شد که این نمایندگان در فروم یونان حضور فعال داشته باشند.

با وجود این که ما تجربه‌ی حضور در نشست‌ها و اجلاسیه‌های سران درباره‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی در ژنو و تونس را داشتیم، اما مراحل آمادگی و هماهنگی برای حضور ایران در اولین مجمع راهبری اینترنت مانند سایر نشست‌های مرتبط با جامعه‌ی اطلاعاتی باز هم به روزهای آخر کشیده شد.

دو نشست هم‌اندیشی برای مشارکت در مجمع راهبری اینترنت که به گفته‌ی مسوولان برگزاری آن در راستای تداوم کار برای به ثمر رساندن تلاش‌های ناظر بر تضمین نقش برابر تمامی ‌کشورها در اداره‌ کردن اینترنت بود، در دبیرخانه‌ی شورای عالی فن‌آوری اطلاعات کشور برگزار و پیرو آن نیز پیشنهاداتی از سوی افراد حاضر در این نشست‌ها مطرح شد.

در این دو نشست قرار شد به جای پراکنده کاری، دو تا سه موضوع کلیدی انتخاب و در فروم یونان به پیگیری آن‌ها پرداخته شود و از سویی تاکید شد که با توجه به این که IGF نقشی در تصمیم‌گیری درباره‌ی حاکمیت اینترنت ندارد، اما حضور در این مجمع را می‌توان یک فرصت دانست؛ چراکه تنها پنجره‌ی بازی است که این امکان را می‌دهد تا نظراتمان را درباره‌ی راهبری اینترنت بیان کنیم.

همچنین تاکید شد که به هر دو جبهه‌ که یکی از آن چهار موضوع اصلی اجلاس دسترسی، آزادی بیان،‌ امنیت، Open ness است و به جبهه‌ی دیگر، یعنی موضوع حاکمیت اینترنت، نیز توجه شود.

از سوی دیگر این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به واقعیت‌هایی که در مورد IGF وجود داشته و بیشتر جنبه‌ی گفت‌وگو دارد، باید خارج از چارچوب اجلاس حرکت کنیم و پیش از آن که برای فروم یونان حساب باز کنیم، در این اجلاس تمام تلاش را انجام دهیم که حاکمیت اینترنت را در موضوعات محوری اجلاس بعدی که در برزیل برگزار می‌شود، بگنجانیم.

برخی از مسوولان معتقدند تغییر و تحولاتی که در سطوح مدیریتی کشور به وجود آمد، سبب شد تا حدودی در حوز‌ه‌ی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و به ویژه جامعه‌ی اطلاعاتی کشور رکود ایجاد شود و باید فرصت داد تا تعهدات ژنو و تونس مورد بررسی قرار گیرند و سپس به اجرا درآیند.

برخی دیگر معتقدند WSIS تنها جشن بزرگی بود که با حضور اکثر نمایندگان کشورها برگزار شد و نمی‌توان به نتایج آن برای تغییر در جهان و دسترسی برابر به اطلاعات و تکنولوژی‌های نوین ارتباطات و اطلاعات امیدوار بود.

با توجه به اهمیت مباحث جامعه‌ی اطلاعاتی باید بررسی کرد که چرا با این که می‌دانیم در نشست‌های مرتبط حضور پیدا کنیم اما از قبل برنامه‌ی مشخصی نداریم؟

  • ۸۵/۰۸/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">