ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بهرامی – نامه وارده - طرف ما ایران سل است و این که شریک خارجی آنها (اپراتور دوم تلفن همراه- ایران سل ) کیست و چگونه باشد در اختیار آنها (صا ایران و بنیاد) قرارداده شده است.

این اظهارات پر معنا از سوی آقای وفا غفاریان رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران و به عبارتی اپراتور اول تلفن همراه در گفتگو با خبرگزاری ایسنا مطرح شده است که گویای بسیاری از مسائل و بخصوص غیر قانونی بودن اقدامات انجام شده در اپراتور دوم تلفن همراه (ایران سل) است.

ماجرای اپراتور دوم یا ایران سل که بیش از 5 سال است هنوز در پیچ و خم تصمیمات اداری قراردارد با تغییر مدیران در وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات که همگی به نوعی از شرکت صا ایران به این وزارتخانه آمده اند، از آن ماجراهای تاریخی است که مسلما بعدها در پرونده کاری بسیاری از این مدیران ثبت خواهد شد.

اینکه چرا و چگونه بزرگترین سرمایه گذاری خارجی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بازیچه سیاسی کاری ها قرار می گیرد ، بماند اما نکته جالب این اظهارات این است که یک مقام دولتی بر خلاف قانون 5 ساله سوم توسعه اقتصادی و ..... و همچنین قانون مناقصه اکتبر 2003 کلیه اختیارات دولت در این زمینه را به راحتی یک لیوان آب خوردن ! در اختیار دو شرکت صا ایران و بنیاد می دهد.

بر اساس قانون برنامه سوم 5 ساله مصوب 17/1/79 به ویژه مواد 124 و 125 قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی مصوب 4/3/81 و همچنین قانون مصوب 19/9/82 درمورد وظائف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب 1350 و قانون شماره 60780/260 درمورد اجازه اجرای موافقت نامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار مصوبه 14/2/84 مجری و ناظر بر پروژه اپراتور دوم تلفن همراه وزارتخانه ارتباطات می باشد و تنها این وزارت خانه یا بعبارتی دولت می تواند در مورد شریک خارجی تصمیم بگیرد نه دو شرکتی که در این پروژه تنها هر کدام 15 درصد در اختیار دارند و خارج از یک مناقصه قانونی وارد این پروژه شده اند.

اینکه چرا آقای غفاریان رییس هیات مدیره مخابرات به همین راحتی اختیارات دولت را به بنیاد و صا ایران واگذار می کند و منافع خارجی کشور را نادیده می گیرند خود مسئله ای است که پشت آن هزاران مسئله دیگر قرار دارد.

البته باید اذعان داشت که بر فرض اینکه بخشی از دولت بر خلاف قانون اساسی بخواهد اختیارات خود را به دو شرکت شبه دولتی واگذار نماید این هم روندی دارد که قبل از هر چیز این تصمیم باید رسما به برنده قانونی مناقصه اپراتور دوم تلفن همراه اعلام شود تا این شریک خارجی بیش از این با سردرگمی در کشورمان مواجه نگردد و حداقل آبروی کشور در نزد خارجی ها حفظ شود.

واقعا چه کسی پاسخگوی کشتن زمان برای توسعه این کشور است.

چرا پروژه ای که می توانست حداکثر ظرف 3 تا 6 ماه عملیاتی شود و مردم و کشور از منافع آن سود ببرند باید 5 سال زمان صرف خود کند و تازه رییس جدید هیات مدیره مخابرات که دو ماه است از گرد راه رسیده ، برای مسائلی که خود بهتر می داند بازی جدیدی را در این پروژه آغاز کند.

آیا بهتر نیست آقای رییس سایر اختیارات خود را نیز به دیگران واگذار کند تا شاید برنامه های توسعه بتوانند نفسی راحت بکشند.این باعث تاسف است که مدیران جدید مخابرات بیش از منافع کشور، منافع شرکتی خود را ببینند و به همین راحتی بزرگترین سرمایه گذاری خارجی بعد از انقلاب را به بازی بگیرند.

behezad_88@yahoo.com

  • ۸۴/۰۷/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">