ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مخاطرات "ایران‌هراسی سایبری"

| دوشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۴ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - وقتی نام برخی کشورها به گوش ما می‌خورد یک تصویر در ذهن ما نقش می‌بنند. این تصویر اما به هیچ وجه تصادفی در ذهن ما شکل نگرفته و حاصل برنامه‌ریزی‌های کلان و طولانی است.

برای مثال آمریکایی‌ها چهره منجی دنیا و پایگاهی امن و مطمئن برای زندگی و سرمایه‌های مادی و انسانی را برای خود ترسیم کرده‌اند. آنها این موضوع را سال‌ها از طریق رسانه‌ها، فیلم‌ها و حتی غول‌ها و موجودات فضایی و تخیلی ساخته و پرداخته‌اند که در لحظاتی که دنیا در حال از پای درآمدن است، این آمریکاست که به کمک همه آمده و کار را تمام می‌کند.

روسیه چطور؟ روسیه سال‌ها کشوری ناامن با مردمانی سرد و بی‌احساس از سوی بلوک غرب ترسیم شده بود. اما با بازگشت مجدد پوتین، او از خود و کشورش چهره‌ای قدرتمند ارایه کرد و اینکار از طریق درج تصاویر شخصی پوتین و در پست سرش کلیساهای معروف این کشور روی جلد مجلات بزرگ دنیا گرفته تا انبوهی از اخبار و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی شکل گرفت.

عربستان چطور؟ تا پیش از بن‌سلمان مردم دنیا عربستان را کشوری صحرایی با مردمی بدوی و حاکمانی خشن می‌شناختند. با حضور بن‌سلمان اما در دنیا چهره‌ای جدید از شخص بن‌سلمان به عنوان یک چهره اصلاح‌گر و کشوری با درهای باز به مدرنیته ترسیم شد. البته تا قبل از فاجعه خاشقچی!

بد نیست بدانید عربستان از دوره بن‌سلمان و حتی روسیه در بازگشت مجدد پوتین، برای بازسازی چهره جدید خود و کشورهایشان، از شرکت‌های روابط‌عمومی غربی استفاده کردند. شرکت‌هایی که کارشان ارایه خدمات بین‌المللی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی و ارایه راهکارهایی به همین منظور است. اگرچه این شرکت‌ها ظاهرا بعد از حملات روسیه به اوکراین و بعد از قتل خاشقچی در عربستان، همکاری خود با پوتین و بن‌سلمان را فسخ کردند.

در واقع عربستان و روسیه مانند کشورهای مختلف دیگر به منظور بهبود بخشیدن به وجهه کشور خود و پیشبرد منافعی که در خارج از مرزهایشان دنبال می‌کنند شرکت‌های روابط عمومی غربی را به استخدام خود در می‌آورند. موضوعی که بیانگر نقش و اهمیت بالای بکارگیری شرکت‌ها و متخصصان ارتباطات و روابط عمومی در عرصه‌های بین‌المللی است.

برسیم به پرسش اصلی، ایران چطور؟ همه می‌دانیم که چهره ایران نزد افکار عمومی دنیا مطلوب نیست و هنوز هم توریست‌ها از اضطراب و ترس خود از لحظه ورود به فرودگاه ایران می‌نویسند. ساخت این چهره ترسناک از ایران از گذشته تا کنون دو دلیل دارد، خصومت غرب و متحدانش با ما و البته کم‌کاری خود ما.

حالا اما پروژه ایران‌هراسی سایبری کلید خورده و فضای رسانه‌ای و سایبری دنیا پر است از اخبار منفی از هکرها و عملیات‌های تخریبی منتسب به ایران. مشکل ایران‌هراسی سایبری اما تنها به ترسیم تصویری مهاجم و عامل بی‌ثباتی سایبری در دنیا از ایران محدود نمی‌شود، مساله اینجاست که در نتیجه تداوم بی‌توجهی و انفعال نسبت به ترسیم چهره جدید از ایران، می‌توان در آینده بسیاری از حملات سایبری دنیا را به ایران نسبت داده و احتمالا منتظر محکومیت‌های بین‌المللی، تحمیل تحریم‌های سایبری و تجهیزات فناورانه (به بهانه استفاده از آنها به عنوان سلاح از سوی ایران) و حتی صدور مجوز قانونی و بین‌المللی برای تهاجم سایبری یا نظامی به ایران هم باشیم.

صورت مساله روشن است و باید قبل از آنکه دیر و ناممکن شود، اقدامات گسترده‌ای در عرصه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی بین‌الملل را در دستور کار بگذاریم.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۷/۰۹/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">