ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مردم را مقصر نکنیم

| دوشنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - هفته پیش مدیر یکی از جویشگرهای بومی به طرح ادعای بزرگی پرداخت و گفت، در صورت حمایت کاربران ایرانی از این جویشگرها این توانایی وجود دارد که اقتصاد اینترنتی کشور طی پنج سال آینده با رشد 600 درصدی مواجه شود.

هرچند همزمان با افتتاح جویشگرهای بومی اما و اگرهایی در این حوزه به وجود آمد و برخی صرف نزدیک به 170 میلیاردتومان برای توسعه آنها را به منزله توفیق آنها ندانستند، اما به هر روی ظاهرا این جویشگرها در سکوت به کار خود ادامه دادند.

اما واقعیت این است که در پروژه‌ای مانند جویشگر بومی تا زمانی که مردم به کرات از جویشگر استفاده نکنند ضعف‌ها و باگ‌های آن نیز آشکار نشده و به بلوغ نخواهند رسید. از این رو به نظرمی‌رسد دعوت از مردم برای استفاده از این موتورها به نوعی دعوت به کار خیر کردن است تا با استفاده مداوم هم مشکلات این جویشگرها مشخص و برطرف شود و هم بازار رقابتی برای این کسب‌وکار فراهم شود.

حال موضوع قابل توجه اینجا است که همچنان بسیاری از کاربران از وجود چنین جویشگرهایی به کل بی‌خبرند و حتی بعضا نام این جویشگرها را هم نشنیده‌اند، پس برای این که کاربران ایرانی از جویشگرهای بومی استفاده و حمایت کنند نخست بایستی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه صورت گیرد. .البته خیلی پیش‌تر از رونمایی رسمی از این جویشگرها باید برای این مساله تدابیری اندیشیده و عملیاتی می‌شد. بماند که تمرکز همزمان روی چند برند و چند جویشگر (با وجود مخالفت‌ها) باز هم این پرسش را ایجاد می‌کند که در نهایت کاربران آیا در صورت همراهی با این پروژه باید همزمان به همه جویشگرها سربزنند؟

متاسفانه به تازگی مرسوم شده است که درست در زمان به نتیجه رسیدن یک پروژه مسوولان از مسایلی سخن می‌گویند که تا چندی پیش مطرح نبود و به این ترتیب اگر پروژه به هر دلیل به نتیجه مطلوب نرسید، دیگر مسایل را عامل ناکامی معرفی کرده و کار خود را کامل و تمام‌شده بدانند.

نکته دیگر اینکه بی‌اطلاعی مردم تنها به نام و تعدد این جویشگرها محدود نمی‌شود بلکه آنها باید بدانند که جویشگرها قرار است چه امکاناتی در اختیارشان قرار دهند و اساسا چه نیازی از کاربران را تامین خواهند کرد؟ در واقع چه اقداماتی برای توسعه موتورهای جست‌وجوی ایرانی و بومی‌سازی آنها صورت گرفته که بتواند کاربران ایرانی را به استفاده از آنها ترغیب کند؟

بدیهی است مادامی که هیچ تحرکی از جانب گردانندگان این موتورهای جست‌وجو مشاهده نشود و در زمینه تجاری‌سازی و معرفی سرویس‌هایشان قدمی برداشته نشود حتی اگر خود را قابل رقابت با بهترین جست‌وجوگر دنیا هم بدانند فایده‌ای نخواهد داشت و این پروژه هم همچون ده‌ها پروژه پرخرج دیگر که پسوند "ملی" را به یدک می‌کشند هیچ‌گاه به سوددهی نخواهد رسید. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">