ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مردم مجبورند وضعیت اینترنت را تحمل کنند

| دوشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۸۷، ۰۴:۱۱ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با تاکید بر رقابتی کردن بازار در این حوزه گفت: دیگر در این فکر نیستیم که در بحث صوت یا سرویس‌های پایه رقابت کنیم بلکه مخابرات از این پس در بحث سرویس‌های ارزش افزوده وارد می‌شود زیرا بالای 50 درصد درآمد سرویس‌های مخابراتی برروی سرویس‌های ارزش افزوده است.

به گزارش (ایسنا) صابر فیضی با بیان این که برای رقابت تعاریف مختلفی وجود دارد اظهار کرد: رقابت یعنی تلاش برای دستیابی به اهداف بهتر از دیگران اما این اهداف در سیستم‌های اقتصادی و مخابرات جهانی متفاوت است و می‌توان گفت رقابت در ظاهر ضد عدالت است اما اجرای صحیح آن عین عدالت است.

او که در همایش بین‌المللی مخابرات ایران که امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد سخن می‌گفت، افزود: اگر بخواهیم قوانین‌مان را طوری تنظیم کنیم که بهره‌برداران از سرویس‌های ارتباطی بهترین سرویس دهنده را انتخاب کنند و بتوانند به سرویس‌های مطلوب برسند، ما عدالت را برای همه ایجاد کرده‌ایم و در بحث ارتباطات نیز به همین صورت است.

وی گفت: در گذشته مردم مجبور بودند برای دریافت یک خط تلفن چند سال در نوبت باشند و در شرایط فعلی نیز مجبوراند وضعیت اینترنت فعلی کشور را تحمل کنند؛ ما اعتقادی به بحث رقابت در ارایه‌ی سرویس‌ها و اقتصاد نداشتیم اما تجربه نشان داده رشد و توسعه در اثر رقابت به وجود می‌آید و تجربه مقایسه کشورهایی که اقتصاد دولتی دارند با کشورهایی که اقتصاد باز دارند نیز مفید خواهد بود.

فیضی خاطر نشان کرد: بعد از 27 سال که اقتصادمان را تجربه کردیم، مسوولان نظام به اینجا رسیدند که باید تفسیر و قانونی بر اصل 44 قانون اساسی نوشته شود که خود قانون این اجازه را داده بود.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به ماده 7 قانون برنامه چهارم که به کوچک کردن دولت اشاره دارد تصریح کرد: کل اقدامات تصدی‌گری باید واگذار شود و از طرفی در این ماده اشاره شده که اساسنامه‌ها تصحیح شده و به قانون تجارت برگردد و شرکت‌های غیر حاکمیتی واگذار شوند؛ ما در حال حاضر در اجرای قانون به جایی می‌رسیم که باید کارهایی کرده و تفسیرهای متعددی از طرف مجریان مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد: ما هنوز به این باور نرسیدیم که در اجرای قوانین رقابتی نباید بخشی نگاه کنیم چون با این تفکر نمی‌شود در رقابت ماند بنابراین اگر ما تفکر رقابتی نداشته باشیم افرادی که در نهایت در جامعه رقابتی حذف خواهند شد ما خواهیم بود.

فیضی در بخشی از سخنان خود به ماده 41 قانون اصل 44 اشاره و تصریح کرد: در این ماده به تشکیل شورای عالی اجرایی اصل 44 اشاره شده که ترکیبی از سه قوه و بخش خصوصی است.

او در ادامه از مواد 44 و 45 قانون اصل 44 یاد کرد و گفت: در این مواد اعمالی که به اخلال در رقابت منجر شود ممنوع است و همچنین در مواد 46 و 47 به این موضوع اشاره شده که مدیریت و سرمایه‌گذاری که در رقابت اخلال کند ممنوع خواهد بود.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر قوانین قوی داریم که بازار باید به سمت ایجاد رقابت حرکت کند و این موضوع جزو قوانینی است که زمان اجرای آن نیز آورده شده و سازمان‌های نظارتی از زمان لازم‌الاجرا شدن آن باید بر آن نظارت کنند.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: طبق تفسیر اصل 44، مخابرات ایران که در قانون اساسی در صدر بود باید واگذار شود که این کار صورت گرفته پس باید بتواند توان رقابتی برای خود ایجاد کند.

فیضی تاکید کرد: مخابرات اگر بخواهد توان رقابتی داشته باشد باید ارتباطات درون سازمانی در مخابرات ایجاد شود که به ساختار فرهنگ سازمانی این شرکت نیاز دارد.

وی با اشاره به تصور عده‌ای که می‌گویند بازار مخابرات انحصاری است گفت: هیچ‌کدام از قوانین موجود در مخابرات انحصاری نیست بنابراین اهمیت فرهنگ سازمانی جایگاه خود را در مدیریت آینده شرکت مخابرات ایران به وضوح نشان خواهد داد.

او ادامه داد: تصور ما این است که در مخابرات امکانات زیادی داریم که اگر آن‌ها به موقع در اختیار بهره‌برداری قرار داده شوند به سود مردم بوده و رقابت نیز ایجاد خواهد کرد؛ ما نمی‌توانیم با ایجاد محدودیت برای دیگران در این حوزه به سود برسیم.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران بر اشتراک گذاشتن امور با اپراتورها و دارندگان مجوز تاکید کرد و گفت: ما موافق رشد جهشی مخابرات نیستیم زیرا این موضوع امکانپذیر نیست؛ مخابرات یکسری محدودیت‌هایی در پروانه خود در زمینه سقف تلفن، ثابت، تلفن همراه یا مباحث تکنولوژیکی و حتی در مورد اپراتور سوم دارد و ما امیدواریم بتوانیم با استفاده از قوانین و ایجاد بازار رقابتی سالم عدالت را برای استفاده کنندگان از سرویس فراهم کنیم.

وی در پایان گفت: وقتی کشورمان را در این حوزه با 3 سال گذشته مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که در این مدت رشد فزاینده‌ای داشتیم زیرا بحث تلفن ثابت به روز شده و تلفن همراه بازار آزاد ندارد اما در جهان کسی نمی‌ایستد تا ما به آن برسیم؛ آن‌ها پیش می‌روند و ما نیز باید پیشرفت کرده و جامعه ایران را به جامعه جهانی نزدیک کنیم.

  • ۸۷/۰۷/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">