ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مرگ خوب است، اما برای همسایه

| سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۵۲ ق.ظ | ۱ نظر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم اهداء پروانه به شرکت‌های  FCPدر توجیه این اقدام گفت: «قرار نبود انحصار دولتی مخابرات شبه‌دولتی شود» و در ادامه با بیان اینکه حدود 100 هزار نفر در نوبت دریافت تلفن ثابت هستند بدون ورود به دلایل آن، اظهار امیدواری کرده‌اند: با فراهم شدن فضای رقابت در واگذاری تلفن ثابت این مشکل حل شود. به عبارتی وزیر محترم "انحصار" را عامل عقب ماندن در واگذاری تلفن ثابت می‌دانند.

اما نکته جالب، بخش دیگر سخنان ایشان در همان مراسم است: «پروانه انحصار ایرانیان نت تا پایان سال 99 هست و نمی‌توانیم در این زمینه کاری کنیم». این در حالی است که سبوحی قائم‌مقام رگولاتوری معتقد است انحصار ایرانیان‌نت تا پایان سال 95 است.

اما در کنار این دو اظهار نظر کاملاً متضاد -  ضدیت با انحصار و حمایت از انحصار –  باید نکته سومی هم مطرح شود و اینکه فروش پهنای باند سال‌هاست که به‌صورت انحصاری دولتی با قیمت چند برابر خرید از دیگر کشورها به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌شود و آقای وزیر هرگز در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود به این انحصار اشاره‌ای ندارند و آن را ضد توسعه نمی‌دانند. حال‌آنکه همه اذعان دارند؛ اگر رتبه ایران در دولت الکترونیکی پایین است به دلیل هزینه بالای پهنای باند و فروش انحصاری آن توسط وزارت ارتباطات است...

لذا به نظر می‌رسد؛ فرمایشات آقای وزیر در بحث انحصار زدایی درست باشد، همان‌طور که حضور اپراتور دوم و سوم در بخش تلفن همراه، موتور محرک این وسیله ارتباطی بود، اما چرا وزارت ارتباطات به تداوم انحصار اپراتوری که در 5 سال گذشته با مشکلات توسعه‌ای مواجه بوده پا می‌فشارد و یا به انحصار پهنای باند ایرادی وارد نمی‌داند، جای بحث دارد. البته پاسخ روشن است. شرکت ارتباطات زیرساخت دولتی بوده از طرف دیگر 20 درصد سهام شرکت ایرانیان نت نیز متعلق به شرکت ارتباطات زیرساخت است.

به اعتقاد کارشناسان، وزیر ارتباطات به‌عنوان متولی بخش  ICT کشور، نباید در مورد انحصار، تعرفه‌گذاری، SLA، خصوصی‌سازی و مواردی از این دست دیدگاه دوگانه داشته باشد. این رویه به توسعه نمی‌انجامد و حمایت‌های یک‌جانبه از شرکت‌های خودی و مخالفت با انحصار تلفن ثابت یا شرکت مخابرات ایران، مخاطب را به یاد این ضرب‌المثل قدیمی می‌اندازد که "مرگ خوب است اما برای همسایه" یا رقابت خوب است اما برای مقابله با مخابرات!

یادداشت وارده:امضا محفوظ

(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۱)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">