ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مسنجر دولتی هم راه اندازی شد

| دوشنبه, ۳ دی ۱۳۸۶، ۰۱:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم، سامانه پیام رسان فارسی (Iran Messenger) درگاه خدمات الکترونیکی ایران مورد راه اندازی و بهره برداری قرار می گیرد.

واحد فنی درگاه ایران (شورای عالی فناوری اطلاعات) اعلام کرد، ارایه خدمات پیام رسان ایران، در راستای تکمیل فازهایی قرار دارد که پیش از این در طراحی درگاه خدمات الکترونیکی ایران مورد توجه قرار گرفته بود. به همین منظور، طرح پایلوت خدمت پیام رسان در مرحله نخست در معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد آزمایش اولیه قرار گرفت و پس از طی مراحل موفقیت آمیز، با فرا رسیدن عید سعید غدیر خم در پایگاه http://www.iran.ir مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش هدف و امکانات خدمات پیام رسان ایران شامل انتقال آنی و دوسویه متن، فایل های اطلاعاتی، صدا روی شبکه (VOIP) و غیره است که روی شبکه ملی اینترنت ارائه خواهد شد. در طراحی نرم افزاری سامانه پیام رسان ایران، استفاده از تازه ترین فناوری های روز دنیا مورد توجه قرار گرفته و پیاده سازی آن با استفاده از نرم افزارهای آزاد/متن باز صورت گرفته است.

سامانه پیام رسان ایران به منظور تامین سازگاری هرچه بیشتر، به گونه ای طراحی شده است که به کاربران امکان می دهد تا به صورت هم زمان از سامانه پست الکترونیکی (ایمیل) و همچنین سامانه پیام رسان استفاده کنند. استفاده از سامانه پیام رسان ایران برای کاربرانی مقدور خواهد بود که دارای پست الکترونیک ایران هستند.

امنیت سامانه پیام رسان با توجه به مزایایی چون میزبانی در داخل ایران، انتقال اطلاعات در بستر شبکه ملی اینترنت و استفاده از الگوریتم های خاص رمز نگاری و رمز گشایی در قیاس با سایر سامانه های مشابه بسیار حائز توجه است.

درگاه خدمات الکترونیکی ایران، با عنایت به تبصره3 ماده25 تصمیم نامه شماره 68084/ت37456نمایندگان ویژه رئیس جمهور و توسط معاونت فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات راه اندازی شده است. با توجه به گستردگی طرح مذکور، http://www.iran.ir در قالب چند فاز اجرایی مستقل تدوین شده که با توکل به خداوند متعال مطابق با برنامه زمانبندی شده مراحل پیشرفت را طی می کند.

در گاه خدمات الکترونیکی ایران با توجه به پیش بینی میزان کافی پهنای باند توسط سرورهای داخلی مورد میزبانی قرار می گیرد.

  • ۸۶/۱۰/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">