ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مسوولان از فضای مجازی در بحران‌ها استفاده کنند

| چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۳:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر

یک استاد دانشگاه با بیان نقش مهم فضای مجازی در اطلاع رسانی بحران ها گفت: مسئولان باید فضای مجازی را به عنوان رسانه مکمل باور و درک و برای استفاده از آن در بحران ها برنامه ریزی و استفاده کنند.

به گزارش تسنیم، اکبر نصراللهی در نشست نقد و بررسی پوشش خبری زلزله که در دانشگاه تهران برگزار شد با بیان نقش مهم فضای مجازی در اطلاع رسانی بحران کار گفت: مسئولان باید فضای مجازی را به عنوان #رسانه_مکمل باور و درک و برای استفاده از آن در بحران ها برنامه ریزی و استفاده کنند.

این استاد دانشگاه گفت: اگر اراده ای برای شناخت درست فضای مجازی باشد و از آن به عنوان رسانه مکمل استفاده شود به نفع مردم و کشور خواهد بود ولی اگر مسئولان و رسانه های سنتی از نقش و اهمیت و کاربرد آن در بحران غفلت کنند خود درمقابل آن قرار بگیرند، قطعا عرصه را خواهند باخت.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران با اشاره به ضعف های اطلاع رسانی در پلاسکو گفت: سخنگوی ستاد بحران و سایر مسئولان در آتش سوزی پلاسکو و زلزله های اخیر به
صراحت و مستمر از مردم درخواست می کردند: "اخبار را فقط از صدا و سیما دنبال کنند" بدیهی است وقتی رسانه های رسمی از جمله رسانه ملی به هر دلیلی درون و برون رسانه ای نمی توانند اخبار را با سرعت و جامعیت انتشار دهند، مردم به فضای مجازی روی خواهند آورد و نتیجه این درخواست و اصرار محروم‌کردن دستگاههای متولی بحران از ظرفیت فضای مجازی و رهاسازی و واگذاری آن است.

به گفته دکتر نصراللهی، در زلزله ازگله اگر چه شبکه خبر به لحاظ شاخص سرعت نسبت به قبل، خوب پخش کرد و اخبار 22.30 شبکه دوم سیما در اولین بخش خبری بعد از زلزله، آن را در اولویت اول پوشش داد و روزنامه محلی خراسان و شبکه استانی کرمانشاه به لحاظ برخی شاخص ها، پوشش درخور قدردانی داشت اما  هفده روزنامه سراسری از جمله روزنامه دولتی ایران و جام‌جم در روز بعد از زلزله این موضوع مهم را پوشش ندادند ، رادیو پیام در اطلاع رسانی آن 40 دقیقه تاخیر داشت و اخبار 22 شبکه سوم سیما آن را در آخرین خبر خود پخش کرد.

وی افزود: شبکه خبر و شرق، کیهان،همشهری و شهروند محل وقوع زلزله 21 آبان را اشتباه اعلام‌ کردند و سخنگوی ستاد همیشه در بحران کشور در بخش خبری 22.30 رادیو پیام اعلام کرد خوشبختانه زلزله 7.3 ریشتری ازگله تلفات نداشت.

 نصراللهی با اشاره به اطلاعات مصداقی فوق و عملکرد ضعیف مسئولان و رسانه های رسمی افزود: اگر مسئولان نیاز مخاطبان به خبر را در بحران ها بموقع و جامع پاسخ ندهند و شبکه های مجازی را مقابل و دشمن خود بدانند و به آنها اطلاعات ندهند،آنها خبرهای شان را از مجاری غیررسمی تهیه و منتشر می کنند و در این صورت احتمال انتشار اخبار جعلی و شایعات افزایش می یابد؛ پدیده ای که در زلزله های سال قبل شاهد بودیم.

نصرالهی افزود: باید بپذیریم که فضای مجازی نیاز و و بخش مهمی از زندگی مردم است و قبول کنیم سلایق و منابع خبری مردم عوض شده است، مردم در آرایش رسانه ای جدید ،فقط مخاطبان رسانه های سنتی و رسمی نیستند و میزان وقتی که در تمام دنیا در فضای مجازی صرف می شود از رادیو و تلویزیون پیشی گرفته است؛ بنابراین در چنین شرایطی نباید فضای مجازی را مقصر دانست ، باید بپذیریم که مسئولان و رسانه های رسمی مقصر هستند که این ظرفیت را درک و به درستی از آن استفاده نکرده اند.

به گفته نویسنده راهنمای پوشش خبری ، بسیاری از مسئولان در فضای ایزوله هستند و نمی دانند در بیرون از دفتر و اداره شان چه می گذرد؛ تا وقتی که اینگونه باشد و نخواهند از ابزارهای جدید رسانه ای استفاده و تغییرات پیرامون خود را درک کنند و خود را با ان انطباق دهند ، یقینا در اطلاع رسانی بویژه در شرایط بحران بازنده خواهند بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سرعت پوشش اخبار رسانه های رسمی داخلی در بحران ها بهتر و فاصله بین زمان وقوع خبر تا زمان انتشار نسبت به قبل کمتر شده است ولی در مقابل دسترسی ارزان و کامل مردم به انواع رسانه ها و توقع آنها از مسئولان و رسانه ها هم برای پوشش بموقع و جامع اخبار در بحران ها افزایش یافته است؛ بنابراین در اطلاع رسانی بحران ضروری است مسئولان متناسب با رشد تکنولوژی و بالا رفتن سطح توقع و دسترسی مخاطبان اقدام کنند و خودشان را با این وضعیت جدید تطبیق دهند و اگر تطبیق ندهند مردم صبر نخواهند کرد که نیازهای خبری شان را مثل گذشته با تاخیر چند ساعته و یک طرفه از خبرگزاری ،تلویزیون یا رادیو و مطبوعات تامین کنند.

 نصراللهی برخورد رویدادی، بی توجهی یا توجه ناکافی به ظرفیت فضای مجازی، تعارض اماری، مکانی و محتوایی ، بهره برداری سیاسی، شروع دیر هنگام و خروج زودهنگام از پروسه اطلاع رسانی و بی توجهی به پدیده سلبریتی ها و بی اعتمادی یا اعتماد پایین مردم به متولیان رسمی مدیریت بحران و تحلیل محور نبودن اخبار بحران را از مهمترین اشکالات اطلاع رسانی زلزله های سال گذشته اعلام کرد.

  • ۹۷/۰۲/۱۹

اخبار جعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">