ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشکلات برنامه ارسال پیامک فارسی

| چهارشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۸۷، ۰۱:۵۹ ب.ظ | ۱ نظر

یکی از بینندگان «تابناک» در پیامی درباره وزیر ICT کشور و برنامه ارسال پیامک فارسی نوشت: چند وقت پیش، سازمان بازرسی کل کشور، قیمت پیامک را ناعادلانه خوانده بود که نه تنها از سوی وزیر دولت عدالتخواه اعتنایی به آن نشد، بلکه در اقدامی متضاد، هزینه فرستادن پیامک را افزایش دادند.

هنگامی هم که این اقدام صورت گرفت، مسئولان قول یک برنامه فارسی مناسب برای ارسال پیامک را دادند که پس از دو هفته به دست مشترکان می‌رسد.

چگونه است زمانی که سخن از گرانی تحصیل در فرانسه و تظاهرات جوانان آنجا می‌شود، در خبرها به طور تلویحی از آنها حمایت می‌کنیم، اما با اقدامات داخلی (چه از طرف دولت، چه از اطراف!) به طور متمدنانه! برخورد می‌کنیم؟!

اگر در یک کشور پیشرفته‌ای بودیم، حتما سخنان چند وقت پیش وزیر به اصطلاح ICT درباره میزان پهنای باند و سرعت اینترنت خانگی و غیرخانگی، آن را به استیضاح در صحن مجلس کشانده بود، در حالی که حتی اگر کسی هم اکنون از آن سخنان انتقاد کنند، بسیاری می‌گویند:حالا تو با اینترنت چه کار داری، اصلا چه فرقی می‌کند؟

گاه نمی‌دانی همان کسانی را که از انتقاد و انتقادپذیری، عدالت و عدالتخواهی دم می‌زنند، چگونه با این دو مقوله ربطشان دهی!

اگر از همه اینها بگذریم، مسأله‌ای که هنوز داغ است، برنامه ارسال پیامک همراه اول است.

چند روزی است که نسخه اول پیام‌رسان فارسی همراه اول بارگذاری شده و می‌توان آن را دانلود و استفاده کرد. شاید این مطلب تماما محاسن و معایب این برنامه را عنوان نکند، اما برخی نکات به چشم می‌خورد که بهتر دانستم همه بدانند.
گمان می‌کنم تنها حسن این برنامه، تعداد کاراکتری است که می‌توان در یک sms از آن استفاده کرد، اما درباره معایب آن، می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

1- به نظر می‌رسد برنامه بودن این محیط، خود عیب بزرگی است، چرا که حتی اگر ورژن‌های بهینه‌تر و کاراتری از نسخه کنونی ارایه شود، باز هم اساس محیط به صورت برنامه است و معایب یک برنامه را هم داراست و با آن که چند نسخه از این برنامه ارایه شده، باز هم دیده می‌شود که امکان نصب آن حتی برای برخی گوشی‌های متداول و پیشرفته وجود ندارد.

برای مثال، صندوق پیام‌ها از صندوق اصلی جداست و یا برای رسیدن به برنامه، کار سختی در پیش داریم؛ مثلا باید وارد منوی گوشی شده و از آنجا برنامه را اجرا کنیم. (تازه همانجا هم همراه اول چند لحظه وقتمان را با تبلیغ خود می‌گیرد.)
2- در منوی برنامه نیز اشکالاتی هست که مهمترین آن، کندی منوی برنامه است. (البته در حالت عادی شاید کمتر به چشم آید، اما پس از چند روز که سرعت دستتان در این برنامه بالا می‌رود، خواهید دید که چه حالت عذاب‌آوری دارد!)

3- دسترسی آسان به inbox و sent item یکی از مواردی است که در همه گوشی‌ها رعایت می‌شود که در این برنامه، نه تنها رعایت نشده، بلکه منوها به صورت ابتدایی و ناقص چیده شده است.

اشکالات بزرگتری نیز وجود دارد که به صورت اجمالی به از آن می‌گذریم:

4- وجود نشانه‌های کم در محیط برنامه

5- یکی از مواردی که سازندگان برنامه نمی‌دانستند! این بود که افراد بیشتر برای فرتسادن پیامک از شماره‌های ذخیره شده در contacts استفاده می‌کنند، در حالی که در این برنامه، باید شماره فرد مورد نظر را حفظ کنی و شماره را در محیط برنامه بنویسی. حتی قابلیت copy نیز ندارد تا شماره یا بخشی از یک پیام را کپی کرد.
6- در همه گوشی‌ها، هنگامی که پیامکی فرستاده می‌شود، برای اطمینان از رسیدن آن به مقصد امکان delivery وجود دارد که در این برنامه اصلا اثری از آن نیست.

7- یکی از مهمترین اشکالاتی که دیده می‌شود، این است که از حالت فشرده این برنامه، تنها برای فرستادن پیامک به مشترکان همراه اول می‌توان استفاده کرد؛ به عبارتی، برای فرستادن پیامک به مشترکان، دیگر اپراتورها باید متحمل افزایش قیمت باشید.
با یک نگاه اجمالی به برنامه، معایب نامبرده به راحتی قابل مشاهده است که مطمئنا همه مشکلات و معایب آن نیست. هدف از این نوشته کوتاه، اصلاح خدمات‌رسانی و آشنایی همراه اولی‌ها به طرز رفتار و برخورد با مشترکان است.

  • ۸۷/۰۴/۱۹

نظرات  (۱)

واقعا من تعجب میکنم چرا این نماینده ها دست رو دست گذاشتن و وزیر نا محترم! مخابرات رو استیضاح نمیکنن؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">