ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مشکلات موبایل تاپایان سال رفع می‌شود

| يكشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۸۵، ۰۴:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران وعده داده است که تا پایان امسال مشکلات شبکه تلفن همراه تهران رفع شود.

"وفا غفاریان" روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت:برنامه بهبود شبکه تلفن همراه تهران در زمینه‌های رفع تداخل فرکانس آنتن ها، اشکالات طراحی و اصلاح شاخصهای کیفی،پیشرفت کرده است و تا پایان سال ‪ ۸۵‬یک شبکه استاندارد و مقبول خواهیم داشت.

وی،اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات شبکه تلفن همراه تهران را در حدود یک سال مدیریتش بر شرکت مخابرات تشریح کرد و افزود:چون در آغاز کار، مشکل نقصان در کیفیت شبکه تلفن همراه تهران را کسی نمی‌شناخت،از اواسط پارسال فعالیت ما در درجه اول بر پیدا کردن این مشکل متمرکز شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:در نیمه دوم سال ‪ ۸۴‬پس از بررسیهای فنی، دریافتیم که با دو مشکل اساسی شامل مغایرت اجرا با طراحی انجام شده و اشکال در خود طراحی مواجه هستیم.

غفاریان افزود:در فاز اول،برای حل مشکل مغایرتها که پرکار ولی ساده‌ترین کار بود، ‪ ۱۲‬گروه کاری تشکیل دادیم که مغایرتها را پیدا و برطرف کند.

وی گفت:اگر چه ظرف شش ماه، دو هزار مورد از این مغایرتها برطرف شد ولی با این کار تنها ‪ ۱۰‬درصد کیفیت بهبود یافت که در شبکه چندان محسوس نبود.

رییس شرکت مخابرات افزود:در مرحله دوم که تلاش بر رفع مشکل طراحی متمرکز بود،دریافتیم که طراحی شبکه از سه مشکل تداخل فرکانس، اشکال در برخی پارامترهای (شاخصهای) کیفی اصلی و بازنگری نشدن رنج می‌برد.

غفاریان گفت:حدود ‪ ۶۰۰‬سایت (آنتن ‪ (BTS‬در تهران تداخل فرکانس داشتند که باعث می‌شد یکدیگر را مختل کنند که ما آنها را در فرکانسی جدید قرنطینه کردیم تا مزاحم بقیه سایتها نشوند ضمن اینکه خودشان بتوانند کار کنند.

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات در مورد اصلاح پارامترها نیز توضیح داد: دو شاخص مهم برقراری موفق ارتباط در نخستین تماس، از ‪ ۹۱‬درصد در اول دوره مدیریت ما (شهریور ‪ (۸۴‬هم اکنون به ‪ ۹۴‬درصد و شاخص قطع ناخواسته ارتباط از ‪ ۲/۶۷‬درصد در همین مدت به زیر ‪ ۱/۵‬درصد رسید.

وی با بیان اینکه "بازطراحی شبکه نیز آغاز شده و طراحی مرحله به مرحله اصلاح می‌شود"، افزود:ابتدا تمام نقاط کور ‪ ۴۲‬بزرگراه توسط شش گروه کاری شناسایی شد و تا امروز ‪ ۲۷‬بزرگراه ما در دو شاخص یادشده، به حد استاندارد رسیده و امیدواریم در بقیه نیز تا شش هفته دیگر این امر انجام شود.

غفاریان گفت: قصد ما این است که ادامه بهینه‌سازی کیفیت شبکه را در مراحل بعد به ترتیب در خیابانهای اصلی، سپس مراکز اصلی و در انتها خیابانهای فرعی تهران گسترش دهیم.

وی با اظهار اینکه "بر خلاف تلفن ثابت، شبکه تلفن همراه نیاز به رسیدگی مستمر دارد" افزود:در برخی ایام و بعضا در مکانهای خاص مثل تعطیلات در شمال کشور یا مشهد، برقراری ارتباط خوب از طریق شبکه تلفن همراه به هیچ وجه ممکن نیست.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد:بهبود کیفیت در شبکه تلفن همراه یک فرایند بی‌انتهاست که بیش از هر چیزی مستلزم مشارکت عمومی است.

وی مشارکت عمومی در اصلاح کیفیت شبکه تلفن همراه را نیازمند فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها دانست و تصریح کرد:تا زمانی که فرهنگ‌سازی صورت نگیرد،مشکل تراشی توسط برخی از افراد کم اطلاع در سایتهای تلفن همراه صورت می‌گیرد که حل آنها نیازمند زمان است.

غفاریان به عنوان مثال توضیح داد:اعتقاد عامه بر خلاف نظر وزارت بهداشت و سازمانهای بهداشتی بر این است که آنتنهای ‪ BTS‬برای سلامت مضرند و به همین دلیل افراد کم اطلاع در برخی مواقع اقدام به قطع کابلهای سایتهای مخابراتی تلفن همراه می‌کنند که هر چند ارزش ریالی محدودی دارد، ولی یافتن و وصل کردن دوباره ارتباط آن سایت مدتی طول می‌کشد.

وی گفت که در حال حاضر این مناطق با سایت‌های دیگر و به صورت محدود تحت پوشش قرار دارند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مصاحبه هزینه‌های انجام شده تاکنون را در طرح بهینه‌سازی شبکه تلفن همراه تهران " بسیار محدود" دانست و مبلغ هزینه شده را بین ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۰‬میلیارد ریال ذکر کرد.

وی با بیان اینکه "استفاده از مهندسان شرکت مخابرات و سپس بخش خصوصی در مراحل شناخت مشکل پاسخ داد و نیازی به استفاده از خارجیان نشد" افزود: شرکتهای خارجی ارقام بسیار بالایی تا حدود ‪ ۱۷‬میلیون دلار و ‪ ۶۰‬میلیارد ریال را برای این کار پیشنهاد می‌دادند.

غفاریان گفت:این درحالی بود که به کار خارجیان مطمئن نبودیم، مانند تجربه شرکت "ایرکام" در چندی پیش که ارقام دریافت پولی حدود ‪ ۱۷‬یا ‪۱۸‬ میلیون دلار به جایی نرسید.

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران افزود: بارها قرارداد با خارجیان تا مرز امضا رفت، ولی جلوی آن را گرفتیم و با استفاده از شرکتهای خصوصی و کمک دانشگاهها، کار اصلاح شبکه موبایل تهران را به انجام می‌رسانیم.

غفاریان در بخش دیگری از این مصاحبه ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال، شرکت مخابرات یک زمان‌بندی مشخص برای خصوصی‌سازی شرکتهای زیرمجموعه خود اعلام کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت خلاصه شدن خدمات اپراتور دولتی تلفن همراه در ایران، به صوت و پیام کوتاه متنی در قیاس با کشورهای همسایه که اپراتورهای متعدد دارند و خدماتی چون اتصال به‌اینترنت ارائه می‌دهند، گفت: خدمات ارزش افزوده، موضوع بسیار مهمی در دنیاست و ما هم برنامه‌هایی در این مورد داریم، ولی در اولویت نیستند.
غفاریان افزود:اولویت بندی کار ما فعلا بر اصلاح کیفیت مکالمات شبکه است زیرا مادامی که ارتباط صوتی خوبی نداشته باشیم، تقاضای مردم برای خدمات ارزش افزوده کم خواهد بود.

عالی‌ترین مقام شرکت مخابرات وعده داد:اگر ما بتوانیم کیفیت مکالمه را اصلاح کنیم و برنامه توزیع سیم‌کارت را به نقطه سر به سر برسانیم و هر فرد به محض تقاضا در مدت کمی سیم‌کارت خود را دریافت کند، اولویت کاریمان ‪۱۰۰‬ درصد به سمت خدمات ارزش افزوده خواهد رفت.

غفاریان با بیان اینکه ما تاکنون تنها متوجه کیفیت شبکه تلفن همراه در استان تهران بودیم، هشدار داد: با توزیع ضربتی اخیر سیم‌کارت در شهرستانها، اگر مراقب نباشیم مشکلات تهران در شهرهای بزرگ دیگر نیز چند سال دیگر تکرار می‌شود.

وی گفت:برای جلوگیری از چنین مشکلی،همزمان با بهینه‌سازی کیفیت شبکه در تهران، گروههای بهینه‌سازی در شهرهای بزرگ را هم تشکیل داده‌ایم و تجهیزات مورد نیاز خریداری شده است.

از رییس شرکت مخابرات پرسیده شد " در حالی که شاخصهای کیفی شبکه همراه، حدود ‪ ۷۰‬مورد را شامل می‌شود،چرا تنها به‌بهبود دو مورد کاهش قطعی و ارتباط موفق در نخستین تماس، تاکید می‌کنید"،گفت:اول اینکه این شاخصها بر عکس موارد تخصصی‌تر، برای مردم کاملا ملموس است و دیگر اینکه در نهایت قصد این است که در بهبود سایر شاخصها هم به بهبود همین دو شاخص رسیده شود.

غفاریان در پاسخ به این پرسش که چرا برای کاهش اختلال در مکانهایی که در زمانی کوتاهی، مردم زیادی در آنها تجمع می‌کنند (مثل مصلا در ظهر جمعه)، از ‪BTS‬های سیار استفاده نمی‌شود،گفت:این گونه ‪BTS‬ها تنها برای جمعیت‌هایی حدود دو هزار نفر قابل استفاده هستند.

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران افزود: همان گونه که اقدامات برای کنترل ترافیک سنگین هوایی و زمینی در ایام مانند تعطیلات، نتیجه نمی‌دهد، کار زیادی نیز برای ترافیک سنگین مکالمات در شبکه موبایل نمی‌توان انجام داد.

غفاریان در مورد تاخیر پیمانکاران خصوصی (‪GC‬ها) طرف قرارداد مخابرات در توسعه شبکه تلفن همراه اظهار داشت: پیمانکاری در صنایع نفت و نیرو در ایران قوی است ولی همانگونه که در کارفرمایی در بخش مخابرات نیز به‌دلیل نوپا بودن ضعیف هستیم، طبعا در پیمانکاری نیز بخصوص در پروژه‌های بزرگ اشکالاتی داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا بستن قرارداد توسعه شبکه تلفن همراه با شرکتهایی که تولیداتشان پایین تر از استانداردهای جهانی است، در کیفیت شبکه تاثیر نمی‌گذارد"، گفت: اگر می‌خواهیم صنعت ‪ ICT‬در ایران شکل بگیرد باید هزینه بپردازیم و سیاست کلی دولت این است که در تولیدکنندگان داخلی حمایت شود، حتی اگر برخی ساخته‌های داخلی در ابتدا با استانداردها فاصله دارد ولی امیدوارم این امر تاثیری بر کیفیت شبکه نداشته باشد.

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران که در ابتدای این مصاحبه خبری گزارشی از پیشرفت اصلاح شبکه تلفن همراه در تهران ارائه داده بود، در پایان آن در پاسخ به پرسشهای یکی از خبرنگاران گفت که در این مصاحبه تنها به پرسشهایی در زمینه کیفیت شبکه تلفن همراه پاسخ خواهد داد و هفته دیگر در چنین روزی آمادگی دارد به سووالهای دیگر جواب دهد.

  • ۸۵/۰۸/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">