ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

«مصباح» آماده‌ی پرتاپ است، اما...

| چهارشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۸۴، ۰۳:۴۱ ب.ظ | ۰ نظر

قرار بود با اجرای پروژه‌ی ماهواره‌ی مصباح به کشورهای صاحب فناوری ماهواره بپیوندیم، اما ماهواره‌ی سینا -1 زودتر از مصباح به فضا پرتاب شد و این ماهواره همچنان در انتظار پرتاب به فضا به سر می‌برد.
به گزارش (ایسنا)، مهندس«حسن انتظاری» مجری این پروژه‌ در مراسم پرده‌برداری از ماهواره‌ی مصباح که در تاریخ 14/5/84 برگزار شد، اظهار داشت: ماهواره‌ی مصباح تا اواخر مهرماه سال جاری به فضا پرتاب می‌شود.
وی ادامه داد: ماهواره‌ی مصباح که در راستای عملیات مربوط به طراحی و ساخت آن حدود 60 نیرو با ترکیب‌های مختلف حضور داشتند، اواخر شهریور آماده‌ی پرتاب خواهد بود اما پرتاب آن اواخر مهرماه انجام خواهد شد.
به گزارش ایسنا ماهواره‌ی مصباح جهت دستیابی به فناوری فضایی، ماموریت انتقال داده میان ایستگاه‌های زمینی به صورت ذخیره و ارسال را داشت و طرح، شامل مراحل ساخت،‌ پرتاب، استقرار در مدار و بهره‌برداری بود.
پایگاه پرتاب موشکی که مصباح قرار است همراه با آن به فضا پرتاب شود در شمال مسکو قرار گرفته و در راستای ساخت مدل فضایی این ماهواره از دانش فنی شرکت CGS ایتالیا استفاده شده است، همچنین سازه‌ی ماهواره که از تکنولوژی بالایی برخوردار است در داخل کشور ساخته شد و طبق توافق با شرکت ایتالیایی مقرر شد اگر استانداردهای لازم رعایت شده باشد همان سازه به عنوان سازه‌ی اصلی در فضا استفاده شود.
از جمله کاربردهای پیشنهادی برای ماهواره‌ی مصباح، قرائت کنتور از راه دور، جمع‌آوری اطلاعات جوی از ایستگاه‌های هواشناسی و مانیتورینگ شرایط محیطی و اندازه‌گیری میزان فشار است.
این ماهواره در مدار ارتفاع پایین (LEO) می‌باشد و ارتفاع مدار ماهواره هزار کیلومتر است همچنین تعداد دور ماهواره در شبانه روز 14 دور و طول مدت رویت ماهواره در شبانه روز 45 دقیقه است. طول عمر مفید ماهواره در مدار حدود سه سال و ناحیه‌ی سرویس دهی اصلی ایران بوده که در اروپا و آمریکا نیز قابلیت رویت و سرویس‌دهی خواهد داشت.
به گزارش ایسنا دکتر«احمد معتمدی» وزیر سابق وزارت ارتباطات نیزدر مراسم پرده‌برداری از ماهواره‌ی مصباح که در مرکز تحقیقات مخابرات برگزار شد با تصریح بر این‌ که طرح مصباح حدود 10 میلیارد تومان هزینه داشته که رقم بالایی در طرح‌های تحقیقاتی به شمار می‌رود افزود: در حال حاضر کمتر از 15 کشور در جهان صاحب دانش فنی برای ساخت و طراحی ماهواره به صورت مستقل هستند و عموما ماهواره‌ها به شکل مشارکتی ساخته و یا خریداری شده‌اند و خوشحالیم از اینکه با اجرای پروژه‌ی مصباح به کشورهای صاحب فناوری ماهواره می‌پیوندیم.
همچنین با توجه به اینکه مصباح به عنوان پروژه‌ی مشارکتی میان وزارت ارتباطات و علوم انجام شد، دکتر«توفیقی» وزیر وقت وزارت علوم نیز در این مراسم اظهار داشت: بدون تردید انجام این پروژه آغازی برای توسعه‌ی فناوری و تولید دانش فنی و ایجاد توان ساخت در داخل کشور است و آینده نشان خواهد داد این قبیل دستاوردها به کرات در کشور اتفاق خواهد افتاد.
اما مصباح علی‌رغم اظهارات موجود، در مهرماه به فضا پرتاب نشد و «انتظاری» در هفته‌ی جهانی فضا اظهار داشت که پروژه‌ی پرتاب مصباح، چند ماهی است که به خاطر مسایل موجود در پرتاب به تاخیر افتاده و در حال تست نهایی به سر می‌برد.
همچنین دکتر«محمد سلیمانی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد زمان نهایی پرتاب مصباح اظهار داشت: ماهواره‌ی مصباح با همکاری کشور ایتالیا تولید شده و با توجه به شرایط فعلی، فکر می‌کنم که پرتاب این ماهواره در سال 85 از طریق کشور روسیه انجام خواهد شد.
اظهارات وزیر در حالی است که «رمضان‌علی صادق‌زاده» رییس کمیته‌ی مخابرات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار داشت: ماهواره‌ی مصباح که قرار بود شهریورماه پرتاب شود به دلیل اشکالات مکانیزم پرتاب قرار است تا اواخر سال میلادی یعنی یک ماه دیگر پرتاب شود.
با توجه به ضرورت پرتاب ماهواره‌ی مصباح برای کشورمان و مشخص نبودن زمان دقیق پرتاب آن امید است با تدابیر وزارت ارتباطات هرچه سریع‌تر به این افتخار ملی دست یابیم.

  • ۸۴/۰۹/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">