ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عارف چراغی - این روزها که بازار بورس بیش از هر زمان دیگری رونق گرفته است، شرکت‌های فناوری و استارتاپی نیز تمایل خود را برای ورود به این بازار اعلام کرده‌اند. اما سوالات و ابهامات زیادی درباره نحوه ورود این شرکت‌ها مطرح شده است.

اینکه این شرکت‌ها چگونه سبب رونق بازار سرمایه می‌شوند و به‌طور کلی ورود آن‌ها با چه چالش‌ها و پیامدهایی همراه است از جمله سوالاتی است که ذهن سهامداران خرد را به خود مشغول کرده است.
با رونق گرفتن بازار سرمایه، هر روز بر اشتیاق شرکت‌ها برای حضور در این بازار افزوده می‌شود.

شرکت‌ها عموماً با هدف تأمین مالی یا افزایش سرمایه خود، وارد بورس می‌شوند تا به وسیله عرضه عمومی سهام خود با استفاده از منابع جدیدی که کسب می‌کنند یا تولیدات خود را از لحاظ کمی و کیفی ارتقا داده یا از این طریق بدهی‌های خود را تسویه کنند و با هزینه‌های کمتری به تولید ادامه دهند.

طبیعی است ورود هر شرکتی به بازار سرمایه، نیازمند وجود شرایطی است که در صورت پاس شدن آن‌ها، آن هم بعد از حسابرسی سازمان بورس مشخص می‌کند یک شرکت می‌تواند چه میزان از سهام خود را با چه قیمتی به‌عنوان عرضه اولیه وارد بورس کند. این روزها که بحث بورس داغ است؛ گرمای این بازار به حوزه شرکت‌های فناوری و استارتاپی نیز رسیده است؛ اما آیا با ورود شرکت‌های فناوری و استارتاپ‌ها به بورس زمینه رشد بیشتر آن‌ها فراهم می‌شود؟

آیا زمینه و بستری برای ورود این دو حوزه به بورس فراهم شده است؟ ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی به بورس چه پیامدهای مثبتی در بردارد؟ کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، تأمین مالی و بازار سرمایه در این باره پاسخ داده‌اند.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد چندی پیش درباره نحوه قیمت‌گذاری شرکت‌های استارتاپی در بازار بورس خطاب به مسوولان بورس گفته بود نحوه محاسبه دارایی این شرکت‌ها به‌دلیل نامشهود بودن با شرکت‌هایی که دارایی فیزیکی دارند، متفاوت است. بر‌اساس اظهارات وزیر اقتصاد باید کمیته‌ای برای تدوین قوانین و مقررات ویژه در خصوص ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود این شرکت‌ها تشکیل شود.

یعنی قرار است این شرکت‌ها با وجود تفاوت آشکار با بقیه و عدم قوانین مربوط به آن در بازار سرمایه ایران به‌سرعت وارد بورس شوند، ورودی که البته خیلی عجیب و پرابهام به نظر می‌رسد.

می‌توان جملات دژپسند را به معنای تغییر برخی قوانین بورس برای پذیرش شرکت‌ها دانست؛ تغییراتی که البته تنها شرکت‌های استارتاپی از آن بهره‌مند خواهند شد.

زمانی بر ابهام این ماجرا افزوده می‌شود که بدانیم دولت اخیراً مصوبه‌ای داشته که طی آن برای تسهیل ورود شرکت‌ها به بورس قرار است بدهی‌های مالیاتی شرکت‌های متقاضی ورود به بورس مورد ارزیابی قرار نگیرد. و بعد از گذشت چند روز از این مصوبه وزیر اقتصاد از ورود پنج شرکت بزرگ اینترنتی به بورس خبر می‌دهد، شرکت‌هایی که یکی از گزینه‌های اصلی برای عدم شفافیت مالیاتی هستند. (منبع:وطن امروز)

 

در همین رابطه: چالش‌های ورود استارت‌آپ‌ها به بورس از ارزش‌گذاری تا قاعده‌گذاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">