ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

1. تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات (ICT) یکی از مقتدرترین نیروها در شکل دادن قرن بیست و یکم است. تغییرات اساسی حاصل از آن، در روش زندگی افراد، آموزش و کار و نیز روش حکومت دولتها بر جامعه شهری تاثیر می گذارد. ICT به سرعت یک نیروی حیاتی در رشد اقتصاد جهانی شده است و افراد را قادر می سازد که درهمه نقاط جهان برای اظهار مسایل اجتماعی و اقتصادی با بیشترین کارایی با هم ارتباط برقرار کنند.

2. اساس تغییر اجتماعی و اقتصادی حاصل از ICT، قدرتی است که ICT برای استفاده از اطلاعات در اختیار اشخاص و جوامع می گذارد. دیدگاه ما از جامعه اطلاعات آن چیزی است که باعث می شود افراد بهتر بتوانند استعدادهای درونیشان را درک کنند و از آنها استفاده نمایند. لازم به ذکر است که ICT اهدافی را دنبال می کند، از جمله رشد اقتصادی مداوم، افزایش رفاه عمومی، رشد اتحاد اجتماعی، افزایش شفافیت و مسئولیت دولت، ترویج حقوق بشر، افزایش تنوع فرهنگی و گسترش صلح و ثبات بین المللی. رسیدن به این اهداف نیازمند استراتژیهای موثر ملی و بین المللی خواهد بود.

3. متعاقب اهداف فوق، اظهار می داریم هر فردی در هر جا باید قادر به مشارکت باشد و هیچ کسی نباید از فواید جامعه جهانی اطلاعات محروم شود.

4. ما هدایت و راهنماییهایمان را بر دولت اعمال خواهیم کرد تا یک سیاست مناسب و محیط قانونی برای ترویج رقابت و نوآوری ایجاد کند، ثبات ملی و اقتصادی را تضمین نماید، همکاری بخشهای ذینفع را برای بهبود شبکه های جهانی افزایش دهد، با سوء استفاده هایی که باعث از بین رفتن یکپارچگی شبکه می شود مبارزه کند، فاصله دیجیتالی را از میان بردارد، بر روی افراد سرمایه گذاری کند و مشارکت و دستیابی جهانی را ترویج نماید.

5. این منشور یک فراخوان عمومی برای بخشهای عمومی و دولتی جهت از میان برداشتن فاصله بین علوم و اطلاعات بین المللی است. یک چارچوب یکپارچه از اقدامات و سیاستهای مربوط به ICT که فرصتهای اقتصادی و اجتماعی جهان را افزایش می دهد، می تواند روش عملکرد ما را تغییر دهد. مشارکت موثر بین بخشهای ذینفع نیز می تواند باعث گسترش جامعه جهانی اطلاعات گردد.

· اصلاحات عمرانی و اقتصادی جهت ایجاد یک محیط باز و کارآمد برای نوآوری و رقابت، که توسط سیاستهای بازارهای کارگزینی، توسعه منابع انسانی و اتحاد اجتماعی حمایت می شود.

· مدیریت اقتصاد کلان برای کمک به بازرگانان و مصرف کنندگان و بهره برداری از فواید تکنولوژیهای جدید اطلاعات.

· توسعه شبکه های اطلاعاتی با دسترسی سریع، مطمئن و امن از طریق شرایط بازار رقابت و نیز از طریق نوآوری در خدمات، کاربردها و تکنولوژی شبکه.

· توسعه قابلیت منابع انسانی، مطابق با نیازهای عصر اطلاعات از طریق تحصلی و آموزش مادام العمر و کمک گرفتن از متخصصین ICT در بسیاری از بخشهای اقتصادی.

· افزایش بهره برداری از ICT توسط بخش دولتی و ترویج ارایه خدمات به صورت برخط، که قابلیت دسترسی همه شهروندان به دولت را تضمین می کند.

7. بخش خصوصی نقش رهبری را در توسعه شبکه های ارتباطات و اطلاعات در جامعه اطلاعات بازی می کند. اما ایجاد یک سیاست بدون تبعیض، شفاف و قابل پیش بینی و محیطی قانونمند که لازمه جامعه اطلاعات است، بر عهده دولت می باشد. البته برای ایجاد یک محیط ICT-friendly باید از قانونگذاریهای غیر ضروری که مانع اقدامات تولیدی بخش خصوصی می شود اجتناب کرد. باید تاکید کنیم که قوانین مرتبط با ICT نسبت به تغییرات اساسی در مبادلات اقتصادی حساس هستند. قوانین باید قابل پیش بینی بوده و اعتماد مصرف کننده و بازرگان را جلب کنند. به منظور افزایش فواید اقتصادی و اجتماعی جامعه اطلاعات، ما بر اصول و دستاوردهای زیر اتفاق نظر داریم:

· ادامه تشویق به رقابت و باز کردن بازارهایی برای تدارک تکنولوژی اطلاعات و خدمات و محصولات ارتباطات شامل ارتباط بدون تبعیض و هزینه گرا برای مخابرات.

· حفظ قوانین مالکیت معنوی برای تکنولوژی مرتبط با ICT که برای ترویج نوآوریهای مربوط به ICT، رقابت و انتشار تکنولوژی جدید لازم است.

· تعدادی از خدمات مانند مخابرات، حمل و نقل و تحویل مرسولات فواید جامعه اطلاعات را افزایش خواهند داد. گمرک و سایر روالهای مربوط به تجارت نیز در پروش یک محیط ICT-friendly دخیل هستند.

· تسهیل تجارت الکترونیکی با ترویج آزادسازی و اصلاح شبکه ها و خدمات مربوطه و روالهای موجود در متن چارچوب سازمان جهانی تجارت (WTO)، ادامه کار بر روی تجارت الکترونیکی در WTO و دیگر انجمنهای بین المللی.

· پیامدهای سازگار با مالیات بندی بر تجارت الکترونیکی مبتنی بر اصول قانونی (بیطرفی، انصاف و سادگی) و سایر عناصر کلیدی مطابق با فعالیتهای OECD.

· ادامه فعالیتهایی در مورد مبادلات تجارت الکترونیکی که وظیفه گمرکات نیست و به کنفرانس اجرایی موکول شده است.

· ترویج استانداردهای بازار مانند استانداردهای فنی همکاری مشترک.

· افزایش اطمینان مصرف کننده به بازارهای الکترونیکی، مطابق با راهنماییهای OECD و حفاظت از مصرف کننده در محیط برخط، از طریق اقدامات قانونی نظیر کدهای برخط انتقال، بازارهای مطمئن و سایر برنامه های اعتماد پذیری.

· حفظ اطلاعات و داده های شخصی و خصوصی مصرف کنندگان در جریان آزاد اطلاعات.

· افزایش اقدامات تصدیق الکترونیکی، امضای الکترونیکی، رمزنگاری و دیگر روشها برای تضمین امنیت و اطمینان مبادلات.

8. باید برای توسعه جامعه اطلاعات جهانی و ایجاد یک محیط امن و عاری از خلافکاری، کوششهای بین المللی صورت گیرد. در این راستا همکاریهای G8 در چارچوب گروه Lyon بر روی خلافهای سازماندهی شده افزایش خواهد یافت. اخیرا کنفرانسی در پاریس تحت عنوان "گفتگوی صنعت و دولت بر روی امنیت و اطمینان Cyberspace" برگزار شده که صنعت و سایر شرکای ذینفع را به حفظ زیرساختارهای اطلاعاتی تشویق می کند.
از میان برداشتن فاصله دیجیتالی
9. از بین بردن فاصله دیجیتالی بین کشورها از دیدگاه ملی از اهمیت ویژه أی برخوردار است. هر شخصی باید بتواند به شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی دسترسی داشته باشد. برای از بین بردن فاصله دیجیتالی باید از بخش صنعت و جامعه شهری شناخت کامل داشت. بسیج منابع و متخصصین آنها نیز یک عنصر ضروری و مهم به شمار می روند.

10. یک جزء کلیدی در استراتژی ما حرکت مداوم به سوی دستیابی جهانی خواهد بود. ما موضوعات زیر را دنبال خواهیم کرد:

· تقویت شرایط بازار به منظور فراهم کردن خدمات ارتباطات.

· بازبینی معانی مکمل مانند دستیابی از طریق تسهیلات عمومی.

· الویت گذاری بر دسترسی شبکه ها بخصوص در شهرهای تحت خدمت و مکانهای دوردست.

· توجه خاص به نیازها و محدودیتهایی که از نظر اجتماعی دارای امتیاز هستند، افراد مسن و ناتوان و اقدامات فعال برای تسهیل استفاده و دسترسی.

11. برای پیشرفت جامعه اطلاعات لازم است با توسعه نیروهای انسانی که قابلیت پاسخگویی به نیازهای عصر اطلاعاتی را دارند، سیاستهایی پی ریزی شود. ما متعهد شده ایم تا از طریق تسهیلات و آموزش مادام العمر، فرصتی برای آموزش ICT برای شهروندان فراهم کنیم. بنابراین با در اختیار گرفتن مدارس، کلاسهای درس، کتابخانه های برخط و دبیران باتجربه در امر ICT و منابع چند رسانه أی به این کار مبادرت می ورزیم.
ترویج مشارکت
12. ICT یک فرصت بزرگ برای پدید آمدن و توسعه اقتصادها ایجاد می کند. کشورهایی که در مهار نیروی ICT موفق بودند می توانند موانع قانونی بر سر راه توسعه زیرساختاری را از میان بردارند تا به اهداف توسعه گرانه شان مانند زدودن فقر، بهداشت و تحصیل دست یابند و از رشد سریع تجارت الکترونیکی جهانی بهره ببرند. برخی از کشورهای در حال توسعه پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه ها داشته اند.

13. موضوع از بین بردن فاصله علوم و اطلاعات بین المللی را نمی توان ناچیز شمرد. برخی از کشورهای در حال توسعه برای آن الویت قایل شده اند، کشورهایی که در توسعه ICT شتاب نمی کنند ممکن است دیگر فرصتی برای مشارکت کامل در اقتصاد و جامعه اطلاعات نداشته باشند.

14. در پاسخ به این موضوع، شرایط مختلف و نیازهای کشورهای در حال توسعه نیز باید در نظر گرفته شود. کشورهای در حال توسعه باید با استراتژیهای ملی سازگار شوند تا یک محیط قانونمند و سیاست رقابتی و مطابق ICT ایجاد کنند، از ICT برای تعقیب اهداف توسعه گرانه و اتحاد اجتماعی سود ببرند و منابع انسانی را که موهبت مهارت ICT است توسعه دهند.

راهی به سوی آینده
15. کوششهای از میان برداشتن فاصله بین المللی، به همکاریهای موثر بین تمام شرکای ذینفع بستگی دارد. کمکهای دو جانبه و چند جانبه نقش مهمی را در ساخت چارچوب توسعه ICT بازی می کنند. در این راستا موسسات مالی بین المللی (IFI) نظیر بانکهای توسعه چند جانبه (MDB) و بخصوص بانک جهانی برای اجرای برنامه های پرورشی و آموزشی، کمک به فقرا و افزایش اتحاد از موقعیت خوبی برخوردارند. اتحادیه مخابرات بین المللی (ITU)، کنفرانس سازمان ملل بر تجارت و توسعه (UNCTAD) و برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) و دیگر انجمنهای بین المللی مربوطه نیز نقش مهمی ایفا می کنند. بخش خصوصی نیز دز پیشبرد ICT در کشورهای در حال توسعه نقش مرکزی را بر عهده دارد و می تواند در کوششهای بین المللی برای از از بین بردن فاصله دیجیتالی سهیم باشد. سازمانهای غیر دولتی نیز می توانند در توسعه اجتماع و منابع انسانی دخیل باشند.

16.همانطور که بیانیه اداری شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (ECOSOC) بر روی نقش ICT در اقتصاد جهانی مبتنی بر دانش اشاره شد، برای اصلاح کارایی برنامه ها و پروژه های مرتبط با ICT و جمع آوری بهترین اقدامات و بسیج نیروهایی که در اختیار تمامی شرکای ذینفع است، جهت از بین بردن فاصله دیجیتالی باید یک همکاری و گفتگوی بین المللی بزرگتر با کشورهای در حال توسعه صورت گیرد. G8 قصد دارد بین کشورهای توسعه یافته در حال توسعه، جامعه شهری شامل شرکتهای خصوصی و سازمانهای غیر دولتی، موسسات فرهنگی و خیریه، و سازمانهای بین المللی یک مشارکت قویتر و محکمتر ایجاد کند.

17. ما با تاسیس یک گروه کاری فرصت دیجیتالی (dot force) برای تلفیق کوششهایمان به صورت یک نظریه بین المللی بزرگتر موافقت داریم. این گروه کاری در یک مذاکره نزدیک با دیگر شرکا و برای پاسخگویی به نیازهای کشورهای در حال توسعه اقدامات زیر را انجام خواهد داد:

· مذاکره با کشورهای در حال توسعه، سازمانهای بین المللی و سایر بخشهای ذینفع را تسهیل خواهد کرد تا همکاریهای بین المللی جهت رشد سیاست، آمادگی شبکه أی و قانونگذاری، اصلاح ارتباط، افزایش دستیابی و کاهش هزینه و تشویق شرکا در شبکه های تجارت الکترونیکی افزایش یابد.

· G8 را به همکاری در پروژه ها و برنامه های مقدماتی ICT تشویق خواهد کرد.

· گفتگوی سیاسی نزدیکتر بین شرکا را گسترش خواهد داد.

  • ۸۵/۰۵/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">