ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مهلت ساماندهی کانال‌های تلگرامی تمام شد

| يكشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۲۰ ق.ظ | ۰ نظر

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال می‌گوید: «طبق مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی کانال‌های دارای بیش از پنج هزار عضو تا پانزدهم اسفند فرصت دارند کد شامد دریافت کنند و مرکز ملی فضای مجازی نیز پذیرفته تا این تاریخ اقدام قانونی علیه کانال‌های تلگرامی‌ اعمال نکند».

سیدمرتضی موسویان در گفت‌وگو با «شرق» دراین‌باره به ارائه آمار پرداخته و ادامه می‌دهد: «١١ هزار کانال تلگرامی‌ ‌دارای بیش از پنج هزار دنبال‌کننده در کشور وجود دارد که از این تعداد تاکنون پنج‌هزارو ٧١٦ کانال در سامانه صدور شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال اطلاعاتشان به ثبت رسیده و کد شامد دریافت کرده‌اند».

موضوع ساماندهی کانال‌های تلگرامی ‌با بیش از پنج ‌هزار عضو از سوی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی مطرح شد. به گفته ابوالحسن فیروزآبادی، بین ١٥٠ تا ١٦٠ هزار کانال تلگرامی ‌به زبان فارسی داریم که ١١ هزار مورد از این کانال‌ها بالای پنج‌ هزار عضو دارند. از این رو هویت دارندگان کانال‌های بالای پنج ‌هزار عضو به دلیل تأثیرگذاری اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باید مشخص باشد در غیر این صورت با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات نیز دراین‌باره گفته بود با توجه به اینکه مردم باید به اخباری که در این کانال‌ها منتشر می‌شود، اعتماد داشته باشند، تصمیم گرفته شد تا کانال‌هایی که بیش از تعداد مشخص عضو دارند، ملزم به دریافت مجوز شوند.

اکنون با اتمام مهلت تعیین‌شده برای ثبت کانال‌های بیش از پنج‌ هزار عضو، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال می‌گوید: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ نقشی در برخورد با کانال‌های تلگرامی‌ فاقد مجوز ندارد، زیرا وزارت ارشاد به موضوع ساماندهی کانال‌های تلگرامی‌ با دیدگاه ایجابی و حمایت از مالکیت معنوی تولیدکنندگان محتوا می‌نگرد و اقدامات بعدی بر عهده نهادهای دیگر است».

به گفته او  همه کانال‌های تلگرامی ‌ثبت‌شده در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌کد شامد دریافت خواهند کرد و امکان ندارد کانالی اطلاعات خود را وارد کند اما مجوز نگیرد.

در آینده نیز اگر کانالی از قانون تخلف کند، مردم گزارش خواهند داد و کد شامد پس گرفته می‌شود.  او ادامه می‌دهد: «کانال‌های تلگرامی ‌دارای کد شامد در پنج حوزه فرهنگی و هنری، سیاسی و اجتماعی، اقتصادی و مالی، علمی‌ و فناوری، معارف اسلامی‌ و ادیان دسته‌بندی شده‌اند».  بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی موسویان، تاکنون هزارو ٨٢٥ کانال با محتوای آموزشی، هزارو ٨٩٤ کانال با موضوع اطلاع‌رسانی و خبری، هزارو ٢٧١ کانال تبلیغاتی، هزارو ٤٣٦ کانال خدماتی و هزارو ١٤ کانال تلگرامی ‌با موضوع سرگرمی‌ در سامانه صدور شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال ثبت‌نام کرده‌اند. او می‌افزاید: «افرادی که هویت، موضوع محتوا، کلیدواژه‌های مطالب و محدوده سنی مخاطبان خود را در سامانه اعلام کنند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و کانال‌های تلگرامی ‌آنها برای دسترسی آسان و سریع‌تر مردم در سایت سرآمد نمایه می‌شود. طرح شامد به منظور ایجاد زیرساخت برای حمایت از مالکیت مادی و معنوی تولیدکنندگان محتوای دیجیتال ایجاد شده و شروع فعالیتی است برای آنکه رفته‌رفته بتوانیم قوانین لازم را برای تدوین این لایحه آماده کنیم».
موسویان در ادامه به مسئله موانع تولید محتوای دیجیتال اشاره کرده و می‌گوید: «موضوع بحث، مالکیت معنوی است و طرح شامد سعی دارد با ساماندهی سایت‌ها، کانال‌های تلگرامی، نرم‌افزارها و موارد دیگر این مالکیت را به رسمیت بشناسد. درواقع همان‌گونه که کد شابک هویت نویسنده کتاب و ارزش حفظ کپی‌رایت آن را مشخص می‌کند، کد شامد نیز در آینده به مطالب و محتوای تولیدشده در رسانه‌های دیجیتال اعتبار و رسمیت خواهد بخشید». او می‌گوید: «عموم مردم با استعلام کد شامد اختصاص‌داده‌شده به کانال‌های تلگرامی‌ می‌توانند محتوای آنها را اعتبارسنجی کرده و از اطلاعات هویتی صاحبان کانال‌ها برای امور تبلیغاتی و بازرگانی اطمینان یابند». او تأکید می‌کند: «طرح شامد توقف‌ناپذیر است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌برای موفقیت در این عرصه نیاز به مشارکت همه مردم و نهادهای مربوطه دارد». بر اساس گفته‌های دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، اکنون ١٠ شبکه اجتماعی و پیام‌رسان داخلی فعالیت می‌کنند، اما تلگرام با داشتن ٢٠ میلیون عضو، بیشترین کاربرد را در میان کاربران ایرانی دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">