ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون فرهنگسازی و توسعه کسب و کارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: هشتم اردیبهشت آخرین مهلت دستگاه های دولتی برای استفاده از تلگرام است و باید طبق بخشنامه ابلاغی توسط معاون اول رئیس جمهوری، تمامی دستگاههای دولتی به کار خودشان در تلگرام خاتمه دهند.

«محمدصادق افراسیابی» در گفت‌وگو با فارس گفت: امروز مسئولان نظام با توجه به برخی مسائل از جمله ضرر و زیان های فراوان تلگرام، به این نتیجه رسیده اند تا هرچه سریعتر روند انتقال و کوچ از پیام‌رسان‌ خارجی به داخلی و بومی مهیا شود.
این مدرس دانشگاه، شکستن انحصار پیام‌رسان‌های خارجی به ویژه تلگرام را برای کشور مهم دانست و گفت: بیشتر اجزای مرتبط با نظام به نوعی درگیر ارائه راهکارهای مختلف برای این نقل و انتقال هستند تا کار و روند کوچ به نحو احسن انجام شود و صاحبان کسب و کارهای دیجیتال دچار ضرر و زیان نشوند و در این مسیر برخی دانشگاه های مهم کشور مانند صنعتی شریف هم راهکارهایی ارائه کرده اند.
وی همچنین با اشاره به بخشنامه ابلاغی معاون اول رییس جمهوری به نهادهای زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضائیه، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتی شرکت‌های دولتی، استانداری‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است، خاطرنشان کرد: در این بخشنامه آمده است به منظور حمایت از پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و ایجاد مزیت رقابتی، تمام دستگاه‌های یاد شده موظفند ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ این بخشنامه هر گونه فعالیت و ارائه خدمات خود را از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی انجام دهند و بسترهای لازم در این زمینه را فراهم کنند.
افراسیابی ادامه داد: از آنجا که 29 فرودین ماه تاریخ ابلاغ این بخشنامه بود لذا امروز، هشتم اردیبهشت آخرین مهلت دستگاه های دولتی برای استفاده از تلگرام است و لازم است طبق بخشنامه ابلاغی توسط معاون اول رئیس جمهوری، تمامی دستگاه‌های دولتی به کار خودشان در تلگرام خاتمه دهند.
به گفته وی خوشبختانه روند نقل و انتقال از پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی رشد صعودی به خود گرفته به طوریکه تاکنون شاهد هستیم نزدیک به 25 درصد کابران تلگرام به پیام رسان های داخلی کوچ کرده اند.
معاون فرهنگسازی و توسعه کسب وکارهای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد به آمارهای مرکز ملی فضای مجازی کشور اشاره کرد و گفت: آمارها نشان از کم شدن بار ترافیک تلگرام و از طرفی کاهش تولید محتوا است.
به گفته وی البته هرچند ممکن است که برخی همزمان در دو پیام‌رسان‌ داخلی و خارجی حضور داشته باشند اما آنچه حائز اهمیت است کوچ از از پیام رسان تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی است که روند سرعت و شتاب به خود گرفته است.
افراسیابی تصریح کرد: با عنایت به پایان مهلت تعیین شده در بخشنامه ابلاغی معاون اول ریاست جمهوری، پیش بینی می شود از امروز نیز شاهد کاهش میزان کابران دولتی تلگرام و کوچ آنها باشیم.
وی تاکید کرد: نیازمند همدلی و همراهی همگان در حرکت ملی این نقل و انتقال از پیام‌رسان‌های خارجی به داخلی هستیم تا بدون هیچگونه دغدغه و استرسی شاهد این انتقال باشیم.

 

دولتی‌ها از تلگرام خارج نشدند

این در حالی است که طی یکی دو روز اخیر برخی نهادهای دولتی طی اطلاعیه‌ای تلگرامی اعلام کردند که «امروز آخرین مهلت استفاده از تلگرام برای دولتیهاست.»

جالب است در متن این اطلاعیه آمده که «امروز آخرین مهلت استفاده از پیام‌رسان تلگرام است و از امروز استفاده دستگاه‌های دولتی از تلگرام، تخلف محسوب می‌شود.»

به گزارش تسنیم در حالیکه تا همین لحظه برخی کانالهای منتسب به دولت و چهره‌های دولتی مشغول فعالیت هستند، باید گفت که از بخشنامه مذکور حدود 10 روز می‌گذرد و عملا مهلت دستگاه‌های دولتی سه روز است که سرآمده و هرگونه فعالیتی از انتهای هفته گذشته می‌بایست تخلف محسوب شود.

به گزارش تسنیم با توجه به اینکه قید هرگونه فعالیت و ارائه خدمات باید از طریق پیام‌رسانهای بومی باشد، در بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور آمده است در زیر نمونه‌ای از فعالیتهای کانالهای تلگرامی دستگاه‌ها و بخشهای دولتی آمده است:

حال این سوال مطرح می‌شود که اگر مبنا را بخشنامه دولت قرار دهیم، چه نوع برخوردی با متخلفان صورت خواهد گرفت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">