ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

موازی کاری درایجاد شبکه فیبرنوری

| چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۸۵، ۰۶:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

با آنکه بر اساس قانون، توسعه شبکه‌های مادر مخابراتی از جمله شبکه فیبر نوری از وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است اما موازی کاری در این زمینه منجر به اتلاف و راکد ماندن سرمایه‌ها می‌شود.

بر اساس قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در نوزدهم آذر ماه سال ‪ ۱۳۸۲‬در مجلس شورای‌اسلامی تصویب شد،ایجاد، نگهداری و بهره‌برداری وتوسعه شبکه‌های مادر پستی و مخابراتی کشوربه‌عهده‌این وزارتخانه و شرکت‌های زیر مجموعه آن است.

وزارت ارتباطات و شرکت مادر تخصصی ارتباطات زیرساخت که وظیفه مدیریت ، توسعه،نظارت،تاسیس، نگهداری وبهره برداری‌ازشبکه زیر ساخت و تامین نیازهای ارتباطی راه دور کلیه متقاضیان را به عهده دارد در سال گذشته شبکه ملی فیبرنوری کشور را راه‌اندازی کرد.

اما در سالهای اخیر و با گسترش استفاده از خدمات و امکانات شبکه دیتا و اینترنت برخی از ارگان‌های دولتی دیگر نیز به‌طور جداگانه اقدام به ایجاد شبکه‌های زیرساخت بخصوص فیبرنوری کرده‌اند.

این اقدامات موازی‌این سوال راایجاد می‌کندکه‌با وجود فعالیت وزارت ارتباطات و تامین این شبکه‌ها، چه دلیلی برای دوباره کاری وجود دارد

" شهرداری‌ها " و " وزارت نیرو ( شرکت برق ) " از جمله ارگان‌های دولتی هستند که در سال‌های اخیر برنامه‌هایی را برای ایجاد شبکه فیبرنوری اجرا کرده‌اند.

در حالیکه وظایف وزارت نیرو در بخش برق، مدیریت تولید برق، مدیریت شبکه انتقال برق کشور و توزیع نیروی برق می‌باشد.

اعم وظایف شهرداری‌ها نیز بر اساس قوانین موجود،ایجاد خیابان‌ها و کوچه‌ها و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه ، تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و و مجاری‌آب‌ها و فاضلاب، تعیین حدود حریم و تهیه نقشه جامع شهرسازی با توجه به توسعه احتمالی شهر و... است.

به گزارش خبرنگار حوزه جامعه اطلاعاتی ایرنا در اصفهان ، در این استان تا کنون دو مجموعه دولتی " سازمان خدمات آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان " و " شرکت برق منطقه‌ای اصفهان " اقدام به ایجاد شبکه فیبرنوری کرده‌اند.

پروژه شبکه فیبرنوری شرکت برق منطقه‌ای اصفهان از سال ‪ ۸۰‬آغاز شده و در محدوده استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسیده است.

این شبکه به‌منظور بسترسازی مخابراتی برای مواردی مانند اتوماسیون اداری، ارسال صدا و تصویر، پوشش تلفن همراه و آموزش از راه دور و با هزینه بیش از ‪ ۱۰۰‬میلیارد ریال برای یک هزار و ‪ ۳۰۰‬کیلومتر فیبرنوری ایجاد شده‌است.

مجری پروژه فیبرنوری شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در گفت و گو با ایرنا در این رابطه گفت: شرکت برق بر اساس مصوبه هیات دولت مورخ ‪ ۸۱/۴/۹‬و از طرف وزارت نیرو ، موظف به اجرا و نصب شبکه فیبرنوری برای استفاده اختصاصی خود و در اختیار شرکت مخابرات قرار دادن در صورت علاقه‌مندی آن شده است.

" جمال‌الدین طباطبایی " افزود: ما برای تامین رفاه سازمانها و مردم این کار را انجام می‌دهیم.

وی یادآور شد: شرکت برق‌منطقه‌ای اصفهان در فضای داخل شهری بیشتر از شبکه فیبرنوری شرکت مخابرات استفاده می‌کند اما در مسیرهای بین شهری به دلیل برخورداری از کابل‌های هوایی از شبکه فیبرنوری اختصاصی خود استفاده می‌کند.

وی باتاکید بر اینکه‌ما در این زمینه، رقیب شرکت مخابرات یاسایر ارگانها مانند شهرداری نیستیم، تصریح کرد:شرکت برق مکاتباتی را با شرکت مخابرات اصفهان در زمینه واگذاری شبکه‌فیبرنوری به صورت تاریک (‪ ( Dark Fiber‬کرده است.

درحالیکه مجری شبکه فیبرنوری در شرکت برق، دلیل عمده اجرای این پروژه را مصوبه هیات‌دولت دانست و اطلاعاتی را در این رابطه در اختیارایرنا قرار داد اماسازمان" فاوا" شهرداری اصفهان ارایه اطلاعات کامل از پروژه خود را منوط به اتمام آن دانست.

در اساسنامه سازمان خدمات آمار و فاوا( خدمات کامپیوتری سابق ) شهرداری اصفهان آمده‌که این سازمان موظف است بااستفاده از فناوری‌های جدید، نیازهای شهرداری‌اصفهان را در زمینه‌فناوری‌اطلاعات‌و ارتباطات، شناسایی، تحلیل،تامین، استقرار و پشتیبانی نماید.

در پایگاه اینترنتی این سازمان درباره شبکه یکپارچه فیبرنوری شهرداری آمده است: این شبکه با هدف‌انتقال اطلاعات سیستم‌های‌مکانیزه شهرداری، انتقال تصاویر و سیگنال‌های کنترلی تقاطع‌ها و دیگر نیازهای صوتی و تصویری مجموعه شهرداری طراحی شده است.

بنا به‌گزارش روابط عمومی‌سازمان فاوا شهرداری در مرداد سال‌جاری که همزمان با آغاز اجرای پروژه شبکه فیبرنوری اعلام شد، سرویس دهی به حدود ‪ ۱۵۰‬تقاطع و ‪ ۶۰‬ساختمان شهرداری و قابلیت گسترش به ‪ ۳۰۰‬تقاطع و ‪ ۱۰۰‬ساختمان از جمله خصوصیات این پروژه می‌باشد.

تاکنون هیچ خبر موثقی درباره هزینه اجرای شبکه فیبرنوری شهرداری اصفهان اعلام نشده است امابه گفته کارشناسان، اجرای چنین پروژه‌ای میلیاردها تومان هزینه در بر دارد و هزینه‌های بعدی آن از جمله نگهداری و پشتیبانی‌شبکه نیز بالا می‌باشد.

با وجود اقدامات صورت گرفته توسط شرکت برق و شهرداری اصفهان برای ایجاد شبکه فیبرنوری، شرکت مخابرات استان اصفهان‌همچنان خود را تنها متولی ایجاد این قبیل شبکه زیرساختی ارتباطی و مخابراتی معرفی می‌کند.

عضو هیات مدیره و معاونت توسعه مهندسی شرکت مخابرات استان‌اصفهان در این زمینه به ایرنا گفت: وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌های آن تنهامتولیان انجام کلیه پروژه‌های زیرساختی و ارایه خدمات و سرویسهای ارتباطی در سراسر کشور است.

" حسین کشایی " تاکید کرد: انجام چنین اقدامات موازی بخصوص در شهرهای بزرگی مانند اصفهان که از امکانات بسیار خوبی برخورداراست جای سوال دارد.

وی افزود: بیش از ‪ ۳۰‬مرکز مخابراتی در سطح شهراصفهان وتمام شهرهای اصلی استان‌ازطریق شبکه زیرساخت فیبرنوری و تجهیزات مدرن به‌یکدیگر متصل و آماده ارایه هرگونه خدمات و پوشش نیاز کلیه ارگانها و شرکتها است.

کشایی یادآوری کرد: ما قبل از شروع به کار پروژه‌های موازی در اصفهان در مکاتبه با شهرداری و شرکت برق اعلام کردیم که آماده‌هرگونه همکاری با شرایط کاملا مناسب و توافقی با آنها هستیم.

به گفته وی دو دلیلی که شهرداری اصفهان برای عدم استفاده از تجهیزات شرکت مخابرات اصفهان عنوان می‌کرد، گران بودن هزینه‌ها و میزان بالای پهنای باند درخواستی بود.

وی ادامه داد: این درحالی است که در ابتدای سال جاری، هزینه پهنای باند به حدود یک سوم تعرفه‌های اولیه کاهش یافت.

کشایی با اشاره به اینکه شرکت برق نیز قرار نبود شبکه فیبرنوری را به داخل شهر اصفهان بکشاند، اظهار داشت: در زمان حاضر تمام نیازهای اینترنتی استان به ‪ ۱۰۰‬مگابیت بر ثانیه می‌رسد در حالیکه ظرفیت فعلی شبکه فیبرنوری شرکت مخابرات استان بیش از دو گیگا بیت بر ثانیه می‌باشد.

با توجه به سیاستها و برنامه‌های وزارت ارتباطات در راستای تامین هرچه بیشتر شبکه زیرساخت ارتباطی کشور و هزینه کردن سرمایه‌های کلان برای اعمال آن ، دوباره کاری و موازی کاری از طرف سایر ارگان‌های دولتی در این رابطه قابل تامل است.

  • ۸۵/۰۷/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">