ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

موانع توسعه شبکه علمی رفع شد

| سه شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۵۶ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت توسعه شبکه علمی کشور گفت: توسعه این شبکه با موانعی روبرو بوده که تا حد زیادی رفع شده است و امیدواریم در هفته دولت یکی از دستاوردهایی که معرفی می کنیم شبکه علمی باشد.

محمدجواد آذری جهرمی در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد نبود سرعت لازم در روند توسعه شبکه علمی کشور اظهار داشت: این انتقاد وارد است، روند توسعه این شبکه با آنچه مورد نظر ما بوده تطابق ندارد، باید تاکنون بیش از 200 دانشگاه به این شبکه علمی متصل می شد، ولی تاکنون فقط به 40 دانشگاه رسیده است. پیگیری ها را سازمان فناوری اطلاعات انجام می دهد، تذکراتی هم داده است و البته موانعی هم داشته اند.
وی در مورد این موانع توضیح داد: موانع الزاما زیرساختی نبوده است، زیرا این شبکه یک اپراتور مجازی است و اپراتور واقعی نیست؛ در تعامل با سایر اپراتورها اختلاف ها و عدم همکاری هایی بوده است که همه این مشکلات را اخیرا رفع کرده ایم زیرا 30 دانشگاه از این 40 دانشگاه در ماه گذشته به شبکه متصل شده اند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اقدامات انجام شده اظهار داشت: امیدواریم در هفته دولت (2 تا 8 شهریور) یکی از دستاوردهایی که معرفی می کنیم شبکه علمی باشد.
وی در پاسخ به این سوال که امکان گسترش میزان دسترسی ها در این شبکه برای استفاده افراد حقیقی مانند خبرنگاران نیز وجود دارد یا خیر گفت: این موارد قابل پیگیری است.
به گزارش ایرنا شبکه علمی کشور در بستر شبکه ملی اطلاعات برای ارائه خدمات دهی و اتصال دانشگاه‌ ها، پژوهشگاه ‌ها، حوزه های علمیه، کتابخانه ها و مراکز آموزشی و درمانی همچنین امکان ارتباط این مراکز با سایر شبکه های علمی معتبر جهانی توسعه یافته است.
نسل اول شبکه علمی کشور، در سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسیده و در طول دوره هشت ساله دولت‌های هفتم و هشتم جمهوری اسلامی ایران تقریبا در تمام مراکز استان ها و برای دانشگاه های مد نظر استفاده شد.
همچنین نسل دوم شبکه علمی کشور در سال ۱۳۸۶ میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت، توسط وزارت ارتباطات بازطراحی و اجرای آن آغاز شد و در سال ۱۳۹۰ به سرانجام رسید و نسل سوم شبکه علمی کشور در سال ۱۳۹۲ با توجه به تغییرات اساسی در نگاه جهانی به مقوله شبکه های ارتباطی از سال ۱۳۹۴ به انجام رسید.
با توجه به مراتب یاد شده، از اهم برنامه‌های نسل سوم شبکه علمی جامع کشور که شاهراه اجرایی نقشه جامع علمی کشور محسوب می‌شود، پوشش کاربری مشترکان نه محدود به متقاضیان بزرگ که بیشتر با هدف پوشش مشترکان کوچک و متوسط و نه محدود به شهر تهران، کلان شهرها و مراکز استان، پوشش کاربری مشترکان، مجموعه ای از متقاضیان دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی، مراکز درمانی آموزش پزشکی، حوزه های علمیه و کتابخانه های تخصصی کشور از جمله کاربردهای این شبکه است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">