ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

موانع سند موانع کسب و کارهای ICT

| يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که بیشتر در زمان برگزاری نمایشگاه‌ الکامپ تهران، نام ایشان در یکی از عرصه‌های کلان حوزه ICT به گوش می‌رسد، این روزها ماحصل پیش‌نویس سندی را رسانه‌ای کرده که از جهات زیادی قابل توجه است.

اگرچه این نهاد با چالش‌هایی درون‌سازمانی مواجه است که نمود آن در مجامع این صنف بیشتر خودنمایی می‌کند، اما سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با وجود قرابت‌هایی که با دولتمردان دارند، سرانجام مشکلات و سند موانع کسب و کارهای مرتبط با حوزه ICT را به شکل عمومی منتشر کرده و خواستار دریافت نظرات و پیشنهادات تکمیلی شده است که نقاط حایز اهمیتی در آن به چشم می‌خورد.

البته با توجه به زمان انتشار این پیش‌نویس، (سال پایانی کار دولت یازدهم)، بعید به نظر می‌رسد گره‌های ریز و درشت فعالان خصوصی حوزه فاوا که تقریبا تمامی آن‌ها ریشه در نهادهای متعدد دولتی دارد، در دولت حاضر به سرانجامی برسد، اما نفس انتشار موانع کسب و کارهای ICT امری مثبت تلقی می‌شود که تحقق آن به عنوان یک سند و مطالبه صنفی می‌تواند، از نمایندگان جدید مجلس، دولتمردان فعلی و آتی و حتی روسای خود این سازمان، در دستور کار و پیگیری مستمر باشد.

بخش‌هایی برجسته از این سند که بر خلاف قرابت مورد اشاره سازمان مذکور با دولتمردان، اما به شکلی واقع‌بینانه و به دور از تعارفات مرسوم به نگارش درآمده عبارتند از وجود متولیان متعدد، عدم پذیرش فاوا به عنوان یک صنعت تولیدی، کمبود نیروی انسانی، گرانی اینترنت به علت انحصار شرکت زیرساخت، رقابت شرکت‌های حاکمیتی با بخش خصوصی، نبود SLA، عدم پرداخت دیون از سوی کارفرمایان دولتی، فیلترینگ سلیقه‌ای، نبود نهاد رگولاتوری مستقل، مشکلات گسترده قانونی و وجود رانت‌ها و انحصارهای غیرقانونی.

اگرچه ختم بخش عمده‌ای از این مشکلات صرفا از مسیر خود این سازمان پیش‌بینی شده و جایی برای سایر تشکل‌های خصوصی دیده نشده است که این مهم خود می‌تواند تحقق آن را با چالش‌هایی مواجه کند. اما برای آنکه این سند تنها به عنوان دغدغه‌ای صنفی، روی کاغذ باقی نماند، نیازمند تشکیل «کمیته‌ ویژه پیگیری» با بهره‌گیری جدی و به دور از منافع کوتاه مدت و محدود صنفی، از توان حداکثری و حرفه‌ای اشخاص حقیقی، حقوقی، اعم از حاکمیتی، دولتی، خصوصی (درون و خارج از سازمان نصر)، رسانه‌ها، زمان و البته بودجه است.

در غیر اینصورت با توجه به گستردگی موانع مندرج در سند مذکور، تحقق صد در صدی آن دست‌نیافتنی و به رویایی شیرین می‌ماند.(منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">