ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ناکارآمدی اینماد از نگاه یک خریدار

| دوشنبه, ۸ آذر ۱۴۰۰، ۰۱:۲۲ ب.ظ | ۰ نظر

ابوالقاسم رجبی - در تاریخ سوم آبان ساعت ده و سی و چهار دقیقه و پنجاه و نه ثانیه از فروشگاهی گمنام خریدی را انجام دادم که الان پشیمانم، چون هیچ کالایی ارسال نشد و نهایتا با کمک درگاه واسط اصل پول را پس گرفتم اما چه درس‌هایی از این ماجرا گرفتم؟

 

چطور زمان دقیق خرید را می‌دانم؟

چون رسید خرید اینترنتی که به همراه پیامک رمز دوم ارسال شد را دارم و رسید کسر وجه به همراه شناسه واریز، شماره سند، شماره مرجع، شماره پیگیری را در موبایل بانک خودم دارم.

 

چرا از یک فروشگاه گمنام خرید کردم؟

پاسخ داشتن نماد اعتماد است. آن زمان متاسفانه به نماد اعتماد، اعتماد داشتم. و البته کسب و کارهای نوپا را دوست دارم.

 

چرا از ارسال کالا نامید شدم؟

۱. شماره تماس موجود در سایت مسدود شده بود ۲. صاحب وبگاه نماد اعتماد را از روی وبگاهش برداشته بود.

 

چرا از نماد اعتماد نامید شدم؟

۱. در تماس با نماد اعتماد متوجه شدم که ابتدا ۷۲ ساعت به وبگاه متخلف فرصت پاسخ می دهند. واکنش سریعی درکار نیست. سپس اخطار دوم صادر می‌شود که ۴۸ ساعت فرصت پاسخگویی دارد، و نهایتا اخطار سوم که باید ۲۴ ساعته پاسخ داده شود. پس از احراز تخلف آخرین ضمانت اجرایی اینماد اینست که اینماد وبگاه متخلف باطل می‌کند و به بانک مرکزی گزارش می‌کند که درگاه پرداخت وبگاه مسدود شود. اما حساب وبگاه متخلف مسدود نمی‌شود و صاحب وبگاه اگر تخلف سنگین کرده باشد و به صرفه باشد، می‌تواند با فراغ بال پول از حساب بردارد و بلیطی به مقصد مناسب بگیرد و از عایدی سرقت بهره ببرد. اینماد هیچ برنامه ای برای شرایط تخلف صریح و آشکار دنبال نمی کند.

 

چرا از پلیس فتا و قوه قضائیه انتظارات بیشتری دارم؟

با وجود دریای اطلاعات، پلیس فتا هیچ سامانه ای برای دریافت دقیق اطلاعات ندارد. در حالی که خیلی از خدمات الکترونیکی و احراز هویت الکترونیکی به وجود آمده است، امکان ثبت الکترونیکی شکایت نزد پلیس فتا وجود ندارد. هر کدام از این شکایات در فضای مجازی ادله الکترونیکی دارند که بسیاری از آ‌ن‌ها خیلی راحت قابل استعلام هستند. از شماره تراکنش که خریدار در اختیار دارد و می‌تواند عرضه کند، تا شماره مرسوله پستی که فروشنده می‌تواند به پلیس عرضه کند و از خودش سلب مسئولیت کند. پلیس فتا یا قوه قضائیه با راه اندازی سامانه هوش مصنوعی می‌توانند خیلی از پرونده ها را بدون استفاده زیاد از نیروی انسانی رفع و رجوع کنند. اما در وضعیت افسارگسیخته فعلی خلافکاران با توجه به ضعف سازماندهی در سمت اجرای قوانین، تخلفات زیادی انجام می‌دهند و عملا پلیس فتا و قوه قضائیه را زیر بار تخلفاتشان دفن کرده اند.

 

راهکارچیست؟

در یک کلمه بازمهندسی فرایند کسب و کار، به زبان ساده مسئولین باید باور کنند، ادله الکترونیکی برای تزئین تولید نمی‌شوند. اگر نتوان از این ادله استفاده کرد، تولیدشان پس برای چیست؟ باید بر اساس امکانات جدید الکترونیکی فرایندهای جدید درست کنیم و مسیرهای رفع و رجوع تخلف را گسترده تر کنیم. از شرکت میزبانی که اطلاعات آدرس آیپی صاحب وبگاه متخلف را دارد، تا شرکتی که درگاه پرداخت را ارائه می‌کند همه باید در فرایند حفاظت از مردم مشارکت کنند. زمانی که تخلف محرز و آشکار رخ می‌دهد و ادله الکترونیکی صریح برایش وجود دارد، همه این موجودیت‌ها باید براساس اطلاعات موجود عمل کنند. مثلا به درخواست متشاکی اطلاعاتی که در اختیار دارند را به صورت آنی به دستگاه متولی رسیدگی به شکایت ارسال کنند یا ارائه خدمت به کسی که تخلف آشکار می‌کند را متوقف کنند و اطلاعات لازم را به طرف آسیب پذیر برسانند. مسئولین محترم نسل پنج و شش فناوری و صنعت از آنچه در مانیتور می بینید به شما نزدیکتر است، خودتان حجاب خودتان هستید از میان برخیزید. (منبع:جهت‌پرس)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">