ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدت زمان طولانی که برای پرداخت ارز دولتی صرف می‌شود در نهایت باعث افزایش نرخ تمام شده واردات شده و لذا در این شرایط درخواست فروش جنس با نرخ ارز دولتی منطقی به نظر نمی‌رسد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران، بابک عابدین عضو کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران،  در حاشیه جلسه کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران پیرامون مشکلات به وجود آمده برای فعالان ICT با اعلام ارز چند نرخی  ابراز داشت:  روش اعلام نرخ جدید و ارایه ارز 4 هزار و 200 تومانی اگر دولت به میزان کافی برای عرضه در بازار ارز داشته باشد روش اشتباهی نیست و معمولا دولت‌ها برای حمایت از ارزش پول ملی خود ارزهایی مثل دلار و یورو را کنترل می‌کنند تا تورم در کشورشان ثابت بماند. به نظر من اما در خصوص اجرای این شیوه در کشور به خوبی فکر و برنامه‌ریزی نشده است چراکه دولت بدون آنکه بحث تامین ارز را در نظر بگیرد این کار را انجام داد.

وی با اشاره به مسایلی که در خصوص واردات موبایل مطرح می‌شود افزود: گفته می‌شود 220 میلیون یورو ارز دولتی برای واردات گوشی پرداخت شده است. با این وجود بسیاری از افرادی که در سامانه نیما ثبت سفارش کردند و تایید هم شده‌اند با وجود گذشت 9 هفته هنوز ارزی دریافت نکرده‌اند. بنابراین افرادی بارهایشان وارد گمرک شد و نیاز به تایید اسناد بانکی از طریق سامانه نیما داشته‌اند مجبور شده‌اند نزدیک به 80 روز هزینه کانتینر پرداخت کنند چون بدون تایید منبع تهیه ارز ترخیص جنس از گمرک غیرممکن است.

این عضو کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: باتوجه به معطلی طولانی برای تامین ارز دولتی طبیعتا هزینه انبار، کانتینر و خواب جنس نیز به هزینه‌های واردکننده اضافه می‌شود که با این تفاسیر نمی‌توان توقع فروش جنس بر اساس نرخ دولتی ارز را داشت.

عابدین ادامه داد: لذا لازم است که این متغییرها در نظر گرفته شود اما تاکنون این موضوع مورد توجه قرار نگرفته و دولت چون ارز 4 هزار و 200 تومانی به برخی از واردکنندگان داده بدون توجه به هزینه‌های اضافی که با تعلل در تامین ارز به واردکننده تحمیل شده خواستار فروش اجناس با همین قیمت در بازار است.

وی افزود: اگر موضوع واردات موبایل را کنار بگذاریم باید گفت خیلی از مواد اولیه‌ای که وارد کشور می‌شود هزینه‌های میلیونی برای پرداخت به گمرک ایجاد می‌کنند؛ همچنین پول واردکننده نیز مدت طولانی حدودا دو تا سه ماه یعنی تا زمان تامین ارز در سامانه نیما خوابانده می‌شود که تمام این هزینه‌های اضافی به واردکننده تحمیل می‌کند. لذا نمی‌شود توقع فروش اجناس با نرخ ارز دولتی و بدون در نظر گرفتن این هزینه‌ها را داشت. از سوی دیگر باتوجه به التهابات ارزی بازار ممکن است فروش جنس نیز به جای یک ماه تا 6ماه طول بکشد که تمام این‌ها برقیمت تمام شده اثر می‌گذارد و باید به آنها توجه شود.

عابدین افزود: با این شرایط فکر می‌کنم نحوه فعلی تخصیص ارز به خوبی سازماندهی نشده است و البته حجم ارز مورد نیاز واردکننده برای ارایه نیز وجود ندارد. در چنین شرایطی واردات با ارز آزاد به صرفه‌تر تمام می‌شود چراکه هزینه‌های خواب پول در سامانه نیما، هزینه اضافی بابت کانتینر در گمرک و سایر هزینه‌های اضافی وجود ندارد؛ لذا به نظرم در سه ماهه  گذشته این نحوه تخصیص ارز برای واردکننده فایده‌ای نداشته است.

این عضو کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی در خصوص این که برخی شرکت‌های نامرتبط ارز گرفته‌اند و یا ارز برای کالای فاوا گرفته و کالاهای دیگر وارد کرده‌اند نیز گفت: به نظرم این صحبت‌هایی که مطرح می‌شود حاشیه‌ای است چراکه وقتی ثبت سفارش برای موبایل ثبت می‌شود در سامانه نیما پولی که تخصیص می‌یابد بابت موبایل است و اگر همین محصول وارد کشور نشود واردکننده به عنوان قاچاقچی شناخته می‌شود و می‌توانند دستگیرش کنند اما وقتی این اتفاق نمی‌افتد این شائبه به وجود می‌آید که یا مسایلی در پشت پرده وجود دارد و یا اصلا چنین اتفاقی نمی‌افتد و این مسایلی که مطرح می‌شود نیز حواشی هستند. توجه داشته باشید که اگر کسی برای واردات موبایل ارز گرفته باشد ناچار است همین کالا را هم وارد کند چون براساس ثبت سفارش جنس در گمرک ترخیص می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">