ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نرم افزاری ها در بحران ورشکستگی

| سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۸۵، ۰۱:۳۰ ب.ظ | ۱ نظر

در حالی که مرکز صنایع نوین وزارت صنایع همچون سال های قبل و بدون توجه به مسایل و مشکلات شرکت های نرم افزاری در تدارک سفرهای خارجی است نائب رئیس کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران خبر از بحران ورشکستگی در شرکت های نرم افزاری می دهد.

وی با اشاره به تبعات پدیده Dumping (شکستن قیمت ها)در حوزه نرم افزار کشور عنوان نمود: واژه " قیمت شکنی " در دنیای صنعت و تجارت که بهای کالا و یا محصولات بیشتر کمی است، و با اعداد و ارقام محاسبه می شود، مطرح می باشد و می تواند با محاسبات صحیح و آگاهانه اتفاق بیفتد، ولی در پروژه های نرم افزاری که فعالیت ها مغز افزاری و کیفی است، اگر قیمت شکنی اتفاق بیفتد، به نوعی بایستی از کیفیت کم کرد که بر اثر آن پروژه با شکست مواجه خواهد شد. بر این اساس این حرکت در این صنعت نرم افزار کشور غیر طبیعی و غیر عادی است.

یوسفیان در خصوص علل بروز پدیده قیمت شکنی در بازار فناوری اطلاعات کشور افزود: حدود دو سال است که شرکتهای فناوری اطلاعات بخصوص در حوزه نرم افزار بدلیل بی مهری دولت در بحران و ورشکستگی به سر میبرند، این عامل باعث شده که بهر شکلی می خواهند پروژه ای را در اختیار داشته باشند و بدون محاسبه منطقی و اجرائی از ابعاد پروژه مبادرت به پیشنهاد قیمتهای غیر معمول مینماید و باعت گرفتار کردن خود و ایجاد مشکل برای صنعت میشوند .

وی قیمت شکنی در حوزه فناوری اطلاعات را به نوعی خود کشی پیمانکار، شکست پروژه کارفرمای متوقع و سرانجام بدنام شدن صنعت فناوری اطلاعات خواند و ادامه داد: این واژه در صنعت فناوری اطلاعات برای مسابقاتی ( مناقصاتی ) که برگزار میشود مصرف ندارد، زیرا در شرایط فعلی، در این زمینه یک تعامل و رفتار محاسبه نشده اجتماعی اتفاق می افتد، چون کارفرمایان به وضوح نمی دانند چه می خواهند و برآورد صحیحی از بهای خدمات مورد نیاز خود ندارند، در نتیجه به استناد قوانین کهنه و قدیمی، مبنای تصمیم گیری نهائی کمترین مبلغ پیشنهادی است، در حالیکه، با مطالعه مستندات نظام مهندسی نرم افزار ( نماتن ) که بصورت بخشنامه از طرف سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به دستگاه های اجرائی ابلاغ شده، کارفرما از بین شرکتهای مشاور نرم افزاری، مشاور متخصص انتخاب مینماید، مشاور با مطالعات میدانی، برآورد منطقی و اجرائی از ابعاد پروژه را بدست آورده و برای پروژه سقف و کف ریالی تعیین مینماید، در برگزاری مسابقه ( مناقصه ) علاوه بر ارزیابی مدیریتی و فنی، اگر قیمت پیشنهادی خارج از محدوده سقف و کف برآوردی باشد، پیشنهاد دهنده حذف خواهد شد، می توان گفت، آنها که در محدوده سقف و کف قرار دارند با هم رقابت خواهند کرد، که رقابت سالمی خواهد بود .

در خاتمه یوسفیان با اشاره به نقش سازمان نظام صنفی رایانه ای در راستای ساماندهی بازار و مقابله با پدیده قیمت شکنی افزود: به نظر می رسد پشتیبانی و حمایت از اجرای نظام مهندسی نرم افزار در برگزاری مناقصات، و متعهد کردن دستگاههای اجرائی به رعایت بخشنامه نماتن 1 که نحوه تعریف پروژه ها و برگزاری مناقصات راتشریح نموده، و نیز رعایت بخشنامه نماتن 2 که طرحهای لازم برای اجرای موفقیت آمیز پروژه های و نرم افزاری را تشریح مینماید در این راستا بسیار مفید باشد. بر این اساس لازم است دولت از نظام صنفی رایانه ای کشور بعنوان یک بازوی تخصصی و اجرائی کمک بگیرد، و با نزدیک شدن به این نهاد صنفی از تجارب ، شناخت بازار و تخصص شرکتها، در برگزاری مناقصات، و ایجاد رقابت سالم و موفقیت پروژه ها کمک بگیرد .

  • ۸۵/۱۲/۱۵

نظرات  (۱)

سلام خوب مشکلی نیست . میگیم دولت چند میلیارد صرف پروژه‌هاشون کنه (البته از نوع ملی ) آخرش هم معلوم نشه که چی شد . هم دانشگاهامون پیشرفت میکنه . هم این شرکتا از ورشکستگی نجات پیدا می‌کنن . هم ایجاد شغل میشه !!!!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">