ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نشست آیکان در مراکش

| شنبه, ۷ مرداد ۱۳۸۵، ۰۹:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

بزرگراه فناوری - نشست اخیر آیکان در مراکش 24 الی 30 ماه ژوئن برگزار می‌شود. حضور در این نشست برای کلیه علاقه‌مندان آزاد خواهد بود و بسیاری از متخصصین و نمایندگان دولت‌ها در آن شرکت می‌کنند.

در نشست مراکش، رایزنی جهت برنامه استراتژیک (strategic plan) سال‌های 2007 الی 2009 در دستور کار قرار گرفته است. با توجه به تعهدات آیکان در جهت بین‌المللی کردن فرآیندهایش، آیکان جلساتی را با میزبانی نمایندگان منطقه‌ای جهت ارایه پیشنهادات در خصوص برنامه استراتژیک آیکان به زبان‌های فرانسه، عربی، اسپانیایی و انگلیسی برگزار خواهد کرد. نماینده منطقه‌ای آیکان در حوزه خاورمیانه، آقای باهر اسمت از کشور مصر است که به‌تازگی فعالیت خود را از نشست آیکان در نیوزلند آغاز کرده است.

در نشست مراکش، طبق معمول، GAC (کمیته مشورتی دولتی آیکان) جلساتی محرمانه برگزار می‌کند که نمایندگان دولتی آیکان در آن شرکت می‌کنند.
حوزه موضوعات جلسات و کارگاه‌هایی که برگزار می‌شود عبارتند از:

- جلسه مشورتی در خصوص دامنه‌های مرتبه بالای آفریقا (AfTLD) با حضور مدیران TLD

- کارگاه آموزشی ALAC (کمیته مشورتی At-Large)، این کمیته مشورتی جهت مشارکت کاربران اینترنت در سیاست‌گذاری‌های آیکان پایه‌ریزی شده است. شرکت‌کنند‌گان در این کارگاه آموزشی در خصوص ساختارهای کاری و آیین‌نامه‌های سازمان منطقه‌ای At-Large و چگونگی حضور موثر این سازمان در فعالیت‌های آیکان به رایزنی می‌پردازند.

- جلسه عمومی کمیته مشورتی امنیت و پایداری که موضوع آن در خصوص پیامدهایی است که در زمان انقضا و یا سوء‌استفاده از دامنه‌های اینترنتی اتفاق می‌افتد. همچنین این کمیته مشورتی در مورد ایمن‌سازی DNSها نیز به رایزنی می‌پردازد.

- کارگاه آموزشی راجع به نام‌‌های دامنه بین‌المللی شده (IDNs) که به موضوعات سیاست‌گذاری IDN می‌پردازد و به ارایه پیشنهادات در مورد چگونگی تعیین رشته کدهای کشوری می‌پردازد.

- جلسه اعضای ccNSO (سازمان حمایت از نام‌های کد کشوری) در خصوص آخرین پیشرفت‌‌های آیکان و تصمیم‌گیری‌هایی در خصوص توسعه سیاست‌های دامنه مرتبه بالای کد کشوری.

- جلسات آزاد کمیته مشورتی GAC با موضوع "دیدگاه دولت بر جنبه‌های سیاست‌های عمومی WHOIS" و اینکه چه اطلاعاتی در مورد دارندگان دامنه‌ها باید قابل دسترسی باشد.

- نشست هیات موسسان سازمان حمایت از دامنه‌های عمومی GNSO در خصوص سیاست‌های این سازمان و همچنین بحث آزاد درباره GNSO و در راستای گسترش سیاست‌های این سازمان در خصوص نام‌های دامنه.

- کارگاه آموزشی در رابطه با بازار فروش نام‌های دامنه که نگاهی تفصیلی به عملکرد امروز بازار نام‌های دامنه دارد و نیز نقشی که آیکان می‌تواند در این زمینه داشته باشد.
و اما مهم‌ترین مسئله‌ای که در این نشست مطرح خواهد شد مربوط به تعیین تکلیف قرارداد آیکان با DoC (وزارت بازرگانی آمریکا) است زیرا این قرارداد در تاریخ 30 سپتامبر یعنی هشت مهرماه سال جاری به پایان می‌رسد و مجموعه تعهدات آیکان در قبال دولت ایالات متحده در سایه ابهام خواهد رفت. آیکان تمایل دارد که قرارداد فوق مجددا تمدید شود ولی نمایندگان دولت‌ها در کمیته مشورتی دولتی و همچنین نمایندگان جامعه مدنی، نسبت به محتوای تفاهم‌نامه جدید مابین آیکان و دولت آمریکا نظرات جدیدی دارند. تا امروز هیچ نوع اطلاعاتی درباره تمدید این قرارداد از دولت آمریکا به‌دست نیامده است. نشست مراکش آخرین نشست ICANN قبل از تاریخ انقضای قرارداد است و این سؤال در آن برای همگان مطرح است که آیا قرارداد آیکان با دولت آمریکا تمدید می‌شود یا خیر و در صورت تمدید، محتوای این تفاهم‌نامه چه تغییراتی می‌کند.

  • ۸۵/۰۵/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">