ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نظارت مستمر بر امواج رادیویی

| يكشنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۳، ۰۴:۲۹ ب.ظ | ۰ نظر

مسئله امواج و پرتوهای رادیویی هر از گاهی به صدر جدول رسانه ها و اخبار ابواب جمعی تبدیل می شود؛ ولی بدون توجه به اظهارات منابع اصلی آن، افکار عمومی را با مخاطراتی همراه می سازد.

به گزارش ایرنا، با توجه به رشد تکنولوژی و افزایش چشمگیر تعداد مشترکین تلفن همراه در سالهای اخیر، به تبع آن تعداد ایستگاه های آنتن تلفن همراه (BTS) نیز در مناطق مسکونی به صورت امری اجتناب ناپذیر افزایش یافته است.

از سوی دیگر، نصب آنتن های مخابراتی و تلفن همراه به دلیل برخی اظهارات در زمینه تشعشعات پرتوهای رادیویی سبب نگرانی هایی در بین مردم شده است.

توجه به این نکته ضروری است که قانونگذار براساس قانون حفاظت در برابر اشعه کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1368، سازمان انرژی اتمی ایران را به عنوان ناظر بر اجرای این قانون به منظور حفظ سلامت مردم، کارکنان و نسلهای آینده دربرابر خطرات انواع پرتوها را عهده دار این مسئولیت نموده و این وظیفه به مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور(امورحفاظت دربرابر اشعه) به عنوان واحد قانونی محول شده است.

در گزارش سال 1389 مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور آمده که در حال حاضر در کشور، ازGSM Global System for Mobile Communication)) استفاده می شود. در این سیستم انجام ارتباطات رادیویی بین گوشی های تلفن همراه و آنتنهای BTS با استفاده از پرتوهای الکترومغناطیسی در فرکانسهای 900 و 1800 مگاهرتز(میلیون هرتز) صورت می گیرد.

عموماً وقتی که از پرتوها سخن به میان می آید، افراد پرتوهایی نظیر ایکس و گاما را به خاطر می آورند. باید توجه نمود که گرچه ماهیت پرتوهای ایکس و گاما با ماهیت پرتوهای رادیویی و مایکروویو که در ارتباطات رادیویی مورد استفاده قرار می گیرند، مشابه است؛ ولی به علت تفاوت بسیار زیاد در فرکانس، تاثیرات این پرتوها بر انسان مشابه نیست.

در دنیا برای پیشگیری از آسیب دیدن مردم در اثر پرتوهای رادیویی، میزان پرتوگیری مردم محدود می شود و قابل توجه است که در جهان امروزی که استفاده از فناوریهای مبتنی بر پرتوهای رادیویی و مایکروویو نظیر رادیو، تلویزیون، کامپیوتر، فرهای مایکروویو و تلفن همراه نقشی بسیار مهم و مفید در زندگی افراد دارد، هرگز نمی توان شدت این پرتوها را در محیط زندگی افراد به صفر رساند؛ بلکه باید سطح آنها را تا حدی کاهش داد که برای افراد خطرناک محسوب نشوند.

این امر با تدوین استانداردها و رعایت آنها محقق می شود و در ایران، مقادیر شدت پرتوهای رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی و اماکن عمومی باید از حدودی که در استاندارد ملی ایران با عنوان «پرتوهای غیر یونساز - حدود پرتوگیری» آمده است، کمتر باشد.

استاندارد فوق الذکر توسط امور حفاظت دربرابر اشعه کشور تدوین شده و در سال 1385 در سازمان ملی استاندارد ایران به تصویب رسیده و به عنوان استاندارد ملی ثبت شده است.

مبنای تدوین این استاندارد نتایج آخرین تحقیقات انجام شده در جهان بوده و حدودی که درآن برای پرتوهای رادیویی تعیین شده است در حال حاضر مشابه با استاندارد اغلب کشورها نظیر استرالیا، کشورهای اروپایی و ژاپن می باشد و این استاندارد به پیشنهاد واحد قانونی براساس آخرین یافته ها به روز می شود.

تمام اپراتورهای تلفن همراه، براساس توافقاتی که با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران به عمل آورده اند، باید با اخذ پروانه اشتغال به کار با پرتوهای رادیویی و مایکروویو از امور حفاظت دربرابراشعه کشور، به نصب و بهره برداری از تجهیزات تلفن همراه بپردازند.

هر اپراتور برای دریافت پروانه اشتغال مذکور، متعهد می شود که ضوابط مدون این امور و نیز استاندارد ملی ایران را درارتباط با پرتوگیری مردم رعایت نماید و برای محقق شدن این امر، اپراتورها با استفاده از تجهیزات بسیار پیشرفته به مقایسه نتایج مقادیر اندازه گیری پرتوهای منتشر شده از آنتن های استاندارد و ارایه گزارش در موارد ضرورت به واحد قانونی، می پردازند.

واحد قانونی نیز جداگانه و با تجهیزاتی که در اختیار دارد، نظارت قانونی را اعمال می کند تا اطمینان حاصل شود که با نصب اینگونه تجهیزات سلامت مردم تهدید نمی شود.

با توجه به اطلاعات فوق الذکر، شرایط نصب و بهره برداری از آنتن های BTS در ایران به گونه ای است که در شرایط فعلی برمبنای اطلاعات تایید شده توسط مجامع علمی جهانی، مردم می توانند بدون نگرانی، از این فناوری سودمند در برقراری ارتباطات بهره گیری نمایند.

ضمناً سازمان انرژی اتمی ایران، (مرکز نظام ایمنی هسته ای - امور حفاظت دربرابر اشعه) به طور مستمر، بر عملکرد اپراتورهای تلفن همراه نظارت دارد تا اطمینان حاصل کند که همواره شدت میدانهای الکترومغناطیسی ناشی از نصب آنتن های فوق، در محلهای کار و زندگی مردم، با استانداردهای مربوطه مطابقت دارد.

بنابراین هرگونه اظهار نظر درباره موضوعاتی نظیر آنتن های مخابراتی که با افکار عمومی و زندگی انسانها سرو کار دارد، باید از سوی مراجع صلاحیتدار بیان شود تا از هرگونه ایجاد مخاطره برای مردم جامعه جلوگیری شود.

از سوی دیگر مشاهده می شود که قانونگذار ضمن ترغیب اپراتورها به رعایت استانداردها و دریافت گزارش عملکرد اپراتورها در زمینه وضعیت و شرایط آنتن ها نشانگر توجه به سلامت انسانها است.

  • ۹۳/۱۱/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">