ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نقدی بر انتقاد دبیر شورای عالی انفورماتیک

| يكشنبه, ۲ بهمن ۱۳۸۴، ۰۳:۴۰ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی – "یکی از معضلاتی که وجود دارد آن است که اعتبارات پروژه‌های ‪ IT‬در ماه‌های آخر سال ابلاغ می‌شود و دستگاه‌های دولتی برای هزینه آنها عجله کرده و با شروع پروژه‌های نه چندان موجه مشکل ایجاد می‌کنند."

"بدون اینکه یک طرح جامعی وجود داشته باشد بخشی از فعالیت‌های دستگاه‌ها در قالب یک پروژه شکل می‌گیرد، گاهی تعریف پروژه ناقص و ابتدایی است و حتی از پیمانکار خواسته می‌شود که آن تعریف را بسط و توسعه دهد. به همین سبب گاهی با تعریف ناقص و ابتدایی پروژه آغاز شده که منجر به شکست پروژه می‌شود. "

این جملات گرانبار به نقل از جناب آقای دکتر سپهری راد دبیر شورای عالی انفورماتیک در همایش برون سپاری نقل شد.(منبع ایرنا)

برای آنکه بتوان به موضوع ورود راحت تری داشت و از طرفی وظایف شورای عالی انفورماتیک کشور را نیز به ایشان و دیگران یادآوری کرد لازم است تا وظایف این شورا مصوب 4/4/1359 را در ادامه بیاورم .( مطالعه دقیق و جزء به جزء آن نیز به همگان توصیه می شود.)
وظایف :
الف - بررسی و تعیین سیاست‍های لازم جهت سالم‌سازی مراکز و نظام‌های کامپیوتری کشور و جلوگیری از اتلاف منابع مالی و نیروی انسانی و تجهیزات کامپیوتری .
ب - بررسی مداوم به منظور تعیین نظام کلی انفورماتیک کشور .
ج - تعیین خط مشی و سیاست‍های کامپیوتری به منظور رفع مشکلات و تحول وضع موجود در جهت نیل به نظام مطلوب کامپیوتری کشور .
د - بررسی و تأیید طرح‍ها و فعالیت‍های انفورماتیک کشور .
ه - بررسی و شناخت سیاست‍های تأمین نیروی انسانی مورد نیاز امور انفورماتیک کشور با همکاری و مشارکت مؤسسات آموزشی ، کامپیوتری ، و سایر ارگان‍های ذیربط .
و - سیاست‌گذاری و هماهنگ‌سازی فعالیت‍های پژوهشی در جهت خودکفاسازی کشور در زمینه تأمین افزارگان و دستورگان‍های مورد نیاز با همکاری مؤسسات علمی و پژوهشی و صنعتی .
ز - هماهنگی و نظارت بر امور شرکت‍ها و سازمان‍های کامپیوتری به ویژه در زمینه چگونگی تأمین قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری تجهیزات کامپیوتری .
ح - انجام بررسی‌های لازم برای وحدت امور و انفورماتیک کشور .
تبصره 1 - رسیدگی به امور شرکت‍های کامپیوتری خارجی و تطبیق وضع آنها با نیازها و مقتضیات انقلاب و جامعه بر طبق ضوابط و قوانین جمهوری اسلامی ایران به عهده شورای عالی انفورماتیک کشور است .

تبصره 2 - تأمین اعتبار برای اجرای طرح‍ها و فعالیت‍های امور انفورماتیک کشور منوط به تأیید شورای عالی انفورماتیک می‌باشد .

تبصره 3 - تصمیمات شورای عالی انفورماتیک در مورد ایجاد و تعطیل یا انحلال مراکز و مؤسسات کامپیوتری دولتی و هرگونه نقل و انتقال یا خرید و فروش و اجاره و تعمیرات عمده در تجهیزات آنها ، لازم‌الاجرا خواهد بود .
و اما ...
1- همانطور که ملاحظه می شود مورد "الف" شرح وظایف این شورا همان است که مصوبه اخیر دولت در جهت مدیریت بر هزینه های ICT بر آن تاکید کرده است.

2- موارد "ب"،" ج" و "د" نیز همان است که آقای دبیر نسبت به آن گلایه فرموده و مشکلات توسعه IT را بی کم و کاست متوجه دستگاه های اجرایی کشور دانسته اند.

3- و بالاخره آنکه تمامی موارد شرح وظایف این شورای با کمی جرح و تعدیل همان هایی است که در شرح وظایف شورای عالی اطلاع رسانی و سپس شورای عالی فناوری اطلاعات نیز آمده است.

واقعاً در عجب هستم که ایشان چگونه با این صراحت پشت تریبون ایستاده و مشکلات توسعه IT کشور را پس از سال ها اداره شورای عالی انفورماتیک به گردن این و آن می اندازند.

به راستی اگر این شورا وظایف خود را به درستی انجام می داد آیا مصوبه اخیر دولت برای مدیریت بر نحوه هزینه های ICT کشور شکل می گرفت؟

به راستی پس از گذشت بیش از 25 سال، اگر شورای عالی انفورماتیک به درستی به شرح وظایف مترقی خود عمل می کرد آیا امروز اصلاً چیزی به نام شورای عالی اطلاع رسانی و شورای عالی فناوری اطلاعات و ... شکل می گرفت؟ یا آنکه با اندکی تغییرات قانونی این شورا راحت تر به وظایف خود عمل می کرد؟

فی الواقع در شرایط کنونی نفس وجودی شورای عالی انفورماتیک چیست؟ قبلاً نیز بارها در این مورد گفته شد که شورای عالی انفورماتیک از وظایف سازمانی خود سال هاست که فاصله گرفته و بیش از این نیازی به وجود این شورا دیده نمی شود. لیکن چرا و چگونه است که این شورا هنوز هم سرگرم کار خود است جای تامل و سوال دارد.

  • ۸۴/۱۱/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">