ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نماد الکترونیک به معنی مجوز فعالیت نیست

| شنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی درباره نماد الکترونیک گفت : نماد اعتماد الکترونیکی قطعا مجوزفعالیت صنفی نیست و کسب و کارهای مجازی جزء کسب و کارها صنفی هستند بنابراین مردم باید دقت داشته باشند حتما از کسب و کار هایی خرید کنند که غیر از نماد ، مجوز فعالیت هم داشته باشند.

رضا الفت نسب ، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی که مهمان تلفنی برنامه بارکد بود، در خصوص نماد اعتماد الکترونیک گفت: نماد اعتماد الکترونیکی بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور تقریبا در حدود  سال 90 تشکیل شده است. نماد اعتماد قطعا مجوز نیست و نام آن طوری انتخاب شده است که برای مردم برداشت اشتباه ایجاد می کند مبنی بر این که هر کسی نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشد کاملا قابل اعتماد است ولی اینطور نیست.

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی ادامه داد: در حال حاضر شاید بیش از 50 هزار وب سایت داشته باشیم که نماد اعتماد الکترونیک دارند ولی قریب به 1000 مورد از این کسب و کارها مجوز فعالیت دارند و حوزه فعالیت این کسب و کارها صنفی است. بنابراین این مردم باید دقت داشته باشند حتما از کسب و کار هایی خرید کنند که غیر از نماد ، مجوز فعالیت هم داشته باشند.

الفت نسب در خصوص اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی اظهار کرد: تقریبا دو سال است که دولت تشخیص داد به جای کسب و کار های آنلاین هر شهری به سراغ اتحادیه های صنفی بروند. 8200 اتحادیه در کشور داریم. اتحادیه ای به نام اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی تشکیل شد و امروز مجوز به صورت کشوری صادر می شود.

وی ادامه داد : بیشتر فعالیت کسب و کار های آنلاین صنفی است و باید آن ها مجوز بگیرند. بنابر دلایلی از جمله این که همکاری های لازم در بخش دولتی انجام نمی شود تا به امروز بیش از 1000 مجوز نداشتیم. بر اساس ماده 87 قانون نظام صنفی ، هر فعالیت صنفی در بستر فضای مجازی باید از اتحادیه کسب و کار های مجازی مجوز بگیرد. در آیین نامه آن ماده اعلام شده است که نماد اعتماد همزمان با جواز کسب باید صادر شود ولی متاسفانه این طور نیست.

 

ایجاد  490 هزار شغل توسط فضای مجازی در سال 97

رضا امیدوار تجریشی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در برنامه بارکد در خصوص اینکه کسب و کار های اینترنتی چقدر اقتصاد کشور ایران را شامل می شوند و مقایسه با کشورهای همسایه و توسعه یافته گفت:  ایران دارای 1 درصد سهم خرده فروشی در کسب و کار های اینترنتی است و سهم ترکیه 3 درصد ، چین 13 تا 15 درصد و انگلیس و آمریکا حدود 8 تا 10 درصد است. ما در این زمینه اول راه هستیم و با توجه به این که در سال 96 ، 490 هزار شغل توسط فضاهای مجازی و اینترنتی و تا خرداد 97 حدود 32 هزار کسب و کار هم اضافه شد، سالانه رشد خوبی داریم.

تجریشی ادامه داد: می توانیم 1 درصد حجم خرده فروشی کل کشور را در کسب و کار های نوین اینترنتی مدنظر داشته باشیم و  فضای کسب و کار اینترنتی و فضای مجازی بستگی به لجستیکی دارد که برای آن کسب و کار در نظر گرفته می شود.

 

بازارهای سنتی از بازارهای نوین به دلیل سرعت بالای جذب مشتری می ترسند

رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت جوانان ایران در خصوص واکنش اضطربی که بازار های سنتی در مقابل بازارهای نوین دارند اظهار کرد: دلیل ترس بازار های سنتی ما از بازار های نوین این است که سرعتی که در جذب مشتری در کسب و کار های نوین است در سنتی نخواهد بود و به دلیل کم کاری ،دستگاه های قانون گزار و یا قوه مقننه به این فضا ورود نکرده است یا آن قدر سرعت این کسب و کار ها بالا بوده که ما عقب مانده ایم .

وی ادامه داد : قانون تجارت از سال 1320 و قبل ازآن تصویب شده و هنوز اصلاحاتی در قانون تجارت ایجاد نشده است.  فضای کسب و کار اینترنتی واسطه گر هستند ، بسیاری از واسطه های بازار حذف شده است و  قطعا در این صورت قیمت کالا کاهش پیدا می کند و باعث می شود از احتکار و بسیاری از مسائل جلوگیری کند اما نظام مالیاتی ما نتوانسته خود را با این کاهش هزینه ایی که در بازار اتفاق افتاده است منطبق کند.

وی با اشاره به اینکه دولت نسبت به این فضا بی تفاوت نیست ادامه داد : وزارت ارتباطات ، ثبت و اقتصاد هم باید با این کسب و کارها و درآمد های نوین مواجه شود و دولت باید سرعت خود را بیشتر کند.

 تجریشی در خصوص این موضوع که قوه مقننه دستگاه اصلی درکسب و کارهای نوین اینترنتی است، افزود: این قوه باید به بحث قوانین و بحث اجرایی با دولت ورود پیدا کند و ما به غیر مالیات مشکلات بیمه ای هم داریم و رفتار از نظر سازمان تامین اجتماعی کارگر و کارفرما است اما ساعت کاری با توجه به نوع کسب و کار متفاوت است.

وی ادامه داد : در منطقه و کشورهای همسایه ، ما جزو کشورهایی هستیم که با دسترسی آسان به اینترنت به غیر از مباحث فیلترینگ و قوانینی که داریم و رشد مردم در مواجه با اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی بسیار متفاوت تر از کشور های دیگر بوده است اما صنعت ما با توجه به همسایگان می تواند در حوزه کسب و کار های نوین در حوزه صادرات هم بسیار خوب ورود کند.

 

برای کسب و کار اینترنتی بازارهای خارجی داریم

در بحث کسب و کار های فن آوری در صادرات محصولات فنآوری و در بحث مشوق های صادراتی هنوز به جمع بندی درستی نرسیدیم. ما می توانیم یکی از کسب و کارهای اینترنتی در حوزه تاکسیرانی را در کشورهای عراق در حوزه اقلیم کردستان یا در کشور افغانستان راه اندازی کنیم اما ما محکوم به رشد هستیم چون دنیا با سرعت رشد می کند.

رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت جوانان ایران در خصوص کمکی که نمایندگان مجلس با اصلاح قوانین می توانند به رشد وتوسعه کسب و کارهای بومی بکنند گفت: به عبارتی بسیاری از کسب و کار ها از طریق فضاهای اینترنتی و مجازی با هزینه کمتر در زمینه محصولات بومی ، روستایی و محلی به مابقی نقاط کشور برای معرفی آن جهت جذب گردش گر ، برای ترویج فرهنگ اصیل ایرانی و ایجاد اشتراکات بین فرهنگ های مختلف میتواند بسیار موثر باشد ولیکن نیازمند همت دستگاه قانون گزار و دولت تدبیر است.

وی ادامه داد :  وزارت صنعت و معدن به خصوص بخش تجارت می تواند در حوزه های توزیع کمک کند و از احتکار و ایجاد رهگیری در کالاها جلوگیری کند.

 

قوانین تجارت سنتی و الکترونیک تفاوت های زیادی دارند

امیر رضا اعتمادی، مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران و عراق دیگر میهمان این برنامه در خصوص تفاوت تجارت سنتی و الکترونیک گفت: تجربه ثابت کرده است 90 درصد افرادی که در تجارت سنتی موفق هستند در تجارت الکترونیکی نمی توانند موفق باشند به دلیل آنکه قوانین این دو تجارت بسیار متفاوت است و اگر کسی قصد ورود از کسب و کار سنتی به کسب و کار دیجیتال دارد باید طبق قوانین حوزه دیجیتال جلو برود ، از نیروهای IT و نیروهای گرافیکی استفاده کند و بر روش های نوین بازار یابی کاملا مسلط باشد که به این تجارت ، تجارت دوقلو هم می گویند.

وی ادامه داد : امروز همه فضای سنتی سازمان ها به آن فضای دوقلو نزدیک می شوند به عبارتی اکثرا این سازمان ها وارد فضای کسب و کارهای دیجیتال مارکتینگ هم شدند و در این زمینه فعالیت دارندو بهترین و ارزانترین مسیر کسب و کارهای دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از آن می توانیم محصولات خود را به کاربران خود معرفی کنیم.

 

نظام مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی را ورشکست کرده است

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران و عراق مشکلات فضای دیجیتالی را تشریح کرد: یکی از مشکلات مهم در فضای دیجیتالی نظام مالیاتی است که باعث شده بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی ورشکست شوند. از سال 89 که قانون تجارت الکترونیک تصویب شد تا به امروز هیچ تغییری نکرده است.

وی ادامه داد در خصوص مشکلات تاکسی های اینترنتی اظهار کرد: در حوزه جابه جایی های هوشمند و تاکسی های اینترنتی در حال حاضر بیش از 70 شرکت موفق به کسب مجوز تاکسی های آنلاین شدند. شهرداری ها اصرار دارند خود مجوز را بگیرند نه صنف مربوطه به همین علت بسیاری از شرکت ها در شهرهای مختلف تعطیل شده اند .

ادامه داد: در قوانین شهرداری ذکر شده هر شرکت اینترنتی که مجوز می گیرد  باید حتما نیروهایی را  که استخدام کرده اس،ت زیر نظر بیمه تامین اجتماعی پوشش بدهد یکی از موانع زمان بر بودن کسب و کار های اینترنتی است که 90 تا 95 درصد کسب و کار های آنلاین به دلیل بالا بودن هزینه ها نسبت به سود در مسیر ورشکستگی هستند.

اعتمادی با اشاره به مشکلات کسب و کار های اینترنتی خاطر نشان کرد: صاحبان این مشاغل نباید ناامید شوند و 3 تا 5 سال هم وقت لازم است تا خود را معرفی کنند و باید زمان زیادی را صرف مشتری های خود کنند که هزینه ها تبدیل به سود شود.

مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران و عراق در خصوص تحریم ها گفت: در حال حاضر با معضل تحریم های ظالمانه مواجه هستیم. شرکت ها باید برای ادامه فعالیت خود یک سری نرم افزار ها از شرکت های خارجی خریداری کنند یا تبلیغات برای معرفی خود در سایت های خارجی قرار بدهند که باید از پرداخت دلاری استفاده کنند.

وی ادامه داد : شرکت ها به دلیل تحریم ها نمی توانند با هویت ایرانی خود خرید را انجام دهند و مجبورند از طریق شخص ثالث دیگری فعالیت کنند که همین موضوع باعث افزایش هزینه های کسب و کار شده که متاسفانه سازمان مالیاتی هم به رسمیت نمی شناسد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">