ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نمی‌توانید یا نمی‌خواهید؟

| شنبه, ۲۱ مرداد ۱۴۰۲، ۰۲:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - «سامانه ثبت نسخه‌های الکترونیکی به دلیل ضعف‌های نرم‌افزاری و زیرساختی، علاوه بر بیماران، پزشکان را نیز دچار سردرگمی کرده است.


پس از ثبت نسخه در سامانه، کد رهگیری به شماره همراه بیمار ارسال می‌شود اما با توجه به اینکه شماره‌های ثبت شده در سامانه با شماره همراه بیمار مطابقت ندارد، همین امر منجر به سردرگمی وی هنگام رفتن به داروخانه یا آزمایشگاه می‌شود.
شرط ثبت نسخه در سامانه، قرارداد پزشک با بیمه مذکور است لذا اگر بیمار به پزشکی مراجعه کند که قراردادی با بیمه او نداشته باشد، ثبت نسخه در سامانه با اخلال مواجه خواهد شد.
بیمار برای دریافت هزینه درمان از بیمه تکمیلی باید پرینت نسخه را به همراه داشته باشد، اما همین مشکلات مانع از دسترسی بیمار به نسخه می‌شود.»
موارد فوق اظهارات تنها یک پزشک در خصوص مشکلات ناتمام و ایجاد شده از زمان راه‌اندازی نسخه الکترونیکی برای بیماران است و از سوی دیگر منجر به سودجویی‌ از سوی برخی داروخانه‌ها نیز شده است. در این میان بیمه‌ها نیز سود خوبی از مشکلات مذکور و عدم پرداخت حق‌السهم و تعهدات خود به بیماران می‌برند.
این معضل چندین سال است که از لحظه اجرای نسخه الکترونیکی و به اشکال مختلف ادامه دارد و اگر گوش شنوایی برای شنیدن صدای اعتراض و انتقاد بیماران، وجود داشت، زمان کافی برای رفع آنها نیز در اختیار بود.
به این ترتیب از سمت مردم و بیماران، شاهد رفت‌وآمدهای بیشتر، سردرگمی، محرومیت از خدمات بیمه و پرداخت آزاد نرخ دارو و درمان هستیم. 
از سمت برخی بیمه‌ها نیز صرفا اخبار و آمار پیشرفت‌های مکرر و زیاد طرح در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، حال آنکه آمارهای مذکور با فرض صحت آنها، نافی کیفیت و مشکلات اجرای طرح نیست.
وزارت بهداشت نیز که به واسطه اشراف بر نظام درمان اصولا نمی‌تواند در جریان نقایص مذکور نباشد، سکوت نسبی را ترجیح داده و آنچنان که باید، خود را درگیر مسایل پرونده نسخه الکترونیکی نمی‌کند.
کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز هر از گاهی نشستی با ذینفعان پروژه نسخه الکترونیکی برگزار می‌کند و از دل این نشست‌ها هم اخباری مبنی بر چند ضرب‌الاجل منتشر می‌شود.
آن هم در شرایطی که هر ساعت تاخیر در رفع مشکلات نسخه الکترونیکی، خسارات زیادی از جهت هزینه‌های درمانی، مراجعات مکرر به این سو و آن سو و اعصاب و روان مردم و بیماران وارد می‌کند.
خلاصه آنکه صورت مساله سال‌هاست که روشن است و اینکه مشکلات نسخه الکترونیکی لاینحل باقی مانده تنها این پرسش را به جا می‌گذارد: «نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم؟» (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">