ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نهنگ آبی یک بازی نیست آقای مسوول!

| يكشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۴۹ ق.ظ | ۰ نظر

واکنش وزیر ارتباطات به چالش نهنگ آبی، با انتقاد غیر مستقیم و البته شدید مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای مواجه شد.
فناوران- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دو هفته گذشته علاقه خاصی به بازی های رایانه ای نشان داده است. او ابتدا در پستی اینستاگرامی اعلام کرد که با توجه به شکایت جوانان از وضعیت اتصال به بازی های آنلاین جهانی، برای حل مشکل اقدام خواهد کرد. تنها چند ساعت بعد، آذری جهرمی پست دیگری در اینستاگرام منتشر کرد که «در اولین اقدام طبق اعلام کاربران و به خصوص جوانان استفاده کننده از بازی های رایانه ای، اتصال مستقیم با دو شرکت ولو و ریوت برقرار شد و هم اکنون بهبود بالای پنجاه درصد را در بازی های دوتا۲، کانتر استریک و لیگ آو لجندس شاهد خواهیم بود». نکته عجیب درباره این اقدام وزیر ارتباطات این بود که بازی مانند League of Legends از بنیاد ملی بازی های رایانه ای مجوز نداشته و نظام رده بندی بازی های رایانه ای (اسرا) آن را غیرمجاز دانسته است.
اما این پایان اظهارنظر وزیر ارتباطات در حوزه بازی های رایانه ای نبود و با داغ شدن بحث چالش  نهنگ آبی، او در اینستاگرامش به واکنش به آن پرداخت. این موضوع با واکنش تند حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای قرار گرفت و او هم در اینستاگرامش اعلام کرد که مسوولان نباید به تبلیغ نهنگ آبی کمک کنند.


 نهنگ آبی چیست؟
نهنگ آبی یا Blue Whale پدیده ای عجیب و ترسناک در دنیای مجازی است. چالش نهنگ آبی به صورت اینترنتی کنترل می شود، در بین کاربران برخی کشورها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در آن چندین هدف برای کاربر تعریف می شود که باید آ ن ها را به صورت مرحله به مرحله طی پنجاه روز انجام دهد. نام گذاری این چالش بر اساس اصطلاح نهنگ آبی بوده و از پدیده به ساحل نشستن نهنگ ها می آید که نشانی از خودکشی است.
کاربر باید طی مراحل چالش نهنگ آبی اعمال مختلفی انجام دهد که تقریبا تمامی آن ها توام با خشونت هستند. یک نکته در این مراحل وجود دارد؛ کاربر باید (از نظر بازی) تبدیل به فردی جسور و شجاع شود، به حدی که بتواند در مرحله پنجاهم، قدرت پریدن از ارتفاع و گرفتن جان خود را داشته باشد.
این چالش در یکی از شبکه ‎های اجتماعی روسی به نام VK گسترش پیدا کرد و البته اکنون در تعداد زیادی از کشورهای دنیا طرفدار دارد.


 وزیر ارتباطات: با VK مذاکره می کنم
در واکنش به چالش نهنگ آبی، آذری جهرمی در اینستاگرام خود نوشت: انتقال مفاهیم در قالب زبان بازی، تاثیر گذاری بیشتری دارد. در میان بازی های مفید گاهی اندیشه های شیطانی نیز تبدیل به یک بازی می شود و نهنگ آبی یکی از این بازی هاست.
در این میان و برای صیانت از جوانان مهم ترین وظیفه را در کنار حاکمیت، خانواده ها بر عهده دارند. رسانه های رسمی و اجتماعی برای اطلاع رسانی خوب عمل کردند. بایستی مراقبت کنیم کار رسانه ای دغدغه ایجاد کند و نه ترس. ترس ناشی از بی اطلاعی است و وظیفه رسانه دقیقا اطلاع رسانی است.
وی ادامه داد: این بازی از بسیاری از فروشگاه های نرم افزار حذف شده و به طریق معمول از ایران هم قابل دسترس نیست. امروز (پنج شنبه پیش) با مدیران VK برای عدم اشاعه خشونت از طریق این شبکه اجتماعی مذاکره می کنیم هر چند این شبکه اجتماعی در ایران مسدود است اما تلاشی برای این موضوع خواهیم کرد. توسعه فرهنگ استفاده از تبلت و سیم کارت خاص برای کودکان و نظارت والدین بر فعالیت فرزندان در فضای مجازی امری ضروری است. از بخش خصوصی برای توسعه این حوزه که بازار خوبی هم پیش رو دارد دعوت به فعالیت بیشتر می کنیم و حمایت لازم نیز به عمل خواهد آمد. 
آذری جهرمی در پایان نوشت: انتظار داریم مرکز ملی بازی های رایانه ای نیز از طریق مدارس و معلمان تربیتی برای آگاهی رسانی به والدین و معلمان برای استفاده بهتر از بازی های رایانه ای وارد عمل گردد.


 نهنگ آبی یک بازی نیست آقای مسوول
نوشتار وزیر ارتباطات در باره نهنگ آبی و مطالبه او از بنیاد ملی بازی های رایانه ای که زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت می کند، با واکنش مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای مواجه شد.
کریمی قدوسی در اینستاگرام خود نوشت: این روزها اخبار زیادی درباره چالش نهنگ آبی مطرح می شود و رسانه ها نیز اطلاع رسانی درباره آن را آغاز کرده ‎اند.  درباره این چالش نکات زیادی حائز اهمیت است و عدم تسلط کافی مراکز دیگر منجر به سوتفاهماتی در این زمینه شده است. 
1. این چالش در یکی از شبکه ‎های اجتماعی روسی به نام VK گسترش پیدا کرد و سازنده ‎های آن مدتی است که دستگیر شده و این چالش از دسترس خارج شده است. 
2. چالش نهنگ آبی نه وب سایت، نه بازی و نه اپلیکیشن است. بلکه یک چالش بوده ( چالش سطل آب یخ ) که اخیرا در بین مخاطبان شبکه های اجتماعی گسترش یافته است. این بدان معناست که سایت مشخصی نداشته و ارتباط کسانی که وارد چالش می شدند با ادمین از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برقرار می شده است. چالش افرادی را که مشکلات روحی دارند، مخاطب اصلی خود قرار داده است. 
3. بنیاد ملی بازی های رایانه ای چند ماهی است که از این چالش خبر داشته اما موضع رسمی اتخاذ نکرده زیرا توجه به ماهیت این چالش، پرداخت رسانه ای به آن عملا کمک تبلیغاتی برای آن خواهد بود تا اقشاری که از نظر روحی و روانی با مشکلاتی روبه رو هستند با آن آشنا شده و به سراغ آن بروند.
4. مطرح شدن این چالش به عنوان یک بازی در رسانه ها و حتی توسط برخی از مسوولان باعث می شود تا مفهوم بازی به یک موضوع خطرناک تبدیل شود در صورتی که چالش نهنگ آبی در واقع بازی رایانه ای نیست. 
5. پرداختن بیش از حد رسانه ها به این موضوع سبب می شود افراد سودجو که به دنبال آسیب رساندن به جامعه هستند، با کپی برداری از این چالش و انتشار آن در سطح جامعه، بحران جدیدی را ایجاد کنند. 
بنیاد ملی بازی های رایانه ای سال هاست با رده بندی سنی بازی های رایانه ای توسط یک نظام رده بندی به نام ESRA به دنبال سالم سازی فضای بازی در کشور است و به زودی در کشور سامانه ای راه اندازی می شود تا خانواده ها بتوانند اطلاعات تمام بازی ها را در آن مطالعه کرده و بازی مناسب را برای فرزندان خود انتخاب کنند. 
این روزها با گسترش فضای مجازی و گوشی‎های هوشمند، بسیاری از خانواده ها تسلطی به محتوایی که فرزندانشان به دنبال آن هستند ندارند و به همین دلیل معتقدیم برای جلوگیری از تهدیدهای این چنینی باید ابزارهای لازم در اختیار خانواده ها قرار گیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">