ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نپال هم تیک‌تاک را ممنوع کرد

| سه شنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۲، ۰۲:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

دولت نپال اعلام کرد اپلیکیشن چینی تیک‌تاک را به دلیل آسیب اجتماعی آن، ممنوع خواهد کرد، بر اساس گزارش‌ها، در نپال بیش از یکهزار و 600 مورد جرم سایبری مرتبط با تیک‌تاک، طی چهار سال گذشته ثبت شده است.
به گزارش ایرنا از کاتماندو پست، کابینه دولت نپال روز دوشنبه تصمیم به ممنوعیت اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی را به دلیل اثرات منفی آن بر هماهنگی اجتماعی گرفته است اما زمان اجرایی شدن این تصمیم هنوز مشخص نیست.

دولت نپال گفت: اگرچه آزادی بیان یک حق اساسی است، اما بخش بزرگی از جامعه از تیک تاک به دلیل گرایش به سخنان نفرت انگیز انتقاد کرده‌اند، در چهار سال گذشته، ۱۶۴۷ مورد جرایم سایبری در این اپلیکیشن اشتراک ویدئو گزارش شده است.

دفتر سایبری پلیس نپال، وزارت امور داخلی و نمایندگان تیک‌تاک، اوایل هفته گذشته درباره این موضوع گفت‌وگو کردند، انتظار می‌رود تصمیم دولت نپال پس از تکمیل مقدمات فنی اجرایی شود.

این تصمیم چند روز پس از ارائه «دستورالعمل‌های عملکرد شبکه‌های اجتماعی ۲۰۲۳» توسط دولت این کشور گرفته شده است.

طبق قانون جدید، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فعال در نپال باید دفاتر خود را در این کشور راه اندازی کنند.

در جلسه کابینه نپال روز پنجشنبه سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، ایکس (توئیتر سابق)، تیک‌توک و یوتیوب نیز موظف شدند دفاتر ارتباط خود را در نپال باز کنند.

دولت نپال هفته گذشته اعلام کرد: این اقدام با توجه به تعداد فزاینده‌ای از مردم که شکایت دارند مبنی بر عدم حضور نمایندگان این شرکت‌ها در نپال، رسیدگی به نگرانی‌های کاربرانشان و حتی حذف محتوای اعتراض‌آمیز از پلتفرم‌ها را برای مقامات دشوار کرده است.

شرکت‌ها باید ظرف سه ماه پس از اجرای دستورالعمل‌ها، دفتری در نپال ایجاد یا یک شخص را به نمایندگی از خود منصوب کنند. به همین ترتیب، شرکت‌ها باید پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خود را در وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ثبت کنند، این وزارتخانه می‌تواند پلتفرم‌هایی که در نپال ثبت نشده‌ را تعطیل کند.

به گزارش ایرنا، پیش از این استرالیا، آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا ممنوعیت‌های مشابهی را علیه تیک تاک به ویژه روی دستگاه‌های دولتی را اعلام کردند.

دو نهاد بزرگ سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا نیز استفاده از این اپلیکیشن را روی تلفن‌های کارکنان ممنوع کرده‌اند.

به رغم ابراز نگرانی‌های امنیتی مقامات غربی برای هیچ موردی از نقض امنیتی مربوط به تیک تاک سندی ارائه نکرده اند.

این شرکت که تلاش می‌کند مقامات آمریکایی و اروپایی را متقاعد کند که نگرانی‌ها در مورد مسائل امنیتی این شرکت نابه جا است، خاطرنشان کرد این ممنوعیت‌ها اشتباه و مبتنی بر تصورات غلط اساسی هستند.

به گفته تحلیل‌گران، این اقدام علیه تیک تاک در حالی صورت می گیرد که آمریکا به همراه برخی از متحدانش، در میانه استراتژی مهار با انگیزه سیاسی آنها علیه چین، سرکوب شرکت های چینی را تشدید می کنند.

تیک تاک یک رسانه اجتماعی چینی است که از طریق سیستم‌ عامل‌های آی‌اواس و اندروید قابل دسترس است. تیک‌تاک در آغاز با عنوان دوئین در سپتامبر ۲۰۱۶ در چین عرضه شد و عرضه آن برای خارج از چین، با عنوان تیک‌تاک و در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت. تیک‌تاک به کاربران اجازه می‌دهد که موزیک‌ویدئوهای بسیار کوتاه ۳ تا ۶۰ ثانیه‌ای بسازند.

  • ۰۲/۰۸/۲۳

تیک تاک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">