ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نگاهی به ارتباطات زیرساخت کشور در سال 86

| چهارشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۸۶، ۰۵:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

به گفته‌ی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت از جمله مهم‌ترین پروژه‌هایی که در سال جاری در این شرکت انجام شد، شبکه‌ی هوشمند سراسری است که با صرف هزینه‌ای بالغ بر30 میلیارد ریال در30 استان کشور به بهره‌برداری رسید.

محمدباقر ظهوری‌فر - مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت - در گفت‌وگو‌ با (ایسنا)، با ارایه‌ی توضیح درباره‌ی مهم‌ترین برنامه‌ها و عملکرد شرکت ارتباطات زیرساخت در سال 86، امضای تفاهم‌نامه‌ی اتصال فیبر نوری ایران و پاکستان و تدوین طرح مبارزه با ترمینیشن قاچاق را از جمله فعالیت‌های مهم این شرکت در سال جاری برشمرد.

وی با اشاره به شبکه‌ی هوشمند سراسری گفت: این شبکه با خدمات ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند امکان استفاده از خدماتی شامل نظرسنجی، مکالمات انبوه، شبکه خصوصی مجازی، مشاوره تلفنی، شماره اختصاصی، شماره فراگیر، کارت اعتباری و مکالمه رایگان را از طریق خطوط تلفن ثابت و همراه را برای تمامی هموطنان فراهم می‌کند.

به گفته‌ی او پروژه‌ی دیگری که از سوی این شرکت مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گشایش سومین مرکز سوئیچ بین‌الملل زیرساخت در شیراز بود که با ظرفیت 10 هزار پورت و با صرف هزینه‌ای بالغ بر20 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید و قابلیت ارتباط با تمامی مراکز ناحیه‌یی، منطقه‌یی و بین‌الملل شبکه زیرساخت شامل 86 مرکز PC و16 مرکز SC و دو مرکز ISC را داراست و از همین طریق امکان برقراری ارتباط بین‌الملل را از مسیر ماهواره و فیبر نوری بین‌الملل برای همه فراهم می‌کند.

ظهوری‌فر، مرکز مدیریت شبکه‌ی سوئیچ ایران را از دیگر پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت ذکر و تصریح کرد: این پروژه در سال جاری به بهره‌برداری رسید و این طرح قادر است 103 مرکز مخابراتی را از یک مکان مدیریت کند، علاوه بر این پروژه ISMN، توانمندی مدیریت ترافیک، محاسبات شبکه، امنیت، مسیریابی و گزارش‌های خرابی شبکه را دارد.

او افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین رویدادهای مخابراتی حوزه‌ی زیرساخت، انتقال شبکه‌های مادر مخابراتی از شرکت فن‌آوری اطلاعات به شرکت ارتباطات زیرساخت بود که بر همین اساس پروژه‌های کور و سوپر کور و مرکز داده ملی IDC به این شرکت منتقل شد.

ظهوری‌فر گفت: اجرای سامانه جامع اتوماسیون مالی- اداری و تدارکاتی از سوی اداره کل رایانه شرکت ارتباطات زیرساخت از دیگر پروژه‌های در دست اقدام در سال جاری بود که با اجرای طرح یاد شده عملا کاغذ از سیستم اداری این شرکت حذف و تمامی کارهای اداری به صورت الکترونیکی اجرا خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت یکی دیگر از اقدامات شرکت که به منظور کاهش تصدی گری صورت گرفت را اعلام فراخوان برای واگذاری نگه‌داری، پشتیبانی و حفاظت فیزیکی مراکز و تجهیزات بین شهری خود به بخش غیر دولتی ذکر کرد.

وی تصریح کرد: در بخش توسعه، حضور منطقه‌یی شرکت ارتباطات زیرساخت برای ترانزیت و یا تأمین ترافیک ارتباطی صوت و اینترنت کشورهای همجوار به منظور تبدیل ایران به مرکز ارتباطی منطقه می توان به افزایش شبکه فیبر نوری بین شهری زیرساخت به 37 هزار کیلومتر و نیز افزایش ظرفیت تجهیزات لاین و ماکس شبکه فیبر نوری به 66 هزار E1 اشاره کرد.

ظهوری‌فر امضای توافقنامه مخابراتی ایران و عراق برای انتقال ترافیک صوتی به ظرفیت ده E1 در مسیر شلمچه- بصره، امضای تفاهم نامه فیبر نوری بین ایران و پاکستان با پیش‌بینی سه مسیر برای اتصال شبکه فیبر نوری دو کشور، اتصال شبکه فیبر نوری ایران و عراق از طریق ایستگاه‌های مخابراتی آبادان و بصره با ظرفیت 30 هزار و240 کانال و امضای توافقنامه بین ایران و سوریه برای افزایش ترافیک ارتباطی دو کشور تا سه برابر و به ظرفیت شش E1 به منظور دستیابی به همین هدف از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت در سال 86 را از دیگر فعالیت‌های مهم انجام شده در این شرکت در سال 86 برشمرد.

او به صرفه‌جویی حدود یک‌صد میلیارد ریالی در هزینه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت که با اجرای پیشنهاد کارکنانش صورت گرفت اشاره کرد و گفت: این پیشنهادها درحوزه‌های فنی، مدیریتی و مالی- اداری ارائه شده بود؛ همچنین تشکیل کارگروه پیشگیری و مبارزه با رشوه با هدف ارتقای سلامت اداری از دیگر اقدامات این شرکت بود که بر اساس مصوبه 83 هیأت وزیران آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: لایحه‌ی صیانت از حریم کابل‌های شبکه ملی فیبر نوری کشور که با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت تدوین شده بود از سوی رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت، ابلاغ دستورالعمل جدید شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص نحوه‌ی اجرای کابل‌های نوری برای رعایت آن در قراردادهای پیمانکاران را از دیگر اقدامات این شرکت عنوان کرد که به منظور افزایش امنیت شبکه ملی فیبر نوری و تضمین برقراری ترافیک ارتباطی هموطنان حوزه‌ی صدا و اینترنت صورت گرفته است.

وی برقراری امکان رومینگ تلفن همراه برای 28 هزار زائر ایرانی بیت‌الله الحرام در ایام حج که به این ترتیب زائران ایرانی توانستند در این ایام، 17 میلیون دقیقه با هموطنانشان ارتباط مخابراتی داشته باشند را از دیگر برنامه‌های انجام شده ذکر کرد.

او افزود: پروژه TV-CODEC با هدف افزایش کیفیت ارسال و دریافت صدا و تصویر صداوسیما در مراکز مخابراتی زیرساخت و فرستنده‌های صداوسیما با هزینه‌ای بالغ بر80 میلیارد ریال در حال اجرا است که به این ترتیب محیط انتقال صدا و تصاویر صداوسیما از آنالوگ به دیجیتال تغییر یافت.

ظهوری‌فر یادآور شد: از آخرین اخبار حوزه این شرکت می‌توان به برگزاری مزایده تبادل ارتباطات بین الملل از طریق فن‌آوری‌های مرسوم از جمله VOIP اشاره کرد که برهمین اساس، شرکت ارتباطات زیرساخت با انتخاب شرکت‌های واجد صلاحیت به عنوان پیمانکار ترافیک بین‌الملل و اختصاص پیش شماره جدید دسترسی به آنان این امکان را برایشان فراهم می‌کند تا با استفاده از فن‌آوری‌های نوین ازجمله VOIP نسبت به تبادل ترافیک بین‌الملل هموطنان اقدام کنند.

وی برقراری ارتباط فیبر نوری ایران و عراق، آغاز فعالیت کارگروه پیشگیری و مبارزه با رشوه در شرکت ارتباطات زیرساخت، به بهره‌برداری رسیدن مرکز مدیریت شبکه‌ی سوئیچ ایران و سوئیچ سوم بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت در شیراز و گشایش شبکه‌ی هوشمند سراسری زیرساخت را از دیگر برنامه‌های مهم برشمرد.

ظهوری‌فر ابلاغ راهکارهای صیانت از شبکه‌ی ملی فیبر نوری به شرکت‌های مخابراتی استانی از طرف وزیر ارتباطات، تقدیم لایحه‌ی صیانت از حریم کابل‌های فیبر نوری شبکه‌ی مادر مخابراتی کشور از سوی رییس جمهور به مجلس، ابلاغ زیرساخت دستورالعمل جدید برای افزایش امنیت شبکه فیبر نوری، امضای‌ توافقنامه‌ی مخابراتی ایران و عراق و حضور این شرکت برای سومین بار در نمایشگاه ایران - تلکوم را از دیگر فعالیت‌های مهم دانست.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه اظهار کرد: این شرکت، نگهداری، پشتیبانی و حفاظت فیزیکی مراکز و تجهیزات بین شهری خود را به پیمانکار واجد شرایط واگذار می‌کند و از طرفی پروژه های کور و سوپر کور از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت اجرا می‌شوند.

او سه برابر شدن ظرفیت ارتباط فیبر نوری ایران و سوریه، فراهم کردن زیرساخت امکان رومینگ تلفن همراه برای زائران ایرانی، انتقال شبکه‌های مادر مخابراتی از شرکت فن‌آوری اطلاعات به شرکت ارتباطات زیرساخت، اجرای سیستم جامع اتوماسیون مالی، اداری، تدارکاتی در شرکت ارتباطات زیرساخت و پروژه‌ی مرکز داده‌ی ملی IDC در شرکت ارتباطات زیرساخت را از جمله برنامه‌های مهم دانست.

  • ۸۶/۱۲/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">