ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نگاهی به روند الکترونیکی شدن شهرداری تهران

| يكشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۵، ۰۵:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

عبدالله افتاده - ایجاد 75 کیلومتر فیبر نوری در مقایسه با 80 کیلومتر در یازده سال گذشته خود گویای این است که مدیران ارشد شهرداری قصد جهشی بلند در این حوزه را دارند.

به گزارش خبرنگار موج، امروزه روند استفاده از فناوری اطلاعات در ابعاد مختلف زندگی بشری از مهمترین ویژگیها و شاخص های توسعه ای کشورها محسوب می شود چرا که رشد و پیشرفت هر کشوری منوط شده است به استفاده از ابعاد مختلف فناوری اطلاعات در سیستم های مدیریتی، به همین دلیل نیز امروزه نه تنها ثروتمندترین مرد دنیا کسی است که درآمد خویش را از ارایه خدمات در این حوزه به دست آورده است بلکه سود سرشار شرکتهای بزرگ نرم افزاری و سخت افزاری حوزه it به هیچ وجه قابل مقایسه با شرکتهای فعال در حوزه های دیگر نیست.

اما این قاعده بر خلاف رسم معمول در ایران نیز به همت و درک مدیر باهوش و مدبری مانند دکتر قالیباف جاری شده است و وی توانسته است در عمل ثابت کند هر مدیریتی که بتواند راهبرد و استراتژی خود را همانند برنامه چهارم توسعه و چشم انداز 20 ساله نظام بر اصول جامعه دانایی محور بنا کند به طور حتم در ایفای نقش مدیرتی خود می تواند موفق و سر بلند باشد. توانمندی و ویژگی منحصر بفرد قالیباف در مقایسه با دیگر مدیران ایران نه تنها درک این موضوع مهم است بلکه نشان داده است که چنان در بکارگیری فناوری اطلاعات در خدمت مدیریت و خدمت رسانی مهارت یافته است که توانایی ایجاد شهر الکترونیک؛ دولت الکترونیک و کشور الکترونیکی را به تنهایی قادر خواهد بود.

شاهد مدعای فوق نه اشاره به سابقه گذشته مدیریتی ایشان در نیروی انتظامی که توانسته بود این سازمان خشک و بی روح را به سازمان برتر و پیشرو کشور در حوزه فناوری اطلاعات تبدیل کند؛ بلکه سرعت عمل مدیریت ایشان در الکترونیکی شدن شهرداری تهران با سرعتی معادل 132 برابر یازده سال گذشته است.

از همین روست که " قالیباف با مطلوب ارزیابی کردن فعالیت شهرداری در ماههای اخیرگفت: خوشبختانه تحول خوبی در شهرداری تهران پیش آمده به گونه ای که در طول 11سال اخیر از فعالیت شهرداری در بکارگیری it تنها ۸۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری در شهرداری ایجاد شده اما در سه ماه گذشته، ‪ ۷۵کیلومتر شبکه فیبر نوری ایجاد شده است. "

"وی همچنین اشاره به72 درصد از درخواست های مردمی از طریق 137 افزود: از زمان فعالیت این سامانه،‪ ۲۷۰هزار درخواست به شهرداری تهران ارایه شده که مهمترین آنها مربوط به لکه گیری معابر و نظافت شهری بوده است."

توجه به ایجاد زیر ساخت برای شهر تهران در جهت ایجاد مدیریت و شهر الکترونیک همزمان با ایجاد بسترهای نرم افزاری آن از ویژگیهای منحصر بفرد قالیباف است که توانسته است مدیریت وی را از دیگر مدیریت های کشور متمایز کند.

توجه داشته باشیم وقتی بتوانیم بدون حضور فیزیکی مردم که خود می تواند مشکلات مختلف ترافیکی، مدیریتی؛ زیست محیطی چه و چه .. را در برداشته باش؛ به درخواست های آنان جامعه عمل بپوشانیم دیگر نیازی به برگزاری دیدارهای مردمی و ... نخواهیم داشت . باید اذعان کنیم که مشروعیت و مقبولیت هر مدیری از کارآمدی وی ناشی می شود نه از رفتار اخلاقی؛ گرچه باید تصریح کرد رفتار اخلاقی شرط لازم برای صلاحیت است اما شرط کافی برای مشروعیت و مقبولیت نیست.

در این جا بد نیست به بخشی از فعالیتهای انتخاباتی نهمین دوره ریاست جمهوری که وی در جمع تنی چند از دست اندرکاران نهادهای صنفی و تخصصی حوزه فناوری اطلاعات و خبرنگاران IT در 20 خرداد ماه سال 84 در آخرین روزهای ماراتن انتخابات سخن می گفت را یاد آور شویم.

قالیباف گر چه در آن انتخابات رییس جمهور نشد اما به نظر می رسد تنها نامزدی از نامزدان انتخابات است که ضمن اعتقاد به گفته های خویش هنوز هم در مدیریت منحصر بفرد خود به همان گفته ها و اعتقادات پایبند است و در عمل نیز تلاش دارد گفته های خویش را عملی کند.

امروز بعد از آرامش نسبی از فضاهای کاذب جناحی و گروهی شاید بتواند توفیق دکتر قالیباف در نیروی انتظامی که در کوران درگیری های جناحی و دولت اصلاحات گم شده بود را فارغ از هر نوع پیش داوری قضاوت کرد. در آن دوران بسیاری بر این عقیده بودند که توفیق قالیباف در نیروی انتظامی به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات وابسته به جایگاه انتصابی و ساختار نظامی نیروی انتظامی وابسته بوده و دل نگران توانایی مدیریتی وی در دیگر سازمان ها و نهادهای انتخابی به ویژه در مقام ریاست جمهوری بودند.

اما باید اذعان کرد قالیباف در کمترین زمان ممکن با وجود و استمرار هیاهیوی انواع تبلیغات رسانه ای علیه خود و به ویژه به دست گرفتن سکان مدیریت شهرداری تهران ( به عنوان یک نهاد انتخابی) نشان داد هنوز هم مدیری متمایز از دیگر مدیران نظام اسلامی است.

دکتر قالیباف در آن جلسه گفت: «IT امروز دیگر یک انتخاب و الزام نیست، بلکه ضرورتی است که اگر به آن توجه نشود، فرصتهای بیشماری را از دست خواهیم داد.»

به اعتقاد وی «ما به عنوان کشوری در حال توسعه فرصت های بسیاری را نسبت به کشورهای پیشرفته از دست داده ایم، بنابراین بکارگیری صحیح IT در سطوح مختلف جامعه می تواند این عقب افتادگی را جبران کند.»

وی، با اشاره به اینکه نهاد دولت در ایران دچار ساختاری پیچیده ای است و این سبب می شود عملکرد کند و غیرشفافی داشته باشد، تصریح کرد: «با بکارگیری صحیح فناوری اطلاعات در سیستم اتوماسیون اداری و بخشهای مختلف مدیریتی دستگاه اجرایی کشور می توان سبب ارتقاء دانش و توسعه این بخشها شد و معضلات این حوزه را رفع کرد.»

قالیباف، عنوان کرد: «باید IT در کشور نهادینه شود، چرا که بکارگیری IT سبب صرفه جویی در هزینه ها و کارآمدی دولت می شود. همچنین دولت خدمتگذار در بخش سرویس دهی باید از سیستم های فناوری اطلاعات برای صرفه جویی در زمان و هزینه بهره گیرد.»

وی با بیان اینکه در دنیای امروز اطلاعات مهمترین نقش را در تصمیم گیری مدیران دستگاه های مختلف کشور دارد، گفت: «فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از ضرورتهای دولت آینده است و باید بسترهای لازم برای توسعه این حوزه فراهم شود، بنابراین تیمی که در وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر سرکار میآید باید بر اساس مبانی و رویکردهای اساسی این حوزه کارها را به پیش ببرد.»

به نظر می رسد این گفته ها نه گفته های یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری بلکه شخصی است که با تمام وجود خود به ظرفیتها و توانمندی های فناوری اطلاعات پی برده است و باید تصریح کرد از جوان 19 ساله ای که در دوران دفاع مقدس می تواند فرمانده لشکر شود و همزمان با رشد شخصیتی خود عرصه های مختلف مدیریتی کشور را در بدترین شرایط ممکن درک کرده است ` از جنگ تحمیلی گرفته تا حوادث طبیعی مانند زلزله طبس و بم؛ از فرماندهی نیروی هوایی سپاه گرفته تا فرماندی نیروی انتظامی و رییس ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز و امروز نیز به عنوان شهردار کلان شهری بزرگ به نام تهران که اکثر سیاست مداران داخلی و خارجی مدیریت این شهر را کمتر از مدیریت کشور نمی دانند، آیا می توان غیر از این انتظار داشت.

  • ۸۵/۰۲/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">