ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هزینه تعیین وقت سفارت؛ 200 تا 900 هزارتومان!

| چهارشنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۳۸ ق.ظ | ۰ نظر

عباس پورخصالیان - اگر به وبگاه سفارت آلمان در تهران متصل شوید و بخواهید برای مسافرت به آلمان به هر منظوری (فرضاً برای شرکت در CeBIT 2016  که از 14تا 18 مارس 2016 در شهر هانوفر آلمان برگذار میشود) وقت مصاحبه برای اخذ ویزا دریافت کنید، با این پیامها مواجه میشوید:

«نکته مهم درباره رزرو وقت مصاحبه!

 وقت های جدید مصاحبه، روزِ [... که حداکثر یک هفته بعد است] ساعت 14.00 به وقت محلی (ساعت 11.30 به وقت آلمان) آزاد می گردد. در این زمانها، وقتهایی برای اواخر فوریه قابل رزرو است. به علت تقاضای زیاد ممکن است وقتهای مصاحبه در کوتاهترین زمان اشغال شوند. درصورتی که زمان کوتاهی پس از آزاد شدن، همه وقت‌های مصاحبه، رزرو شده باشند، باید منتظر آزاد شدن وقت در سری آینده بمانید. لطفاً دراین فاصله از تقاضا برای وقت مصاحبه خوداری نمایید.

لطفا توجه داشته باشید که رزرو وقت مصاحبه از طریق وبسایت سفارت رایگان است  و می‌توانید آن را از طریق رایانه شخصی انجام دهید.»

طی هفتهها و روزهای اخیر که من رأس زمان باز شدن پنجره مربوط در وبگاه کنسولگری آلمان، و آزاد شدن اوقات جدید رزرو وقت مصاحبه، به وبگاه سفارت متصل میشدم، باید مدتها منتظر می‌ماندم، زیرا سامانه تعیین وقت برخط برای ارایه تقاضای ویزا، کُند و با تأخیر عمل میکرد، به طوری که برای واردسازی روز انتخاب شده و زمان ملاقات، نام و نام خانوادگی‌ام، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، نشانی پست الکترونیکی و تأیید آن، بیش از 10 دقیقه طول می‌کشید تا آنها را وارد سامانه کنم. ولی همین که میخواستم فُرم درخواستم را به سامانه تعیین وقت سفارت ارسال (submit) کنم، باید چند بار یک کد امنیتی اجق و وجق را اول به درستی تشخیص میدادم و بعد، آن را درون کادر کوچکی وارد میکردم و چون "گفتوگو"یم با سرویسدهنده، یک بار به علت انقضای "عمر" صفحه، قطع شد و بارها به علت ترافیک بالای وبگاه، عموماً کُند بود، نیم ساعتی گذشت و ناگهان دیدم از حالت اتصال به حالت انفصال از سرویسدهنده سفارت در میآمده‌ام. پس، از نو شروع میکردم، ولی همان طور که در پیام مذکور آمده بود: در کوتاه‌ترین زمان، یعنی ظرف حدود 30 دقیقه، همه وقتهای مصاحبه اشغال میشدند و پنجره تعیین وقت برخط برای ارایه تقاضای ویزا به روی من بسته میشد.

طی یک ماه اخیر تا کنون سه بار این اتفاق برایم افتاده، پس سامانه برخط را رها کردم و رفتم چهارراه استامبول جلوی کنسولگری. آنجا به زودی دریافتم که:

          بسیاری از سوریها (اهالی جنگزده کشور سوریه) شاید در اثر بسته شدن کنسولگری سفارت آلمان در موطن خود؛ یا به علت فرار از سوریه و حضور در ایران، به سفارت آلمان در تهران روی آورده‌اند، تا پس از اخذ ویزا و عزیمت به آلمان به هموطنان یا خویشاوندان خود بپیوندند، درنتیجه سر سفارت به قدری شلوغ است که دسترسی به بخش ویزا، برای امثال من، مشکل شده است.

البته سفارت در وبگاه خود مدتی است که مینویسد و هشدار میدهد که از 26 دسامبر 2015 به بعد، دیگر متقاضی سوری را نمیپذیرد. با این وجود، سفارت آلمان هنوز مجبور است به آن سوری‌هایی که از قبل پذیرفته، سرویس دهد.

پس: ترافیکِ متقاضیان ایرانی، متراکم شده است؛ زمانهای ملاقات با مسوولان، محدود شده و به آیندهای نسبتاً دور (در روز چهارم بهمن به 29 بهمن ماه 94) موکول شده است؛ امیدبستن به پنجره برخط تعیین وقت ملاقات، نیز همواره کمرنگتر از پیش میشود، زیرا بر تعداد متقاضیان دریافت وقت مصاحبه، افزوده میشود. در نتیجه، پنجره مربوط، وقتی که باز میشود، کُندتر عمل میکند و زودتر بسته میشود.

 

برندگان تراکم ترافیک تقاضای برخط ویزا

شما اگر رایانهای سریع و خط دسترسیِ فراخباندی قوی به اینترنت داشته باشید، دستتان در تایپ حروف کُند نباشد، به زبان آلمانی یا انگلیسی تسلط کافی داشته باشید، با فُرم ثبت نام ویزا آشنا باشید و بخت هم با شما یار باشد، بدون میانجیگری کارگزاران ویزا در بخش خصوصی اطراف سفارت میتوانید با موفقیت، وقتی را برای خود یا برای دیگری رزرو کنید. اما اگر حایز شرایط مذکور نیستید، به کمک نیاز دارید!

پس، این وضع، به نفع کارگزاران خصوصی امور ویزایی و واسطههای‌شان در پاساژهای اطراف خیابان برلین تمام شده است.

یکی از این واسطهها میگوید: قبلاً با 10 هزار تومان برایتان وقت ملاقات میگرفتیم، ولی این روزها، اگر به قدر کافی وقت دارید؟ و عجلهای برای اخذ ویزا ندارید؟ 200 هزار تومان میگیرم تا به شما اولویت سرویس بدهیم و اگر عجله دارید؟ 900 هزار تومان!

اکنون، پرسش من این است: آیا وزارت امور خارجه ما، از این وضع پیش آمده برای افرادی چون من و صدها ایرانی دیگر، آگاه است؟

آیا اتاق بازرگانی یا نظام صنفی رایانه‌ای میتواند برای متقاضیان شرکت در CeBIT 2016 کاری کنند؟

(منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">