ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هشدار به کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ

| يكشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۸۵، ۰۲:۳۱ ب.ظ | ۱ نظر

علی شمیرانی – طی چند سال گذشته که از تشکیل کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ به منظور ساماندهی و شناسایی سایت هایی که مصداق های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را نقض می کنند، هنوز امکان برقراری ارتباط مستقیمی با ایشان فراهم نشده است.

اگرچه برخی از دلایل عدم امکان دسترسی به اعضا و مشخصاً کمیته تعیین مصادیق تا حدودی روشن است ولی به علت قرار نگرفتن حتی یک سایت جهت طرح مسایل، اخبار، نقطه نظرات و پیشنهادات به شکل بلاواسطه و مستقیم، موجبات بروز برخی از مسایل و مشکلات را فراهم آورده که برخی از این موارد در پی می آید. مواردی که جا دارد تا اعضای کیمته تعیین مصادیق به آن توجه کرده و نسبت به رفع آنها اقدامات لازم را مبذول کنند.

در حال حاضر و به علت فقدان مسیر ارتباطی مشخص و مستقیم، نهادها، سایت ها و حتی اشخاص مختلفی به صورت واقعی یا غیر واقعی ادعای ارتباط با این کمیته را می کنند که این موضوع و پراکندگی مدعیان ارتباط با کمیته تعیین مصادیق موجبات برخی از نگرانی ها را به وجود آورده است.

از جمله آن که در حال حاضر کم نیستند افرادی که احتمالاً با ده ها واسطه ادعای دسترسی به کمیته تعیین مصادیق را دارند و از آن جا که برخوردی نیز با ایشان صورت نگرفته است، امکانات برخی از سو استفاده ها در این میان فراهم شده است.

برای مثال چندی پیش دوستی می گفت که مشکل قابل توجهی از نقض موارد تعیین مصادیق را با یکی از افرادی که ادعای ارتباط با کمیته تعیین مصادیق را داشته در میان گذاشته و خواستار رسیدگی به آن موارد شده است. اما پس از چندی و با وجود شواهد عینی نه تنها شاهد برخوردی نبوده بلکه ظاهراً به نوعی موضوع در میانه راه حل شده و سایت مذکور همچنان به فعالیت نقض خود ادامه می دهد.

اگرچه در این میان، این که عده ای به علت واسطه گری اقدام به دادن گرا و حل مسایل به دست خود و به صورت شخصی می کنند و چه بسا در این راه به نوایی نیز می رسند بیشتر در حد طرح یک معضل بالقوه و اتهام می نماید. لیکن از آن جا که این روند همچنان بدون دخالت و ارتباط مستقیم و بیانیه ای مشخص از سوی کمیته تعیین مصادیق ادامه دارد می تواند شکل بالفعل به خود بگیرد. به عبارتی بعید نیست عده ای اطلاعاتی را از افراد و مراجع مختلف گردآوری کرده و خود نسبت به حل موضوع به صورت شخصی و نه از مسیرهای قانونی اقدام کرده و حتی به تصحیح موارد تخلف از طریق ارتباط با مرجع مورد اتهام نیز بپردازند.

یک بار دیگر تاکید می شود که در حال حاضر کم نیستند سایت ها و افرادی که با ادعای دسترسی و ارتباط با کمیته تعیین مصادیق مشغول گردآوری اطلاعات، شکایات و نظرات مردم و کاربران هستند و از این رو احتمال سو استفاده از عدم نظارت به دلایلی که ذکر شد کاملاً فراهم است.

از این رو به رابطان! و به عبارت بهتر اعضای کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ سایت های اینترنتی توصیه می شود تا جهت برچیده شدن زمینه سوءاستفاده های احتمالی و آگاهی کامل بر کم و کیف امور جاری در این حوزه، نسبت به جمع آوری مدعیان و رابطان، حداقل از طریق ایجاد یک سایت و فقط یک سایت آن هم به صورت مستقیم اقدامات لازم را به عمل آورند.

  • ۸۵/۱۱/۲۹

نظرات  (۱)

با سلام با تشکر از مطالبتان که بسیار منطقی میباشد اگر سایتی را ایجاد کنند که بتوان با انها در ارتباط بود چه بسا کمکی برای انها باشد که اگر سایتی که مقایر با موازین شرع باشد و ار قلم افتاده باشد بتوان به انها اطلاع داد. یا اگر بصورت اشتباهی سایتی فیلتر شده به انها اطلاع داد. بطور مثال شما در گوگل کلمه پارتی را سرچ کنیدبرای شما پیغام میاید دسترسی به این سایت امکان پذیر نمیباشد. با تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">