ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چین روز گذشته به کانادا هشدار داد اگر به سرعت منگ وانژو مدیر ارشد امور مالی شرکت هواوی را آزاد نکند، با پیامدهای شدیدی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اسین ایج، چین رفتار کانادا در  را بسیار ناپسند و غیرقانونی توصیف کرده است.

منگ وانژو روز اول دسامبر در کانادا دستگیر شده و قرار است بعد از یک محاکمه مختصر به آمریکا مسترد شود. وی که دختر موسس شرکت هواوی محسوب می شود متهم به همکاری برای دور زدن تحریم های اقتصادی آمریکا بر علیه ایران طی سال های 2009 تا 2014 است.

در صورتی که این مدیر هواوی به آمریکا مسترد شده و اتهامات وی در دادگاه ثابت شود، مجازاتی تا سی سال زندان در انتظار وی است.

در همین حال وزیر امور خارجه کانادا ضمن تاکید بر حفظ روابط حسنه میان چین و کانادا از تامین حقوق کنسولی این مدیر ارشد شرکت هواوی خبر داده است. کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا چین را کشوری ارزشمند و مهم برای کانادا توصیف کرده است.

 

تحریم ایران یا جنگ تجاری؛ بهانه مجازات «هوآوی» در آمریکا چیست؟

تحریم‌ها علیه ایران این بار پای یک شرکت چینی فعال در آمریکا را به میان آورده و باعث بازداشت یکی از مدیران ارشد این شرکت مخابراتی معروف شده است.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: کانادا بنا به درخواست مقام‌های آمریکایی یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری ««هوآوِی» را که متهم به نقض تحریم‌ها علیه ایران است، دستگیر کرده است.

«وانژو منگ»، که از اعضای هیئت رئیسه هوآوی و دختر بنیانگذار شرکت هوآوِی است بنا به درخواست مقام‌های آمریکایی در ونکوور دستگیر شده است.

در این ارتباط نیز سخنگوی وزارت دادگستری کانادا در بیانیه‌ای به پایگاه «گلوب‌ اند میل» گفت: «وانژو برای استرداد به آمریکا تحت پیگرد است.»

در عین حال با توجه به تابعیت چینی مدیران شرکت هوآوی، بازداشت یکی از مدیران ارشد این شرکت با واکنش چین روبرو شد و چین در بیانیه‌ای بازداشت مدیر هوآوی را محکوم کرد و خواستار آزادی او شده است. سخنگوی سفارت چین در کانادا در بیانیه‌ای گفت: «کانادا بنا به درخواست آمریکا یک شهروند چین که هیچ‌یک از قوانین آمریکا یا کانادا را نقض نکرده، دستگیر کرده است.»

بازداشت مدیر هوآوی در کانادا حتی به تنش در روابط چین و کانادا نیز منجر گردید و روز شنبه پس از دفاع مقامات کانادایی از بازداشت صورت گرفته، وزارت خارجه چین به منظور اعلام «اعتراض شدید» در مورد بازداشت مدیر ارشد شرکت فناوری دیجیتال «هوآوی»، سفیر کانادا در این کشور را احضار کرد.

اما چرا بازداشت مدیرارشد هوآوی در کانادا مهم شده است و آیا دلیل بازداشت او مرتبط با تحریم‌های آمریکا علیه ایران است؟ برای پاسخ به این سوال نگاهی به سابقه فعالیت هوآوی  کارگشا به نظر می‌رسد.

 

هوآوی از پکن تا واشنگتن

شرکت هوآوی از اواسط دهه ۱۹۸۰ فعالیت خود را در چین به عنوان شرکتی در زمینه فناوری‌های مخابراتی آغاز کرد، اما از همان ابتدا هدف خود را بر تولید دانش بومی بجای واردات تکنولوژی متمرکز کرد.

این موضوع را «پلین فن» نویسنده مقاله‌ای در ارتباط با تکنولوژی چین در مجله «تکنوویشن» تائید کرده و گفته است که «رن ژنگفی» موسس هوآوی به جای تکیه بر سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی و غربی برای تضمین انتقال تکنولوژی، با تحقیق و تکیه بر توسعه بومی توانست شرکت خود را بدون کمک شرکت‌های خارجی توسعه دهد.

براین اساس هوآوی به عنوان شرکتی با دارا بودن تکنولوژی بومی طی دهه ۱۹۹۰ بازارهای جهانی را هدف قرار داد و در سال ۲۰۰۱ نخستین حضور خود را در آمریکا و سپس در سال ۲۰۰۸ در کانادا توسعه داد. بنا به گزارشی که بلومبرگ در سال ۲۰۱۱ منتشر نمود، حداقل تا آن سال، ۴۵ شرکت از ۵۰ شرکت اپراتور مخابراتی بزرگ جهان از تجهیزات هوآوِی استفاده کرده‌اند.

براین اساس نخستین نگاه به شرکت چینی هوآوی، آن را رقیبی به شدت سرسخت و ابرقدرت در برابر شرکت‌های غربی و آمریکایی نشان می‌دهد که طی چند سال گذشته با گسترش فعالیت خود بویژه در آمریکا و کانادا توانسته است جاپای محکمی را ایجاد کند.

 

بهانه مجازات هوآوی، تحریم ایران یا جنگ تجاری

با این حال خبر بازداشت منگ وانژو، مدیر ارشد شرکت هوآوی در کانادا که البته به گفته منابع رسمی دادستانی اتاوا با درخواست آمریکایی‌ها صورت گرفته نشان می‌دهد هوآوی بعد از این مسیر همواری را برای فعالیت‌های خود در آمریکای شمالی نخواهد داشت.

دادگاه استانی بریتیش کلمبیا در کانادا روز جمعه در جریان نخستین جلسه بازداشت مدیرارشد هوآوی اعلام کرد که منگ وانژو با تاسیس شرکت «اسکای کامکس» از زیرمجموعه‌های هوآوی طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ تلاش داشته تا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزند. با این حال در این جلسه دادگاه اشاره‌ای به تحریم‌های فعلی علیه ایران نشد و نماینده دادستانی تنها نقض تحریم‌ها تا سال ۲۰۱۴ را مورد تاکید قرار داد، اما حتی اگر اتهامات علیه اسکای کامکس به فعالیت اخیر و جاری این شرکت تسری یابد، باز هم بازداشت مدیر این شرکت بسیار پرابهام است.

در واقع شرکت اسکای کامکس در حالی متهم به نقض قانون تحریم ایران شده که اساسا هوآوی این شرکت را در امارات متحده عربی و در شهر دوبی ثبت کرده و شرکتی غیرآمریکایی به شمار می‌رود. براین اساس برخورد واشنگتن با این شرکت بدلیل نقض تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران می‌توانست در شرایط عادی با اعمال محدودیت برای فعالیت آن در خاک آمریکا و یا حداکثر اخراج آن همراه شود، اما بازداشت مدیر آن و انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال حبس طولانی مدت او نشان می‌دهد مسئله شرکت چینی هوآوی بسیار فراتر از نقض تحریم‌ها علیه ایران است.

از سوی دیگر با نگاه به رویکردهای ملی‌گرایی افراط گرانه دولت ترامپ در حوزه بازارهای تجاری، مشخص است که کاخ سفید با شعار «اول آمریکا»ی ترامپ تا چه حد بدنبال مانع گذاری در برابر فعالیت شرکت‌های غیرآمریکایی در این کشور است. آن هم شرکتی مانند هوآوی که بدون نیاز به تکنولوژی شرکت‌های غربی، رقیب جدی در مقابل آن‌ها شده است.

لذا در شرایط فعلی نقض تحریم‌ها علیه ایران بهانه مناسبی برای وزارت خزانه‌داری آمریکا است تا یکی از رقبای قدرتمند شرکت‌های آمریکایی را از صحنه خارج کند.

اما از طرف دیگر فشار بر شرکت چینی هوآوی در زمانی انجام شده که به تازگی پکن و واشنگتن بر سر یک آتش بس ۹۰ روزه در جریان جنگ تجاری خود به توافق رسیده‌اند. قرار شده است در این ۹۰ روز طرفین هیچ گونه افزایش تعرفه‌ای را علیه بازار صادراتی یکدیگر تحمیل نکنند. با این حال اگرچه در حال حاضر خبری از اعمال تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی در آمریکا نیست، اما بازداشت مدیرارشد یک شرکت چینی در آمریکا نشان می‌دهد، واشنگتن همچنان علاقه‌مند به تداوم تنش تجاری با پکن است.

به عبارت دیگر آمریکا بسیار علاقه‌مند است که مسئله بازداشت مدیر هوآوی را بی‌ارتباط با تنش تجاری خود با چین نشان دهد و در همین ارتباط نیز ری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید گفته است که ماجرای دستگیری مسئول شرکت هوآوی ارتباطی با گفتگوهای تجاری این کشور با چین ندارد. اما چه کسی است که نداند بازداشت مدیر هوآوی تا چه میزان زیادی می‌تواند به عنوان یک برگ بازی در دست کاخ سفید برای مذاکرات تجاری آتی با پکن و فشار بیشتر بر چین مورد استفاده قرار گیرد؟

در واقع اگر بخواهیم بی ارتباطی بازداشت مدیرهوآوی را با مسئله تحریم ایران بیان کنیم، فقط کافی است به فشار چند ماهه گذشته آمریکا به متحدان خود از جمله در اروپا و حتی شرق آسیا اشاره کنیم که از آن‌ها خواسته بود تا از ادامه همکاری با شرکت چینی هواوی خودداری کنند. فشاری که به نظر می‌رسد تا حدودی جواب داده و تا کنون مقامات ژاپنی و انگلیسی نیز به تبعیت از واشنگتن فعالیت شرکت چینی مذکور را در کشورهایشان منع کرده‌اند.

براین اساس بازداشت مدیرارشد یک شرکت چینی در آمریکا بیش از آن‌که بتوان مرتبط با تحریم ایران عنوان کرد، می‌توان موضوعی در راستای ادامه جنگ تجاری واشنگتن با رقیب اقتصادی خود، یعنی پکن دانست که طی یک سال گذشته همچنان جریان داشته است.

 

بی اطلاعی ترامپ از دستگیری مدیر ارشد هواوی

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هیچ اطلاعی از برنامه های مربوط به دستگیری مدیر ارشد امور مالی شرکت هواوی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی نت، منگ وانژو شنبه گذشته در کانادا و به درخواست دولت آمریکا دستگیر شده است. تحقیقات از وی در مورد همکاری برای دورزدن تحریم های آمریکا بر علیه ایران در جریان است.

این زن دختر رن ژنگ فی، موسس شرکت هواوی محسوب می شود. ظاهرا علت بی اطلاع ماندن ترامپ از این بازداشت آن است که رئیس جمهور آمریکا در زمان این رخداد در حال گفتگو و مذاکره با رئیس جمهور کشور چین بوده است. هدف از این دیدار پایان دادن به نبرد تجاری چین و آمریکا اعلام شده بود.

انتظار می رود منگ بعد از رسیدگی اولیه به اتهاماتش در ونکوور کانادا به آمریکا تحویل داده شود. بعد از دستگیری وی رسانه های چینی، آمریکا را به تلاش برای مقابله با گسترش فعالیت های جهانی هواوی متهم کرده وخواستار آزادی سریع او شدند. البته به نظر می رسد چین قصد ندارد این موضوع را در گفتگوهای تجاری خود با آمریکا دخالت بدهد.

پیش از این زد تی ای و هواوی دو شرکت بزرگ مخابراتی چینی به تلاش برای هک کردن و جاسوسی از شبکه های ارتباطی و مخابراتی آمریکا، استرالیا و ژاپن متهم شده و استفاده از تولیدات آنها در کشورهای یادشده ممنوع یا محدود شده بود.

بر اساس اطلاعاتی که به دنبال محاکمه اولیه مدیر ارشد امور مالی هواوی در کانادا منتشر شده، وی با استفاده از یکی از شرکت های تابع هواوی به نام اسکای کام به دور زدن تحریم های اقتصادی اعمال شده بر علیه ایران طی سال های 2009 تا 2014 کمک کرده است. وی که به کلاهبرداری در روابط تجاری با ایران متهم شده، با خطر صدور 30 سال حکم زندان مواجه است.

در همین حال دولت چین به کانادا هشدار داده که هر چه سریع تر منگ وانژو را آزاد کند. چین این اقدام را غیرقانونی و بسیار زشت توصیف کرده و افزوده که اگر کانادا از بازداشت وانژو دست برندارد با تبعات سنگینی مواجه خواهد شد.

در مقابل کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا تصریح کرده که روابط با چین برای کانادا با ارزش است و دسترسی به خدمات کنسولی برای خانم منگ وانژو تضمین می شود.

 

هراس تجار آمریکایی از اقدام تلافی‌جویانه چین، در سفر به پکن

وال‌استریت ژورنال مدعی شد به دنبال بازداشت مدیر مالی شرکت هوآوی، موجی از نگرانی میان مدیران و تجار آمریکایی برای سفر به کشور چین و تصمیم احتمالی پکن برای بازداشت آنان به وجود آمده است.

به گزارش ایرنا به نقل از وال‌استریت ژورنال، بعد از بازداشت خانم «منگ وانژو»، برخی از دیپلمات‌ها، کارشناسان سیاسی و حقوقدانان امریکا نسبت به اقدام تلافی‌جویانه چین و بازداشت مدیران و تجار آمریکا در حین سفر به این کشور را هشدار دادند.
جیمز لویس مدیر ارشد مرکز مطالعات بین‌الملل و راهبردی واشنگتن گفت، دولت پکن همچنین می‌تواند در پاسخ تلافی‌جویانه به اقدام آمریکا رفتار متفاوتی از خود به تصویر بکشد و خود را در مقایسه با دولت دونالد ترامپ کشوری عادلانه‌تر و سازگار با کسب و کار نشان دهد.
چنگ شوآنگ سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به‌احتمال رفتار تلافی‌جویانه این کشور گفت، چین همواره از حقوق قانونی و منافع خارجیان در چین بر اساس قانون قانونی محافظت می‌کند، اما من واقعاً معتقدم که آنها باید از قوانین چینی مسلماً پیروی کنند.
مقامات چینی در سال‌های اخیر برخی از مدیران ارشد خارجی را مورد بازداشت قرار داده‌اند و این روند اقدامات چین باعث به وجود آمدن تنش در روابط این کشور با برخی از کشورهای بین‌الملل شده است. مقامات آمریکا نیز در مقابل تا کنون چند بار از قانون منع خروج از کشور برای برخی از افرادی که احتمال درگیر شدن در خارج از کشور برای آنان وجود داشته استفاده کرده است.
در ماه اکتبر سال جاری مقامات چین از خروج مدیر شرکت یو بی اس (UBS) از کشور خودداری کرده و مقامات بانک سوئیس نیز از پیگیری این موضوع اجتناب کردند.
بعد از این اتفاق شرکت یو بی اس نیز از بانکداران خود خواست تا سفرهای آتی خود به چین را به حالت تعلیق در آوردند.
شرکت مهم فن آوری هوآوی نیز از طرف دیگر شدیداً نگران آسیب پذیری کارکنان شرکت‌های فن آوری آمریکا با توجه به افزایش تنش میان آمریکا و چین است.
به گزارش ایرنا، خانم «سابرینا منگ وانژو» روز یکم دسامبر (10 آذر) در کانادا دستگیر شد و روز جمعه (16 آذر) در دادگاه تفهیم اتهام شد.
اتهام او بر اساس نظر قاضی دادگاه ونکوور کانادا، نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال‌های 2009 تا 2013 از طریق راه اندازی یک شرکت هنگ کنگی به نام «اسکای کام» است، چنانچه این اتهام‌ها ثابت شود خانم وانژو به اتهام فریب بانک‌ها و نهادهای آمریکایی به 30 سال حبس محکوم خواهد شد.
آمریکا و کانادا تا کنون شواهد و مستندات قاطعی در مورد اتهامات خانم وانگژو ارائه نکرده‌اند و مدیران شرکت هوآوی هم هرگونه تخلف از قوانین بین‌المللی را رد کرده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه چین پیشتر از کانادا خواسته بود ضمن آشکار کردن دلیل بازداشت، فوراً او را آزاد کند.
گنگ شوانگ گفته بود: تاکنون کانادا یا آمریکا هیچ‌گونه شواهد یا مدارکی دال بر نقض قانون این دو کشور از سوی «منگ وانژو» به چین ارائه نکرده‌اند.
شرکت فناوری هوآوی روز پنجشنبه در پکن با صدور بیانیه‌ای هرگونه تخلف توسط این مدیرش را رد و اعلام کرد اطلاعات اندکی در مورد بازداشت خانم وانژو در دست دارد.
در بیانیه شرکت فناوری هوآوی آمده است: این شرکت منطبق با قوانین و مقررات بین‌المللی از جمله قوانین و مقررات صادرات، رعایت تحریم‌ها و کنترل صادرات سازمان ملل متحد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا فعالیت کرده است.
این شرکت اظهار امیدواری کرده است سیستم‌های قضایی کانادا و آمریکا در نهایت به یک نتیجه گیری درست برسند.

  • ۹۷/۰۹/۱۸

هواوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">