ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هفته‌ای یک وعده غذا

| يكشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۸ ق.ظ | ۰ نظر

امیرحسین سعیدی نایینی - امروزه پدیده‌ای به نام رمزارز بیش از هر زمان دیگری مورد توجه است و بر وسعت نفوذ خود در بازارهای جهانی افزوده است.

برای بسیاری قابل پیش‌بینی است که رمزارزها جای ارزهای متداول دنیا به‌خصوص دلار را خواهند گرفت و شاید به همین دلیل باشد که سناتور آمریکایی مخالفت خود با این پدیده را اعلام کرده و توقف هرچه سریع‌تر آن را خواستار شده است.

این پدیده، انرژی را تبدیل به ارز کرده و می‌تواند سرعت و دقت را در کارهای تجاری بالا برده و تسهیل و امنیت بی‌سابقه‌ای در مبادلات پولی جهان به وجود آورد.

و از همه مهم‌تر فرصتی است طلایی برای کشورمان که دارای انرژی فراوان است و از طرفی با تحریم‌های ناجوانمردانه ابر جنایتکار آمریکا و اذنابش روبه‌رو است.

به عبارت دیگر، در این جنگ اقتصادی تحمیلی از طرف آمریکا، گویی امدادی است از غیب که برای ما نازل شده است.

بدیهی است که مسوولان دولتی باید با ذوق و شوق هر چه تمام‌تر به استقبال این صنعت می‌رفتند و کمربند همت را در راستای به کارگیری و توسعه آن محکم می‌بستند تا قسمتی از معضلات ارزی و تحریم را مرتفع می‌کردند. اما در کمال تعجب نه‌تنها در این راستا اقدامی نکرده‌ و حدود ۱۰ سال در خواب غفلت به سر ‌بردند، اکنون هم که مردم با سرمایه خود اقدام به این کار ارزشمند کرده‌اند، مراتب سنگ‌اندازی و مخالفت و تلاش برای توقف آن را آغاز کرده‌ و بعد از 10 سال که به‌ظاهر صنعت بودن آن را به رسمیت شناخته و در مصاحبه‌های رسانه‌ای خود نیز تایید کرده‌اند، هنوز هم مجوزی صادر نکرده‌اند. تعرفه گمرکی را تعیین نکرده‌اند و شرایط فعالیت را مشخص نکرده‌اند.

و برای این بی‌تفاوتی که موجب از دست رفتن میلیاردها دلار ارز شده است نه تنها کسی مواخذه نشده و نخواهد شد بلکه همین افراد به جای اظهار شرمندگی از این غفلت بزرگ، در جایگاهی قرار دارند که می‌توانند به جرم ورود غیرقانونی دستگاه‌ها، مزرعه‌ای از تولید ارز را پلمب کنند و سرمایه‌های ملت را که صرف خرید این دستگاه‌ها شده به نابودی بکشانند. حتی می‌توانند فرد نخبه‌ای را که با دانش فنی و سرمایه شخصی و با شجاعت و بر مصداق بارز آتش به اختیار اقدام به این کار ارزنده کرده است، بازداشت کنند.

برای نمونه توجه شما را به قسمت‌هایی از مصاحبه معاون وزیر نیرو جلب می‌کنم؛

همایون حائری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا وزارت نیرو برای برخورد و شناسایی مشترکانی که از برق ارزان و یارانه‌ای کشور برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌کنند، برنامه‌ای دارد یا خیر، گفت: «وزارت نیرو پیشنهادی به دولت ارایه داده است تا افرادی را که قصد وارد کردن دستگاه‌های دست دوم به کشور برای استخراج بیت‌کوین دارند شناسایی شوند و تعرفه برق آنها با نرخ‌های مناسبی مثل نرخ برق صادراتی محاسبه شود.»

اولا: در پیشنهاد این وزارتخانه محترم به کمیسیون اقتصادی دولت که از قرار معلوم و با تاسف بسیار، تصویب هم شده است، هیچ نماینده‌ای از بخش خصوصی حضور نداشته و این دلیلی بر آن است که علی‌رغم ادعاهای بسیار مبنی بر اهمیت دادن به بخش خصوصی، هیچ احترامی برای این بخش قایل نیستند.

ثانیا: در فرمایشات ایشان که بعدا هم‌توضیح داده خواهد شد، موجی از ناآگاهی به‌چشم‌ می‌خورد. از جمله آنکه فرموده‌اند «برای افرادی که قصد وارد کردن دستگاه‌های دست دوم را دارند» که البته مشخص نیست منبع اطلاعات و آمار ایشان از کجاست، آن هم در شرایطی که با ممانعت دولت برای ورود دستگاه از مجاری گمرکی مواجه هستیم. به این مفهوم که بر چه مبنایی دست اولی یا دومی بودن دستگاه‌ها را مشخص کرده‌اند و سوال بعد آنکه مگر قرار است برای آنها که دستگاه نو وارد می‌کنند،‌ مصوبه و پیشنهادی دیگر اعمال شود؟

 

* تعرفه برق صادراتی برای استخراج بیت‌کوین

ایشان در قسمتی دیگر فرموده‌اند: «وزارت نیرو به دولت پیشنهادی داده که با تعیین نرخ‌های مناسبی به این موضوع ورود کنیم. یکی از کارهایی که وزارت نیرو می‌تواند انجام دهد این است که فعلا تعرفه برق صادراتی را برای این مشترکان مصوب و سپس برای آنها اعمال کند.»

حال سوال اینجاست که اولا: وزارت نیرو برق را به کجا‌ها صادر کرده‌ است؟، به چه قیمتی صادر کرده‌ است؟، پول صادرات خود را چگونه دریافت کرده‌ است؟ و در نهایت اینکه اصلا پولی دریافت کرده‌ است و اگر جواب مثبت است به چه میزان و در چه مدتی؟

ثانیا: مگر پول صادرات به صورت ارزی نیست؟ و اگر هست مگر آن ‌ارز، واحد پول ایران شده است که قصد دریافت آن را از فعالان این‌ صنعت دارند؟ و اگر قرار است طبق قانون‌ آن را ریالی اخذ کنند، چرا شفاف نمی‌گویند که تعرفه چند ریال است و اگر معادل آن را به ریال خواهانند، تبدیل به صورت کدام یک از نرخ‌های رایج است؟ دولتی؟ نیمایی؟ یا آزاد؟ چرا اینقدر ابهام؟

ثالثا: مناسب بودن یا نبودن این تعرفه بر چه مبنا و مستندی است؟ حال آنکه اخبار منتشره حاکی از آن است که در صورت تصویب این تعرفه بلاشک‌ نابودی این ‌صنعت را به دنبال خواهد داشت.

...

ادامه فرمایشات ایشان از این قرار است: وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید در حال حاضر آیا مشخص است که چقدر برق توسط این مشترکان استفاده می‌شود، گفت: «نمی‌توان آمار دقیقی از این وضعیت ارایه کرد اما اگر این روند ادامه یابد مصرف برق استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به 2 هزار مگاوات خواهد رسید.»

درباره این فرمایش ایشان نیز باید گفت اگر‌ پیش‌بینی ایشان درست باشد با نرخ فعلی بیت‌کوین و با مصرف احتمالی اعلام شده ایشان، ما درآمدی حدود دو میلیارد دلارخواهیم داشت و لذا این سوال مطرح می‌شود که برای کشوری تحریم شده آیا این تهدید است یا فرصت؟

ایشان ‌این در آمد سرشار را با نگاهی بخشی، تهدید به‌حساب آورده و اظهار داشته است توان ‌تامین آن را ندارد.

اولا: کل مقدار اعلام شده تقریبا معادل است با مصرف کارخانه‌ای در حد فولاد مبارکه و بعد باید پرسید آیا این‌کارخانه‌ها با این مصارف همین‌قدر تولید ارز می‌کنند؟

ثانیا: بدیهی است برق تولید شده توسط نیروگاه‌ها فقط در ساعات پیک به‌طور کامل مصرف شده و در بقیه ساعات تولید مازاد بر مصرف دارند و فعالان این صنعت بهترین مشتریانند تا در مقابل برق هدر شده به وزارت نیرو پول داده تا این وزارتخانه بدهکار بتواند از شرمندگی‌ پیمانکاران بخش خصوصی‌اش درآید. و اگر با نیت خیر و یا کارشناسانه تعیین تعرفه می‌شد، تعرفه حداقل درساعات مختلف، متفاوت بود.

ثالثا: بر فرض کمبود برق چرا تعرفه صنعتی که مستقیم تولید ارز می‌کند و هر دلارش تیری است به چشم‌دشمن را آنچنان‌‌ بالا می‌برید که نابود شود و از دیگر سو از صنایع آلوده و سرطان‌زا غافلید؟

 

"استخراج بیت‌کوین در گاوداری‌ها، مدارس و مساجد"

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه به هر حال برق در ایران بسیار ارزان است و سرمایه‌گذاران بیت‌کوین، ایران را بهترین مکان برای فعالیت خود می‌دانند، ادامه داد: «اگر کنترل و نظارت برای این مصرف‌کنندگان نباشد مصرف برق این سرمایه‌گذاران که اتفاقا در برخی گاوداری‌ها، مساجد و یا حتی مدارس فعالیت می‌کنند به 2500 مگاوات می‌رسد.»

این نیز نشانه دیگری از بی‌اطلاعی معاون‌ محترم وزیر از موضوعات اقتصادی و سیاسی است. زیرا در پاسخ به این ‌فرمایش ایشان باید گفت‌: اولا: میزان‌برق اختصاص داده شده به کشاورزان آنقدر نیست که بتوان مزرعه‌ای از ماینر‌ها در آن ایجاد کرد،

ثانیا: اگر گاوداری اقدام ‌به چنین‌کاری کرده است به‌طور منطقی می‌توان ‌استنتاج کرد که اگر آن‌گاودار وزیر نیرو بود منافعش برای کشور به‌مراتب بیشتر بود زیرا با بهره‌گیری از برق تولید شده، الان کشور صاحب میلیاردها دلار ارز بود. ولی الان نه خود ارزی تولید کرده‌اند نه اجازه می‌دهند مردم چنین کنند.

...

ایشان همچنین در ادامه اظهارات خود از مساجد به‌عنوان مصرف‌کننده برق جهت تولید رمزارز نام برده‌اند که حاکی‌ از آن است که نه تنها در موضوع رمزارز اشرافی ندارند، بلکه در موضوعات سیاسی نیز بی‌توجه بوده و اسیر شایعات ضد انقلابند. زیرا یکی‌ از خطوط اصلی تبلیغات دشمن، تلاش برای از بین بردن اعتماد مردم نسبت به دولت و نظام جمهوری اسلامی ‌است. ایشان‌ پا را فراتر گذاشته و بر اساس گزارشات بی‌اساس مشتی کارنشناس که معلوم نیست به کجا وصلند و با چه انگیزه‌ای چنین گزارشاتی می‌دهند، مسجد که مکانی مقدس است را نیز مورد الطاف خفیه خود قرار داده و در کنار گاوداری‌ها نام برده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که از بدیهی‌ترین موضوعات در این ‌صنعت، صدای گوش‌خراش ماینر‌هاست، حال چگونه مراسم ترحیم و عزاداری‌ها و سخنرانی‌ها با این صدا جور در می‌آید، سوالی است که جناب ایشان ‌باید پاسخ دهد.

در خاتمه لازم ‌است‌ از وفاداری معاون محترم در راستای تحقق روزانه یک‌وعده غذا که از خواسته‌های وزیر محترم‌ است تشکر شود، زیرا به‌کارگیری این نوع سیاست‌ها راه رسیدن مردم به هفته‌ای یک وعده غذا را هموار می‌سازد. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">