ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اجرای پروژه‌های کلان و ملی، همواره نیازمند شاخص‌های مدیریتی، مالی، تجربی و زیرساختی است، شاخص‌هایی که اکنون در شرکت ارتباطات سیار ایران تجمیع شده است و ورود این شرکت به هر پروژه یا طرحی، نوید اتفاقی کلان و مهم را در کشور می‌دهد.
به گزارش آی‌تی آنالیز همراه اول بعد از سال‌ها تلاش در ایجاد بزرگترین شبکه ارتباطی امن و باثبات و در اختیار داشتن بیشترین مشترک در کشور، حالا کوهی از دانش و تجربه را در اختیار دارد که در صورت هدایت به سمت هر بازار جدیدی، می‌تواند منشاء تحولات اساسی و بنیادین شود.
یک نمونه از این توان بالا در تحول‌آفرینی همراه اول، را می‌توان در مدیریت و پیاده‌سازی «شبکه شاد» دید که در مدت کوتاهی توانست این فرااپلیکیشن داخلی را به بزرگترین پلتفرم آموزشی و ارتباطی در تاریخ کشور تبدیل کند.
لذا تصمیمات این اپراتور در ورود به بازارهای جدید بسیار تعیین‌کننده است و باید با دقت و حساسیت بیشتری اخبار پیرامون اقدامات دیجیتال و بازارساز همراه اول در حوزه‌های فناورانه را رصد کرد.
اما نکته قابل توجه آنکه مرور اخبار مربوط به اقدامات همراه اول در خارج از حوزه ارتباطات سیار، نشان می‌دهد که این اپراتور از ابتدای سال جاری، تحرکات بیشتری در این خصوص داشته است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

•    هوشمندسازی مزارع کشور
یکی از جدیدترین اقدامات این اپراتور ورود به مقوله هوشمندسازی مزارع کشور است که طبعا انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور، آثار گسترده‌ای بر تحول صنعت کشاورزی کشور داشته باشد.
به موجب این تفاهم‌نامه با وزارت جهاد و کشاورزی، همراه‌اول در «پیاده‌سازی پروژه پایش مزارع هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء» مشارکت خواهد داشت.

 

•    هوشمندسازی جاده‌ها و اتصال خودروهای کشور
اما همراه‌اول در ادامه تلاش‌ها برای تحول‌آفرینی در حوزه‌های فناورانه و دیجیتال، با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شرکت سایپا، به مقوله هوشمندسازی صنعت خودرو نیز رسما وارد شد.
بر اساس این تفاهم‌نامه که در ابتدای تیرماه سال جاری به امضا رسید، قرار است هوشمندسازی صنعت حمل و نقل شهری و بین شهری با هدف کاهش هزینه‌ها، ارایه محصولات متنوع و افزایش کارایی، غلبه بر مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی و در نهایت ایجاد بازارهای جدید در عرصه خودروهای متصل هوشمند صورت پذیرد.
از این رو با توجه به در اختیار داشتن بزرگترین شبکه و پوشش ارتباطی در شهرها و جاده‌ها، می‌توان انتظار تحولی بزرگ در حوزه هوشمندسازی جاده‌های کشور، ایجاد بازارها و فرصت‌های شغلی جدید و ارایه خدمات بی‌سابقه در صنعت حمل و نقل را داشت.
در فاز نخست این طرح تولید یک میلیون خودروی متصل تا سه سال آینده پیش‌بینی شده است.

 

•    نخستین جراحی روباتیک و از راه دور کشور
بزرگترین اپراتور ارتباطی در خاورمیانه، اما از حوزه مهم و با اهمیت بهداشت و سلامت کشور نیز غافل نبوده است.
به همین منظور این اپراتور در دوم تیرماه سال جاری و برای نخستین بار در کشور، شبکه ارتباطی امن، با ثبات و پرسرعت خود را برای اقدامی حیاتی یعنی یک جراحی از راه دور به نظام پزشکی ایران عرضه کرد تا این اقدام اطمینان‌بخش مدیران نظام سلامت و پزشکان برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه و عظیم در این بخش باشد.
در کشور ما که در میان 10 کشور حادثه‌خیز دنیا قرار دارد، تحولات ناشی از پزشکی از راه دور به ویژه در مناطق صعب‌العبور و در زمان وقوع بحران‌ها، طبعا نیازمند شبکه‌ ارتباطی گسترده و در دسترس است که با این اقدام همراه‌اول باید منتظر اخبار و توفیقات بیشتر در این بخش نیز بود.

 

•    گسترش بانکداری نوین در کشور
گسترش بانکداری هوشمند، دیجیتال، اینترنتی و نوآورانه، بدون وجود زیرساخت و بسترهای ایجاد شده از سوی اپراتورهای ارتباطی، امکان‌پذیر نیست.
تنها در یک نمونه، نگاهی به وجود دستگاه‌های پوز (پایانه‌های فروش سیار) در دورافتاده‌ترین نقاط و مغازه‌های کوچک در روستاها و جاده‌ها که بر بستر خطوط ارتباطی و سیم‌کارت‌های اپراتورها محقق شده است، نشان از گستردگی و اهمیت زیرساخت‌های ارتباطی در نظام پولی و مالی کشور دارد.
در این خصوص کافیست شاهد کوچکترین اختلالی در خدمات و نظام ارتباطاتی باشیم تا به دنبال آن بانکداری، کسب‌وکارها و اقتصاد کشور با چالش مواجه شود.
لذا اینجاست که ارزش همراه‌اول با در اختیار داشتن بزرگترین و گسترده‌ترین شبکه ارتباطی کشور بهتر درک می‌شود.
در همین راستا مدیران همراه‌اول از ابتدای سال جاری جلساتی را با مدیران بانک تجارت داشتند که سرانجام در تاریخ یکم خردادماه سال جاری منجر به عقد یک تفاهم‌نامه همکاری شد.
بر مبنای این تفاهم نامه پیرامون مباحث نوین مالی، بانک تجارت و اپراتور اول تلفن همراه متعهد به انجام تخصیص خط اعتباری جهت اعطای تسهیلات خرد، احراز هویت و امضای دیجیتال، خدمات بانکداری باز، خدمات استارتاپ‌ها و فین تک‌های زیرمجموعه بانک، ارایه خدمت درگاه پرداخت، ارایه خدمات کیف پول و مواردی از این دست شدند.
به این ترتیب در حوزه بانکداری نوین نیز باید انتظار تحولات جدید و گسترده و مشارکت دیگر بانک‌ها و نظام بانکی کشور با همراه اول را داشت.

 

•    سایر اقدامات همراه‌اول 
اما اقدامات دیجیتال و تحول‌آفرین همراه‌اول در حوزه‌های فناورانه تنها به موارد مذکور محدود نمی‌شود. این اپراتور از ابتدای سال جاری به مقولاتی نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، جویشگر، کسب‌وکارهای هوشمند، دانش‌بنیان و فناور، حمایت از پژوهش و تحقیقات فناورانه و مشارکت در پروژه‌های جهادی عمرانی نیز ورود کرده است که در نهایت با توجه به پشتوانه و تجربیات متنوع این اپراتور می‌تواند به تحقق رویای زندگی و ایرانِ هوشمند منجر شود.

  • ۰۰/۰۴/۳۱

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">