ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

همسویی مجلس و دولت در نگاه به اینترنت

| شنبه, ۴ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۳۸ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - هفته قبل در مجلس پس از ماه‌ها جلسه‌ای با هدف بررسی گزارش کمیسیون صنایع پیرامون کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب‌وکارهای مجازی با حضور وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.


با اتمام جلسه اما برخی رسانه‌ها با استناد به اظهارات یکی دو نماینده مجلس، آن را به نظر مجلس تعمیم دادند و تیترهای مورد پسند خود را زدند. 
اما بررسی پرتکرارترین کلیدواژه‌های ذکر شده در نطق نمایندگان مجلس و وزیر ارتباطات چیز دیگری را نشان می‌داد.
رییس مجلس بابت سرعت پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از دولت تقدیر کرد و خواستار دو برابر شدن سرعت ترانزیت داخلی کشور، حل مشکل وزارت ارتباطات با مخابرات و توسعه سکوهای داخلی شد.
تمرکز دشمن روی فضای مجازی، خنثی‌سازی تحریم‌ها با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و ضرورت توسعه زیرساخت‌های داخلی و شبکه ملی اطلاعات، محور غالب در نطق‌های دیگر نمایندگان مجلس بود.
گزارش کمیسیون صنایع مجلس نیز اشاراتی به دلایل کندی اینترنت به علت کاهش پهنای باند، افزایش ترافیک و استفاده از فیلترشکن‌ها و همچنین عوارض استفاده از VPNها و تاکید بر افزایش اعتماد مردم به شبکه‌ها و سکوهای داخلی داشت.
وزیر ارتباطات هم با ارایه گزارش‌های قبلی از دستاوردهای وزارتخانه‌اش و استقبال میلیونی مردم از پلتفورم‌های بومی،  از مجلس خواست تا قانونی که وی برای جمع‌آوری بساط فروش فیلترشکن‌ها ارایه خواهد کرد را تصویب کنند و در نهایت نیز آرزو کرد وضع خدمات داخلی به جایی برسد که ایرانی‌ها اصلا نیازی به فیلترشکن نداشته باشند.
لذا در این جلسه نه نهاد مشخصی برای رفع مشکل اینترنت و فیلترینگ مورد خطاب قرار گرفت، نه اقدام و ماموریتی تعریف شد و نه الزام و ضرب‌الاجلی برای چیزی تعیین شد.
ذکر این نکته نیز ضروری است که از نگاه دولتمردان منظور از توسعه اقتصاد دیجیتال یعنی گسترش خدمات و بسترهای دیجیتال داخلی است.
در واقع نه تنها تفاوتی میان مواضع دولت و مجلس در خصوص سیاست‌های فعلی در قبال اینترنت و فضای مجازی وجود نداشت، بلکه یک همسویی از نظر مشکلات باقی‌مانده همچون تعدد مراجع ذیصلاح در این حوزه و لزوم رسیدن به شاخص‌ها و اهداف تعیین شده در شبکه ملی اطلاعات و برنامه هفتم نیز مشاهده شد. 
به عبارت دیگر خروجی این جلسه تاکید بر تداوم روند و سیاست‌های فعلی در خصوص وضعیت موجود اینترنت بود.
و در نهایت اینکه در این میان اثری از خروجی ضرب‌الاجل رییس جمهور به مرکز ملی فضای مجازی برای کندی اینترنت نیز مشاهده نشد. (منبع:فناوران)

  • ۰۲/۰۶/۰۴

اینترنت ایران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">