ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

همکاری یک VoIP با شبکه‌ کلاهبردار ماهواره‌ای

| دوشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

سرویس تلفن اینترنتی یا VoIP شامل دو قسمت اورجینیشن (داخل به خارج) و ترمینیشن (خارج به داخل) است که نوع ترمینیشن آن در ایران به نام قاچاق مکالمه شناخته می‌شود.

این پدیده یکی از معضلاتی است که دولت و مشخصا شرکت زیرساخت در چندساله گذشته با آن دست به گریبان بوده است.

در حال حاضر نیز بعضی شرکت‌های غیررسمی‌و حتی آنها که مجوز کار رسمی‌نیز دارند کماکان با اتکا به این روش دست به کسب درآمدهای هنگفتی میزنند. ولی جسورانه ترین‌نوع این فعالیت‌ها همکاری یک از این شرکت‌های داخلی با شبکه‌های ماهواره ای خارج از کشور برای انتقال و برقراری تماس‌های آنهاست.

سرویس VoIP در بسیاری از کشورهای دنیا و همینطور بنابر قوانین ‌ایران قاچاق به حساب می‌آید و به اصطلاح آن را قاچاق مکالمات می‌گویند. در سال 1391 قاچاق مکالمات (VoIP) حدود 5 درصد درآمد صوتی شرکت ارتباطات زیرساخت و معادل 30 تا 40 میلیارد تومان را به خود اختصاص داد. با توجه به اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت در چند سال گذشته با قاچاق مکالمه درگیر بود، این مشکل هنوز به قوت خود باقی است و شرکت‌های ارایه دهنده آن کماکان به فعالیت شان ادامه می‌دهند.

قاچاق مکالمات تا چندی پیش 50 درصد تماس‌های بین المللی را به خود اختصاص داده بود که در سال گذشته به رقم 35درصد کاهش یافت. آنچه که مشخص است چنین حجمی ‌از قاچاق مکالمات جز به کمک شرکت‌های بزرگ اینترنتی و سودجو که به امکانات خاص مجهزند ممکن نیست.

علاوه بر چگونگی برقراری چنین حجمی ‌از قاچاق، مقصد این مکالمات هم جالب توجه است. یکی از این مقاصد، شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور هستند که بنابر اطلاعاتی که به دست عصر ارتباط رسیده است، با همکاری یکی از ارایه دهندگان سرویس VoIP داخل کشور دست به کلاه‌برداری میزند. این شرکت که اطلاعات و نام مدیرعامل آن نزد عصر ارتباط محفوظ است با انجام این کار علاوه بر کمک به فعالیت‌های غیرقانونی این شبکه، دست به عمل غیر قانونی قاچاق مکالمات هم می‌زند. یعنی در عین حالی که از راه VoIP دست به درآمدزایی زده است، در حرکتی جسورانه با همکاری شبکه‌های ماهواره ای سعی در افزایش درآمد و تثبیت مشتریان بازار خود دارد.

این درحالی است که محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دی ماه گذشته با اشاره به فعالیت غیرقانونی بعضی از شرکت‌های اینترنتی در این زمینه گفت: در میان شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت برخی هم به جای ارایه خدمات به مردم کار قاچاق ترافیک انجام می‌دهند که ما در تلاشیم که ابتدا از طریق خود صنف این موضوع را پیگیری کنیم و اگر این شرکت‌ها تغییر رویه ندادند با توجه به آن که شناسایی هم شده اند پروانه آن‌ها را ابطال کنیم.

تلاش دولتی‌های ایران تا کنون منجر به کنترل این پدیده نشده است و شرکت‌های مذکور کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

جالب آنکه مدیر عامل شرکت مذکور خود در یکی از نهادهای خصوصی مسوولیت رسیدگی و ممانعت از قاچاق مکالمات را بر عهده دارد!(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۳/۱۱/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">