ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هوش مصنوعی اساس کشف داروی جدید چین

| سه شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۱، ۰۴:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

کارشناسان معتقدند که شرکت‌های چینی برای عرضه داروهای بیشتر به بازار و با برون‌یابی خدمات بهتر، به هوش مصنوعی متکی هستند.
به گزارش سایبربان؛ اینکه هوش مصنوعی (AI) نقشی اساسی در صنعت داروسازی ایفا می‌کند، چندان تعجب‌آور نیست. کارشناسان معتقدند که شرکت‌های چینی برای عرضه داروهای بیشتر به بازار و با برون‌یابی خدمات بهتر، به هوش مصنوعی متکی هستند؛ این کشور برای رونق اکتشاف دارو با حمایت هوش مصنوعی حرکت می‌کند.

به گفته کارشناسان صنعت و رهبران تجاری، شرکت‌های چینی به لطف تأکید این کشور بر توسعه مبتنی بر نوآوری، در حال گذراندن یک اکوسیستم نوآوری در حال پیشرفت هستند.

یکی از رهبران صنعت در کشف دارو مبتنی بر هوش مصنوعی گفت که بحث این نیست که آیا چین به یک نیروگاه در توسعه داروهای مبتنی بر هوش مصنوعی تبدیل خواهد شد یا نه، حتی اگر این کار نسبتاً دیر (در میدان) آغاز شده باشد. تنها سؤال محققان این است که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.

به عنوان مثال، یک شرکت اکتشافی دارویی مبتنی بر هوش مصنوعی با یک تیم تحقیقاتی و توسعه کلیدی مستقر در شانگهای، در ماه فوریه گذشته اعلام کرد که چگونه هوش مصنوعی در روش‌شناسی آن محوریت پیدا کرده است. برای ارزیابی ایمنی «ISM001-055»، اولین مهارکننده مولکول کوچک ضد فیبروتیک تولید شده به‌وسیله پلتفرم کشف داروی مبتنی بر هوش مصنوعی برای فیبروز ریوی ایدیوپاتیک (IPF)، چندین داوطلب سالم در کارآزمایی بالینی فاز یک استفاده شدند. لازم به ذکر است که فیبروز ریوی ایدیوپاتیک یک بیماری مزمن و پیشرونده ریوی با علل ناشناخته است.

این امر نوآورانه است، زیرا این اولین آزمایش بالینی فاز یک دارویی است که با فناوری هوش مصنوعی از ابتدا ساخته شده است. هدف جدید ضد فیبروتیک و داروی کاندید هر 2 به‌وسیله «Insilico» با استفاده از یک پلتفرم هوش مصنوعی کشف شدند.

هدف دارویی یک مولکول در بدن، معمولاً یک پروتئین، است که ذاتاً با یک فرآیند بیماری خاص ارتباط دارد و می‌تواند به‌وسیله یک دارو برای ایجاد یک اثر درمانی مطلوب مورد بررسی قرار گیرد. شرکت همچنین در یک پروژه مشترک با یک غول دارویی چینی، یک ترکیب کاندید پیش بالینی را برای ایمونوتراپی سرطان ابتکاری معرفی کرده است.

گزارشی از یک پایگاه داده صنعتی وابسته به ارائه‌دهنده اطلاعات آنلاین مراقبت‌های بهداشتی نشان می‌دهد که تعداد رویدادهای تأمین مالی و کل ارزش تأمین مالی در تحقیق و توسعه دارویی مبتنی بر هوش مصنوعی در چین در سال گذشته تقریباً 2 برابر شده است. این امر ناشی از بهبود محیط نظارتی و تقاضای رو به رشد بازار است. با این حال، این گزارش آمار دقیقی را فاش نکرد.

در این گزارش آمده است که 25 شرکت اکتشاف دارو با استفاده از هوش مصنوعی در چین در سال 2021 بودجه جدیدی به دست آورده‌اند. گزارش دیگری بیان می‌کند که تأمین مالی برای کشف دارو با کمک هوش مصنوعی در چین در سال گذشته از 8 میلیارد یوان (1.26 میلیارد دلار) فراتر رفته است.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در کشف دارو بسیار است. کارشناسان توضیح دادند که چگونه فناوری هوش مصنوعی می‌تواند کشف داروی جدید را در مراحل مختلف تحقیق و توسعه، از کشف اهداف دارویی جدید و نامزدهای دارویی تا بهینه‌سازی نامزدها و تحقیقات بالینی، سرعت بخشد. حتی بهتر از آن، هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش هزینه‌های تحقیقاتی و بهبود میزان موفقیت اکتشافات دارویی جدید کمک کند.

زیرساخت‌های چین نقشی کلیدی در شرکت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ایفا می‌کنند. این کشور در 20 سال گذشته زیرساخت‌های پیچیده و پیشرفته‌ای ساخته که می‌تواند هر داروی جدیدی طراحی شده در هر جایی برای حمایت از کشف دارو، سنتز و آزمایش کند. حتی بهتر از آن، پکن بسیاری از موانع نظارتی را برای تسریع آزمایش‌های بالینی کاهش داده است که باعث می‌شود شرکت‌های چینی برای نوآوری و توسعه داروهای جدید ریسک کنند.

در نتیجه، به شرکت‌های اکتشاف داروی مبتنی بر هوش مصنوعی، شتاب توسعه جدیدی تزریق می‌شود، زیرا انتظار می‌رود به شرکت‌های بیوتکنولوژی و داروسازی کمک کنند تا خطرات کشف داروی جدید را کاهش دهند. کارشناسان بر این باورند که به همان اندازه که توسعه داروی جدید گران است، تنها شرکت‌های بیوتکنولوژیکی و دارویی موفق خواهند شد که از هوش مصنوعی استفاده کنند.

  • ۰۱/۰۱/۳۰

هوش مصنوعی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">