ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

هک‌ها مهم نبودند اما ...

| شنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - چند روز گذشته یکی از سوژه‌ها و سرگرمی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی میان ایرانیان به چرخش افتاد، موضوع هک سایت‌های دولتی از سوی هکرهای منتسب به عربستان بود.

تقریبا هر چند لحظه یکبار نیز یک نفر این اخبار تکراری را در گروه‌های مختلف منتشر می‌کرد و به قولی این موضوع آنقدر بزرگ شد که برخی رسانه‌ها نیز برای چند کلیک بیشتر روی این موج سوار شده و تیترهایی با مضمون نبرد سایبری ایران و عربستان زدند. در نتیجه نیز سیل کاربران کنجکاو به سمت سایت‌های مذکور روانه شد که خود این اقدام نیز مساله ساز شد.

کمی بعد هم که خبر تلافی هکرهای منتسب به ایران شنیده شد، موج دیگری از اخبار راست و دروغ بود که روانه سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی ‌شد.

در این مورد البته با نظر دبیر شورای عالی فضای مجازی که گفته بود این هک‌ها عجیب نیست و رسانه‌ها بزرگ‌نمایی نکنند، موافقم. آری این هک‌ها به شکل شبانه‌ روزی سال‌هاست که در اقصا نقاط دنیا در جریان بوده و هیچ کشوری نیز ادعای مصونیت مطلق از این حملات را ندارد. لذا زمانیکه سایت ناسا و سامانه ابری اپل و ایمیل رییس CIA هم با تدابیر فوق امنیتی هک شده و می‌شوند، خبر هک سایت سازمان آمار ایران و حمله به سایت سازمان آب و فاضلاب زنجان، چندان تعجب برانگیز نیست.

در این خصوص اگرچه انتظار نمی‌رود دستگاه‌های متولی امنیت سایبری ایران، همصدا با هکرها، به اطلاع‌رسانی از توفیقات ایشان بپردازند! اما با شرایطی که پیش آمد، مورد اخیر اندکی متفاوت بود. نخست این که تاکنون سابقه نداشت که خبر یک حمله نه چندان مهم هکری این چنین بازتاب پیدا کند (که در نوع خود قابل پیگیری است). دوم این که حملات مذکور با توجه به سابقه تاریخی و ذهنی ایرانی‌ها، به عربستان منتسب شد و اندکی تلاش شد تا با چاشنی تحریک غرور ایرانی‌ها نیز همراه شود. چه اگر مثلا گفته می‌شد این حملات به دست هکرهای ناشناسی انجام شده، شاید بازتابش نیز این چنین نبود.

مخلص کلام این که حداقل انتظار این بود که بعد از بزرگنمایی و رسانه‌ای شدن اخبار هک مذکور، نهادهای متولی امنیت فضای مجازی کشور، رشته افکار عمومی را در دست گرفته و خیلی سریع کوچک بودن مساله را با آغاز به کار مجدد سایت‌های مورد حمله به همگان خاطرنشان می‌کردند.(منبع:فناوران)

  • ۹۵/۰۳/۰۸

حمله سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">