واردات ۵۰ میلیون بازی یارانهای به کشور
یک مدرس علوم ارتباطات گفت: واردات بیش از 50 میلیون بازی رایانهای به کشور نتیجه تأثیر رسانه بر کودکان و نوجوانان است و فقط 10 درصد بازیهای مورد استفاده کودکان و نوجوانان ایرانی است.
به گزارش فارس ، صدیقه ببران، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد واحد تهران در پنجمین همایش کشوری رسانه و سلامت روان با درباره سواد رسانهای اظهار داشت: ایستگاههای رادیویی در جهان هر سال بیش از 65 میلیون و شبکههای تلویزیونی نیز 48 میلیون ساعت برنامه پخش میکنند همچنین اینترنت سالانه حدود 2.5 میلیارد سند در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
وی افزود: روز گذشته رئیس جمهور به مناسبت هفته ارتباطات گفت، بررسیها نشان میدهد که هر دقیقه 1 میلیون و 800 هزار لایک در فیسبوک گذاشته میشود از طرفی هر دقیقه 70 ساعت فیلم وارد یوتیوب میشود و یک میلیون و 300 هزار نفر در هر دقیقه این فیلمها را تماشا میکنند. وزیر ارتباطات نیز اعلام داشته که پنهای باند اینترنت تا 2020، 8 برابر افزایش پیدا میکند.
وی با اشاره به اشباع شدن مخاطبان از پیامهای رسانهای گفت: سالانه بیش از 2 میلیون عنوان کتاب منتشر میشود و بیش از 100 هزار روزنامه و نشریه پرفروش در جهان وجود دارد که این تعداد موجب اشباع شدن مخاطبان از پیامهای رسانهای میشود.
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با بیان تأثیر رسانه بر کودکان و نوجوانان گفت: 75 درصد کودکان و نوجوانان هر روز تلویزیون میبینند همچنین 48 درصد کودکان و نوجوانان تلویزیون شخصی دارند و 60 درصد کودکان و نوجوانان هر روز مشغول بازیهای ویدئویی و کامپیوتری میشوند.
این کارشناس حوزه رسانه واردات بیش از 50 میلیون بازی رایانهای را به کشور نتیجه تأثیر رسانه بر کودکان و نوجوانان دانست و افزود: فقط 10 درصد بازیهای مورد استفاده کودکان و نوجوانان ایرانی است.
وی گفت: درباره اینترنت نیز آمار جالبی در دست است که نشان میدهد 94 درصد کودکان و نوجوانان به شبکه اینترنت در خانه دسترسی دارند از طرفی آمار نشان میدهد که 37 درصد کودکان و نوجوانان از رایانه استفاده میکنند و 41 درصد نیز MP3 player دارند همچنین 22 درصد کودکان و نوجوانان دوربین وبکم دارند.
ببران با اشاره به تأثیری که رسانه به صورت ناخودآگاه بر مخاطبان میگذارد گفت: ناخودآگاهی حالتی که در آن ذهن بدون هر نوع تلاش آگاهانه از سوی ما رفتار میکند. در این وضعیت عوامل و محرکهایی وجود دارند که این محرکها را درون ناخودآگاه برنامهریزی شدهاند تا در مقابل پیامهای خاص توجه ما را جلب کند.
وی افزود: رسانهها محرکهای شما را برنامهریزی و تنظیم میکنند. آنها با استفاده از استراتژی برنامهریزی شده شرایطی را فراهم و عادتهایی را به شما تحمیل میکنند که به طور مداوم در ذهنتان تقویت میشوند.
وی گفت: مواجهه با پیامهای رسانهای میتواند ما را در 4 دام قرار دهد که عبارتند از: خستگی ناشی از هجوم اطلاعات، احساس آگاهی کاذب، احساس کنترل کاذب و غیر واقعی و عقاید اشتباه و ناقص.
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با بیان منفعل بودن مخاطبان در مواجهه با پیامهای رسانهای در وضعیت ناخودآگاهی گفت: وقتی در وضعیت ناخودآگاهی هستیم در واقع پیامهای رسانهای را بدون تفکر میپذیریم و علاقهای به تلاش بیشتر برای درک و توجه آگاهانه نشان نمیدهیم در این وضعیت تلاش چندانی هم برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی پیام نکرده و در نتیجه اطلاعات بیشتری برای تفسیر صحیح به دست نمیآوریم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سواد رسانهای همان توانایی خواندن، بصری یا رایانهای است، اظهار داشت: اینها مهارت است اما سواد رسانهای یعنی توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی، تولید پیام و مخاطب فعال باشیم در سواد رسانهای میتوانیم دنیای واقعی را از دنیای رسانهای تشخیص دهیم همچنین در سواد رسانهای میتوان سرگرمی را از تبلیغات بازرگانی تشخیص داد.
ببران درباره اهداف سواد رسانهای گفت: هدف از سواد رسانهای ایجاد توانایی در افراد برای کنترل برنامهریزی رسانهای است همچنین یکی دیگر از این اهداف این است که به افراد نشان دهیم چگونه کنترل اوضاع را از رسانهها گرفته و به خود بازگردانند.
وی محدود کردن انتخابها و تقویت و تحکیم عادت و تجربهها را راهکار رسانهها برای برنامهریزی ذهنیت عنوان کرد و افزود: سواد رسانهای به ابعاد شناختی، احساسی، زیباییشناختی و اخلاقی میپردازد و میتوان آن را در حوزه خبر به صورت تحلیل چشمانداز خبری و جستجو در متن و قالب خبر بررسی کرد.
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خاطر نشان کرد: در رسانه اصطلاحی با عنوان رژیم رسانهای وجود دارد که در مورد کودکان باید آنها را برای استفاده از رسانه به ویژه بازیهای رایانهای محدود و برای آنها برنامههای جانشینی ایجاد کنیم.
- ۹۳/۰۲/۲۸