ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

واسطه ها عامل تاخیر در واگذاری سیم کارت!

| شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۸۶، ۰۴:۲۰ ب.ظ | ۰ نظر

نخستین ثبت‌نام سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی در بهمن‌ماه سال 85 و در حالی انجام گرفت که از مجموع حدود سه میلیون ثبت‌نام در آن دوره، بیش از دو میلیون نفر برای دریافت این نوع سیم‌کارت‌ تمایل نشان دادند و پس از آن بازار این سیم‌کارت‌ها گرم‌ شد زیرا مردم می‌توانستند با هزینه‌ی پایین‌تر از سیم‌کارت‌های دایمی به تهیه‌ی سیم‌کارت اعتباری با همان ویژگی‌های نوع‌ دایمی آن اقدام کنند اما اکثر ثبت‌نام‌کنندگان به‌ویژه آن‌هایی که برای چند سیم‌کارت اعتباری ثبت‌نام کرده بودند، در زمان نام‌نویسی انتظار نداشتند که واگذاری‌ها با تاخیر انجام شوند.

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ثبت‌نام و واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی در حالی صورت گرفت که انتقادهایی هم نسبت به نفس این مساله وجود داشت چراکه طبق بند «ج» اصل 44 قانون اساسی، دولت حق فعالیت اقتصادی جدید خارج از موارد صدر این اصل را نداشته و موظف است هرگونه فعالیت را تا پایان برنامه‌ی پنج ساله‌ی چهارم به بخش‌های تعاونی، خصوصی و عمومی غیردولتی واگذار کند، اما مسوولان مربوطه برای توجیه این ثبت‌نام، مواردی ازجمله افزایش ضریب نفوذ و وجود تقاضا در بازار را مطرح می‌کردند.

با تمام این اوصاف ثبت‌نام و واگذاری این نوع سیم‌کارت انجام شد و اپراتور اول هم‌اکنون نسبت به ارایه‌ی این سیم‌کارت به مشترکان اقدام می‌کند و تنوع سیم‌کارت در بازار به ایجاد یک بازار رقابتی، کاهش قیمت‌ و تلاش اپراتورها برای افزایش کیفیت خدمات برای متقاضیان ‌انجامیده است.

با این وجود انتقاداتی نسبت به عملکرد شرکت ارتباطات سیار نسبت به تعهدات خود مبنی بر واگذاری به موقع این سیم‌کارت‌ها همچنان وجود دارد.

شرکت ارتباطات سیار در زمان ثبت‌نام سیم‌کارت‌های اعتباری اعلام کرده بود متقاضیان می‌توانند هر تعداد سیم‌کارتی که می‌خواهند بدون محدودیت ثبت‌نام و آن را دریافت کنند اما پس از آن و با توجه به تعداد زیاد ثبت‌نام کنندگان اعلام شد که به هر متقاضی در اولویت اول یک سیم‌کارت داده می‌شود که این موضوع اعتراض شدید افرادی را که به نوعی سرمایه‌ی خود را در این بخش وارد کرده‌ و نسبت به ثبت‌نام تعداد زیادی سیم‌کارت اقدام کرده بودند را در پی داشت.

افشار فروتن لاریجانی - رییس اتحادیه‌ی فروشندگان سیم‌کارت گوشی و لوازم جانبی - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که این روزها تعداد زیادی از متقاضیان به دفتر انجمن مراجعه کرده و از شرکت ارتباطات سیار به دلیل عمل نکردن به تعهدات خود شکایت داشتند، اظهار کرد: چند ماه پیش که شرکت ارتباطات سیار اعلام کرد متقاضیان می‌توانند هر تعداد سیم‌کارتی که می‌خواهند، ثبت‌نام کنند بسیاری، سرمایه‌های خود را به این بخش وارد کردند که حالا با مشکل مواجه شده‌اند.

وی گفت: شرکت ارتباطات سیار به جهت تامین و تهیه زیرساخت‌هایش به سرمایه نیاز دارد و این سرمایه از طرف سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد، پس چطور متقاضیانی که با این نیت وارد این کار می‌شوند با بی‌تعهدی این شرکت مواجه می‌شوند؟

به گفته‌ی وی شرکت ارتباطات سیار برای دومین بار است که از تعهداتش عدول کرده زیرا حدود دو سال پیش نیز چنین اتفاقی برای ثبت‌نام سیم‌کارت‌های دائمی افتاد.

فروتن با تاکید بر این که شرکت ارتباطات سیار فروشنده‌ی خرد نیست، گفت: از مجموعه‌ای مانند ارتباطات سیار انتظار چنین کاری نمی‌رود زیرا صداقت و پایبندی به تعهدات حرف اول را در هر سازمان و یا شرکت می‌زند.

اما رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: بزرگ‌ترین مشکل در زمینه‌ی توزیع سیم‌کارت‌های اعتباری و تأخیر در واگذاری آن‌ها، وجود واسطه‌ها بود.

وفا غفاریان گفت: طبق برنامه در تلاشیم که تا پایان سال جاری به همه‌ی متقاضیان این سیم‌کارت‌ها که ثبت‌نام کرده‌اند پاسخگو بوده و به کسانی که برای چند سیم‌کارت نام‌نویسی کردند حداقل یک سیم کارت ارائه دهیم.

وی تأکید کرد: تعهد ما در این زمینه واگذاری سیم‌کارت‌ها در صورت وجود امکانات بود؛ به متقاضیانی که بیش از یک سیم‌کارت ثبت‌نام کردند تا پیش از پایان سال حداقل یک سیم‌کارت داده شده و بقیه را در سال جاری ارائه خواهیم داد.

به گفته‌ی غفاریان اگر همه کسانی که به ثبت‌نام سیم‌کارت‌های اعتباری اپراتور اول اقدام کرده بودند فقط برای پاسخگویی به نیازشان بود، ما مشکلی در این زمینه نداشتیم و با توجه به وجود امکانات می‌توانستیم سیم‌کارت‌شان را ارائه دهیم.

علاوه بر این موارد در هفته‌های گذشته بزرگ‌ترین دغدغه‌ی مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری اپراتور اول تلفن همراه، تهیه‌ی کارت شارژ این نوع سیم‌کارت‌ بود که طبق اظهارات متقاضیان در بازار بسیار کمیاب شده بود.

بیش‌تر مراکز فروش کارت شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی در تهران با کمبود کارت مواجه بودند و حتی برخی از آن‌ها این کارت‌ها را بیش‌تر از قیمت اعلام شده به فروش می‌رساندند به طوری که کارت شارژ 10 هزار تومانی در برخی دفاتر به مبلغ 11 هزار و 500 و یا 12 هزار تومان به فروش می‌رسید.

با تمام این اوصاف غفاریان چندی قبل از واگذاری به روز تلفن همراه اعتباری خبر داده و گفته بود: تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری به روز باشد و کسانی که حداکثر یک شماره برای استفاده‌ی شخصی ثبت‌نام کرده‌اند، خارج از نوبت سیم‌کارت خود را دریافت کنند.

همچنین معاون شرکت ارتباطات سیار واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول را تابع شرایط فنی و توسعه شبکه تلفن همراه در کشور دانسته و اظهار کرده بود: تاخیر در واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول در برخی از استان‌ها ناشی از محدودیت‌های موجود در ظرفیت شبکه تلفن همراه کشور است.

به گفته‌ی محمدمهدی عطوفی، شرکت ارتباطات سیار در تمامی برگه‌های ثبت‌نامی به طور مستقیم به متقاضیان یادآوری کرده است که در صورت فراهم بودن ظرفیت کافی در شبکه سیم کارت‌های اعتباری ظرف 30 تا 45 روز توزیع می‌شود.

  • ۸۶/۱۲/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">