ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

واکنش به اظهارات رییس سازمان ملی جوانان

| شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۸۴، ۰۵:۵۳ ب.ظ | ۰ نظر

انجمن فناوری اطلاعات جوانان در پاسخ به اظهارات رییس سازمان ملی جوانان درباره عامل تخریبی اینترنت و سایت های اینترنتی بیانیه ای را صادر کرده که به شرح زیر است:
فناوری اطلاعات به عنوان یکى از مهمترین شاخص هاى توسعه کشور ها به شمار مى رود. شاخصى که به واسطه تنوع بالاى ابزارها و امکاناتش از قدرت اثرگذارى بسیار بالایى بر ساختارهاى علمى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى برخوردار است.توسعه فناورى اطلاعات نه تنها موجب دگرگونى مثبت در زندگى مادى و مجسم مى‌شود بلکه عرصه تفکر، ارتباطات و همیارى و همکارى دچار تحول گسترده و عمیق خواهد شد.
جناب آقاى اکبرى ، ما هم چون شما معتقدیم کشور ما چون وارد کننده فناورى اینترنت است به تحقیق و مطالعه مداومى براى بومى سازى ساختار، محتوا و امکانات آن نیازمندیم. اما برخلاف شما به نیمه پر لیوان مى نگریم و اینترنت و وب سایت ها را نه تنها عامل تخریب و خطرناک نمى دانیم بلکه به پشتوانه چند سال تحقیق و مطالعه و کار آن را بهترین بستر براى گسترش روحیه همبستگى، کارآفرینى، فعالیت علمى و از همه مهمتر بیان اندیشه و رقابت در عرصه بین الملل مى دانیم.
رییس محترم سازمان ملى جوانان، امروزه اینترنت و دنیاى وب سایت ها و وبلاگ ها به جوانان ایرانى امکان داده که هم بزرگترین تولید کننده دانایى و اطلاعات در جامعه شوند و هم بیشترین مصرف کننده اطلاعات. جامعه جوان علاقمند به تحصیل و کسب دانایى، از بزرگترین و گسترده‌ترین شبکه آموزشى (عمومى و عالى) برخوردار است که هم بالاترین ظرفیت تولید، اطلاعات و دانش را در اختیار دارند و هم بیشترین مصرف کننده اطلاعات را پوشش مى‌دهند. جوانان ایرانى از احساس عقب ماندگى رنج مى‌برند و بدنبال پیشرفت و توسعه از طریق تحصیل و دانایى هستند و دسترسى به فناورى اطلاعات مهمترین بستر براى برخوردارى از دانایى است.

ما اینترنت و دنیاى مجازى را مظهر همبستگى ملى مى دانیم چرا که در قائله اعراب براى نامگذارى خلیج همیشه فارس به نام جعلى خلیج عربى اتحاد هزاران وبلاگ نویس را که با عقاید مختلف بر یک موضوع واحد تاکید داشتند، دیده ایم.

ما اینترنت و دنیاى مجازى را محل تبادل اندیشه و افکار مى دانیم چرا که در سایت ها و انجمن و تالارهاى بحث سطح علمى و گفتگوهاى دقیق و موشکافانه جوانان به حیرتمان آورده و عطش علم آموزى و فراگیرى را در میان ایرانیان به ما یادآور شده است.

ما اینترنت را محل مناسب فعالیت اقتصادى و کارآفرینى مى دانیم چرا که بواسطه همین فناورى و شاخه هاى متعدد آن امروزه بسیارى از جوانان به صورت فیزیکى و مجازى مشغول کسب و کار هستند.

ما اینترنت و محیط مجازى را محل علم و دانش مى دانیم چرا که از بررسى هاى علمى به عمل آمده درصد بالاى جستجوى مردم براى یافتن اطلاعات دانشگاهها، منابع و مقالات علمى آگاهیم.

ما و محیط مجازى را محل توسعه فرهنگ غنى ایرانى و اسلامى مى دانیم چرا که هر روز اطلاعات و اخبار و مقالات زیادى را در مورد فرهنگ ایران و دین اسلام به زبان شیرین فارسى از طریق همین سایت ها مطالعه مى کنیم.

ما اینترنت و محیط مجازى را محل صدور فرهنگ و دانش مى دانیم چرا که اعتقاد داریم اگر حرف حق را مى زنیم باید همچون سایرین از سلاح و ابزارى مشابه براى انتقال پیام و گفتمان خود استفاده کنیم و بى جهت عرصه را براى دیگران خالى نگذاریم.

ما اینترنت و محیط مجازى را محلى براى بروز استعداد ها و خلاقیت هایى مى دانیم که به واسطه برنامه ریزى هاى غلط و شیوه هاى سنتى آموزش پایه و عالى در کشور فرصت شکوفایى نیافته اند چرا که جوانان بسیارى را مى شناسیم که بدون تخصص هاى کلاسیک و آکادمیک و با تلاش پى گیرانه و از روى علاقه، تجربیات و تخصص هاى بسیارى را در زمینه علوم رایانه به دست آورده اند.

ما اینترنت و محیط مجازى را محلى براى اشاعه افکار و اندیشه هاى دین اسلام مى دانیم و بدون به دست گرفتن مقیاس مسلمان بودن براى افراد توجه و اهمیتى که جوانان در نوشته ها و گفتارهاى خود به مسئله خداشناسى و اسلام دارند مورد اهمیت قرار مى دهیم. به ویژه که در چند سال اخیر علماى بزرگ و حتى مراجع تقلید نیز از راه انداختن سایت اینترنتى براى هدایت و راهنمایى مردم غافل نبوده اند.

جناب آقاى اکبرى، روند رو به گسترش دسترسى جوانان به فناورى‌هاى نوین اطلاع‌رسانى طى سال‌هاى اخیر، شکل‌گیرى پدیده وبلاگ نویسى در میان جوانان، جلب اعتماد اینترنت بعنوان دومین رسانه مورد اعتماد جوانان کشور بعد از صدا و سیما، شکل‌گیرى جامعه اطلاعاتى در جامعه ما و جهان و همچنین ضرورت‌هاى اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى، سیاسى و مدیریتى، ضرورت اهتمام دولت‌ها به تدوین برنامه‌اى جهت ارتقاء و توانمندسازى جوانان در حوزه فنآورى اطلاعات را در راستاى ساماندهى مدیریت، هدایت و بهره‌ورى ظرفیت‌هاى ایجاد شده مضاعف ساخته است.

امروز دیگر وقت آن نیست که ما به مخالفت با فناورى اینترنت بپردازیم و همچون برخورد هایى که با ویدئو و ماهواره... شد مردم را به استفاده زیرزمینى از اینترنت و وب سایت ها سوق دهیم. به جرات مى توان گفت که اینترنتى که امروز در کشور استفاده مى شود پاک ترین و سلامت ترین محتوا را شامل مى شود و همانطور که جنابعالى مسحضر هستید تلاش هاى متصدیان امر فیلترینگ حتى دامن برخى سایت هاى علمى را هم گرفته است.

رییس محترم سازمان ملى جوانان باید به اطلاع جنابعالى برسانیم که ما جوانان فعال در عرصه فناورى اطلاعات خود را ملزم به تلاش و سعى بیشتر براى در این عرصه مى دانیم تا با همکارى مسئولان بتوانیم به جاى طرد فناورى هاى پیشرفته روز راهکارهاى بهره بردارى بیشتر، هماهنگ سازى بهتر آن را با فرهنگ غنى و متعالى ایرانى و اسلامى خود پیدا کنیم و زمینه رشد هر چه بیشتر جایگاه علمى و فرهنگى و اقتصادى ایران را در دنیاى مجازى و فیزیکى فراهم کنیم.

  • ۸۴/۰۶/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">