ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

واکنش به انتقادات از برنامه فضایی کشور

| شنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۷، ۰۲:۲۲ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه انتقادهای مختلفی از سوی جامعه تخصصی، علاقمند و عموم مردم نسبت به برنامه های فضایی کشور مطرح شده است، به انتقاد متخصصان از رکود در بخش فضایی کشور پاسخ داد.

به گزارش فارس، مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران به انتقاد متخصصان از رکود در بخش فضایی کشور پاسخ داد.

وی در پستی اینستاگرامی نوشت: برنامه ۱۰ ساله اول توسعه فضایی از سال ۸۵ شروع شد و تمرکز آن بر دستیابی به فناوری بود و بر اساس اون طراحی و ساخت ماهواره های تحقیقاتی در دستور کار قرار گرفت که با مشارکت دانشگاه ها و مراکز علمی توفیقات بسیار خوبی حاصل شد مانند پرتاب موفق ماهواره های امید، رصد و نوید.

وی ادامه داد: پس از دستیابی به چرخه کامل فناوری فضایی در کشور، در روند طراحی و ساخت ماهواره ها بازنگری شد و تلاش شد تا این ماهواره ها از جنبه تحقیقاتی به عملیاتی توسعه داده شوند، ماهواره هایی که در ابتدا با قدرت تفکیک ۱۰۰۰ متر تعریف شده بودند به ۴۰، ۳۰ و ۲۲.۵ متر ارتقا داده شد و ارتفاع مداری از ۲۵۰ کیلومتر به ۵۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرد.

به گفته وی، برای دستیابی به این هدف باید در طراحی ماهواره ها، ماهواره بر، ایستگاه پرتاب، مرکز کنترل عملیات ماهواره و ایستگاه های زمینی نیز توسعه لازم انجام می شد. در این سال ها روند توسعه با جدیت پیگیری شد و در تمام این موارد توسعه لازم صورت گرفت. پایگاه پرتاب امام خمینی در سال ۹۶ افتتاح شد، مرکز مانیتورینگ و رهگیری ماهواره تجهیز شد، ماهواره بر سیمرغ تکمیل و به بهره برداری رسید، ماهواره های پیام با قدرت تفکیک ۴۰ متر، ظفر ۲۲.۵ متر، دوستی ۳۰ متر باز طراحی شد، ایستگاه های زمینی ماهدشت، قشم و بوشهر ارتقا داده شد و آزمایشگاه تست سامانه های فضایی تجهیز و توسعه یافت.

براری تصریح کرد: در این سال ها توسعه زیرساخت ها در دستور کار بود و با موفقیت نیز انجام شد، اما بدلیل عدم اطلاع رسانی شفاف و به روز و... این توفیقات به درستی به جامعه منتقل نشد و باعث شد اذهان عمومی فقط پرتاب ماهواره را نشان دهنده فعالیت های فضایی کشور قلمداد کنند در حالیکه در همین ایام ماهواره های ناهید ۱، ناهید ۲، پارس ۱ نیز در دستور کار قرار گرفت و طراحی و ساخت آن ها آغاز شد.

به گفته وی، البته مواردی همچون وابستگی صد در صدی بخش فضایی به بودجه دولتی، عدم زمینه سازی برای ورود بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری، مراکز موازی و توزیع بودجه بین آن ها و انتقال سازمان فضایی به نهاد ریاست جمهوری و بازگشت آن به وزارت ارتباطات باعث کند شدن توسعه در برخی مقاطع شد. 
معاون وزیر ارتباطات افزود: تثبیت چرخه کامل فناوری فضایی، تکمیل زنجیره ارزش آن، تسهیل گری و رفع موانع برای ورود بخش خصوصی، گره زدن آن با صنعت، توسعه کاربرد و خدمات فضایی و اشتغالزایی در این حوزه از جمله اقدامات اساسی بود که در اولویت برنامه ها قرار گرفت و تسریع در این روند در دستور کار است که در آینده ای نزدیک گزارش تشریحی آن اطلاع رسانی خواد شد.
وی خاطر نشان کرد: در پست های بعدی در خصوص دیگر انتقادات اطلاع رسانی خواهم کرد.

وی پیش تر اعلام کرده بود: انتقادهای مختلفی از سوی جامعه تخصصی و علاقمند و عموم مردم نسبت به برنامه های فضایی کشور مطرح شده که از همگی به خاطر دغدغه و حساسیت ویژه ای که برای رشد و توسعه این فناوری در کشور دارند تشکر می کنم. 

جمع بندی این انتقادات در جامعه تخصصی را به این شرح اعلام کرده بود:
رکود در بخش فضایی
عدم تشکیل شورای عالی فضایی 
عدم حمایت دولت از برنامه های فضایی کشور
عدم داشتن برنامه ای منسجم، از پیش تعیین شده و قابل تحقق در بخش فضایی
ساختار نامناسب بخش فضایی و عدم تعریف جایگاه ها و نقش های بخش های مختلف اعم از خصوصی و دولتی
موازی کاری در پروژه ماهواره های دانشگاهی و عدم ایحاد کنسرسیوم 
رقابت نابرابر بخش دولتی و خصوصی 
بزرگ بودن بیش از حد ساختارهای دولتی در بخش فضایی و عدم تخصص گرایی در انتصابات
وی اضافه کرد: عامه مردم هم انتقاداتی در خصوص توسعه این فناوری در کشور دارند مانند:
عدم لزوم توسعه فناوری فضایی در شرایط اقتصادی کنونی
غیرکاربردی بودن پروژه های فضایی و ملموس نبودن تاثیر آن در زندگی
عدم اطلاع رسانی و شفاف سازی در برنامه های فضایی

وی گفت: پاسخگو بودن به انتقادات و پرسش ها یک وظیفه است که تلاش می کنم تا در پست های بعدی با ارائه گزارش و تشریح برنامه ها در هر بخش بتوانم ابهامات شکل گرفته را برطرف و یا کمرنگ کنم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">