ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی و مطالبات ایشان گفت: وزارت ارتباطات در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات پای کار نیست.
حجت‌الاسلام حسن شجاعی در گفت‌وگو با موج رسا; با اشاره به اینکه در حال حاضر فضای مجازی به یک بستر تاثیر گذار در زندگی مردم تبدیل شده است اظهار کرد: تشکیل شبکه ملی اطلاعات یکی از نیاز‌های بنیادی کشور است.

وی تصریح کرد: متاسفانه مسئولین در خصوص مطالبات رهبری و نیازی که مردم کشور به شبکه ملی اطلاعات دارند پای کار نبودند و باید شبکه ملی اطلاعات قبل‌تر از اینها شکل می‌گرفت.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس خاطر نشان کرد: در حال حاضر در کشور هم توان تشکیل این شبکه را داریم و هم نیاز مبرم است که این شبکه در جهت تامین امنیت مردم در شبکه‌های اجتماعی تشکیل شود.

وی با تاکید براینکه مسئولین در این زمینه تا به امروز کوتاهی داشتند ابراز کرد: در مجلس نیز پیگیر تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی به عنوان چهاردهمین کمیسیون تخصصی هستیم.

حجت الاسلام شجاعی خاطر نشان کرد: اهمیت این موضوع به قدری مهم است که در کنار سایر کمیسیون‌ها نیاز به تشکیل این کمیسیون وجود دارد و در این راستا ما در پی تشکیل این کمیسیون در مجلس هستیم.

وی به کوتاهی‌هایی که در حوزه فضای مجازی اتفاق افتاده اشاره و عنوان کرد: در مجموع وزارت ارتباطات در راستای مشکلات فضای مجازی مسئول است و از طرفی خود شورای عالی فضای مجازی نیز با قدرت پیگیر این مسائل نبودند.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس تاکید کرد: مجلس نیز باید از ابزار‌های نظارتی استفاده کند یعنی اگر مسئولین دولتی در این موضوع همراهی نکنند مجلس باید از ابزارهای نظارتی استفاده کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به نظرم تشکیل شبکه ملی اطلاعات باید پیگیری شود تا در آینده نه چندان دور بتوانیم به این مسئله مهم دست پیدا کنیم.

 

توسعه شبکه ملی اطلاعات اعتماد مردم را در پی دارد
اسماعیل حسین زهی گفت: توسعه شبکه ملی اطلاعات اعتماد مردم را در پی دارد و از آثار منفی فضای منفی وابسته به بیگانه می کاهد.
اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با اعضای هیات دولت مبنی بر اینکه اهتمام لازم به شبکه ملی اطلاعات و تشکیل شورای عالی فضای مجازی نمی‌شود بیان کرد: فضای مجازی دارای فواید و آسیب هایی است که متاسفانه در کشور ما در زمینه منفی بیشتر از آن بهره برداری می شود.

وی اظهار کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی این موضوع باید بتواند فضای مجازی را کنترل کند، شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی می تواند استقلال جمهوری اسلامی ایران را در حوزه مجازی حفظ کند و وابستگی به بیگانه را در این زمینه کاهش دهد.

نماینده مردم خاش، میرجاوه، تفتان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه اهمیت فضای مجازی در زندگی مردم اظهار کرد: شبکه های اجتماعی کنونی که در میان مردم رواج دارد وابسته به کشورهای بیگانه است و همین امر می تواند در امنیت روانی و اجتماعی مردم تاثیر بگذارد.

حسین زهی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه عوامل مسلط بین المللی در فضای مجازی به شدت فعال هستند، تصریح کرد: در صورتی که یک متولی برای نظارت بر شبکه های مجازی در نظر گرفته شود و شبکه ملی اطلاعات هم در دستور کار قرار گیرد از بار روانی مردم با کاهش هجمه های بیگانه کاسته خواهد شد و اعتماد هموطنان هم افزایش خواهد داشت.

 

مسئولان وزارت ارتباطات درگیر فضاهای سیاسی و تبلیغاتی شده‌اند
احسان سلطانی کارشناس امنیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گفت: مسئولان با وجود تاکیدات رهبری اولویت‌ها را گم کرده و بیش از اینکه برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات سرمایه‌گذاری کنند درگیر فضاهای سیاسی و تبلیغاتی هستند.
وی در گفتگو با خبرنگار یزد رسا، با بیان اینکه ایجاد شبکه ملی اطلاعات چندین سال است که در کشور مطرح شده است، گفت:  متاسفانه ایجاد این شبکه به دلایل مختلف به تاخیر افتاده است و اطلاع رسانی درستی نیز در مورد آن به مردم، ارگان‌ها و سازمان‌ها نشده است، ابتدا اینترنت ملی، سپس اینترانت ملی و بعد نام بهتری به اسم شبکه ملی اطلاعات گرفت و به اشتباه این موضوع در ذهن مردم ایجاد شده که با راه‌اندازی این شبکه ارتباط آنها با دنیا قطع می‌شود و هیچ دسترسی به اینترنت جهانی نخواهند داشت در حالی که شبکه ملی اطلاعت صرفا نوعی گردش اطلاعات در بستر داخلی است.

وی ادامه داد: عدم وجود شبکه ملی اطلاعات موجب شده تا کاربران اطلاعات و داده‌های داخلی مورد نیاز خود را از طریق مسیریابی در خارج از کشور بدست آوردند اما با راه‌اندازی این شبکه مردم خدمات خود را از بسترهای داخلی دریافت می‌کنند و از ارتباطات خارجی تا حد زیادی بی نیاز می‌شوند.

کارشناس امنیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی عنوان کرد: ایجاد شبکه ملی اطلاعات موجب می‌شود که خدمات الکترونیکی ارائه شده از سوی دولت و موسسات خصوصی در بستر ارتباط شبکه‌ای امن و پرسرعت داخلی صورت گیرد و علاوه بر آن از نظر اقتصادی نیز به نفع دولت و مردم است و کاربران و دولت متحمل پرداخت هزینه سنگین برای دریافت اطلاعات نمی‌شوند و داده‌ها با هزینه بسیار پایین در شبکه داخلی قابل دسترس است.

سلطانی ادامه داد: ایجاد شبکه ملی اطلاعات علاوه بر افزایش سرعت اینترنت، افزایش امنیت اطلاعات کاربران و جلوگیری از اقدامات خرابکارانه از سوی دشمنان در حوزه سایبری موجب کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت و ایجاد استقلال زیر ساختی و استقلال داده‌ای برای کشور خواهد شد به گونه‌ای که  چنانچه جامعه‌ جهانی، کشور ما را از دسترسی به شبکه جهانی اینترنت محروم کند یا دسترسی ایران به شبکه جهانی به هر دلیلی قطع شود با مشکل مواجه نمی‌شویم و با بهره‌مندی از بستر شبکه داخلی به امور جاری خود پرداخته و متکی به خود خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه ملی اطلاعات به معنای محدود کردن کاربران و اینترنت نیست، تصریح کرد: وزارت ارتباطات باید برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت‌ها و بسترهای لازم هزینه کند اما متاسفانه مسئولان ذیربط با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری اولویت‌ها را گم کردند و بیش از اینکه برای راه‌اندازی این شبکه سرمایه‌گذاری کنند وارد فضاهای سیاسی و تبلیغاتی شده‌اند و به جای مدیریت صحیح و ارائه خدمات به مردم، آنها را وسیله‌ای برای کسب درآمد می‌پندارند.

 

عدم استقلال سایبری، از نتایج نداشتن شبکه ملی اطلاعات است
احمدحسین فلاحی با تاکید به اهمال کاری شورای عالی فضای مجازی گفت: کمیسیون فضای مجازی در مجلس جدید شکل می گیرد که این کمیسیون از طریق مجاری قانونی کارها را پیگیری و اختصاصا فقط در حوزه فضای مجازی فعالیت می کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیئت دولت به صورت ارتباط تصویری فرمودند: «موضوع فضای مجازی بسیار مهم است؛ ما هم اهمیت فضای مجازی را و اینکه بخشی از زندگی مردم شده است، قبول داریم اما بحث ما در مورد فضای مجازی این است که این عرصه از خارج مدیریت و هدایت میشود و ما نمیتوانیم مردم را بی پناه رها کنیم.

عوامل مسلط بین المللی در فضای مجازی به شدت فعال هستند؛ تأکید مکرر بر شبکه ملی اطلاعات و تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و شرکت روسای سه قوه در آن به همین علت است اما متأسفانه اهتمام لازم به این موضوع نمی شود. شبکه ملی اطلاعات اجزایی دارد که این اجزا از زمانبندی ها عقب هستند.»

در این رابطه احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: متاسفانه با اینکه رهبری بارها تأکید مکرر بر شبکه ملی اطلاعات و تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و شرکت روسای سه قوه در آن دارد اما اهتمام ویژه ای در این بخش صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در مجلس جدید بنا بر این است که کمیسیون جدیدی تحت عنوان کمیسیون فضای مجازی شکل گیرد که اختصاصا فقط در حوزه فضای مجازی فعالیت داشته باشد.

فلاحی با تاکید بر اینکه شورای عالی فضای مجازی به وظیفه اش خوب عمل نمی کند افزود: کمیسیون فضای مجازی می تواند از طریق مجامع قانونی کارش را پیش برد.

نماینده مردم همدان با بیان اینکه دولت نیز باید در زمینه فضای مجازی فعال تر باشد گفت: وزیر وزارت و ارتباطات به وظیفه خود خوب عمل نکرده است و مجلس به جد پیگیر است و تکمیل شبکه ملی اطلاعات از دولت و وزارت ارتباطات مطالبه اصلی ماست.

وی عنوان کرد: عقب نگه داشتن کشور از توسعه و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ماحصل دیگر نداشتن شبکه ملی اطلاعات است و عدم وجود این شبکه استقلال سایبری و فضای مجازی ما را خدشه دار کرده است.

 

وزارت ارتباطات شرایط ایجاد شبکه ملی اطلاعات را محدود کرده است
حسین جلالی گفت: وزارت ارتباطات شرایط را برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی می بندد و محدود می کند و فضا را برای دستبرد بیگانه فراهم کرده است و تا زمانی که شبکه ملی اطلاعات نداشته باشیم این روند ادامه خواهد داشت.
حجت‌الاسلام حسین جلالی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با هئیت دولت در خصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: متأسفانه فضای مجازی در ایران افسار گسیخته و رها شده است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان ادعا دارند که ما سخت افزار را آماده کنیم و نرم افزار باید دست خود مردم باشد که البته این موضوع توجیه خوبی نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه متأسفانه فضای مجازی به نام ما و به کام دیگران است، ابراز کرد: به این معنا که به جای آنکه از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشیم، امروز به دلیل عملکرد بد دست اندرکاران فضای مجازی به تهدید علیه ما تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مسئولان به تنها مسئله ای که فکر نمی کنند ایجاد شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی است، بیان کرد: امروز انجام تمام امور اعم از بانکی، آموزش و .. وابسته به استفاده از اینترنت شده است و ما باید بیشترین استفاده را از این فضا داشته باشیم، در حالی که ابزار و امکانات در اختیار پیام رسان های خودمان قرار نمی گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی افزود: سرعت و پهنای باند در کشورمان افزایش پیدا می کند اما برای اینستاگرام، فیس بوک، توئیتر  و .. ؛ اما فضایی برای پیام رسان های داخلی سروش و ایتا وجود ندارد؛ چرا که تمامی امکانات در اختیار کسانی است که از زیر ساخت ها استفاده می کنند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نود درصد از فضای مجازی ما در اختیار بیگانه و غربی ها است، اظهار کرد: آنان از این پهنای باند و سرعت ما استفاده می کنند و جوانان خودمان نمی توانند از این فرصت استفاده کنند و جوانان ما باید حمایت شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه تنها ده درصد فضای مجازی کشورمان در اختیار جوانان ما است و نود درصد فضا در اختیار غربی ها است و این مسئله بسیار خطرناک است.

وی با طرح این سوال که کجای دنیا است که شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی وجود نداشته باشد، عنوان کرد: اگر شبکه ملی اطلاعات وجود نداشته باشد، اطلاعات شهروندان به سرقت می رود و زمانی که ما به آبشار جهانی متصل باشیم، اطلاعاتی را که می خواهند بر خواهند داشت.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی تأکید کرد: ما باید از دریای اطلاعات جهانی بیرون آئیم و در دریاچه اطلاعات ملی خود قرار گیریم تا اطلاعات خود را در آن قرار دهیم و اگر دنیای غرب خواست اطلاعاتی برداشت کند با اجازه ما این کار را انجام دهد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت ارتباطات شرایط را برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی می بندد و محدود می کند و فضا را برای دستبرد بیگانه فراهم کرده است و تا زمانی که ما شبکه ملی اطلاعات نداشته باشیم این روند ادامه خواهد داشت.

 

بی عملی مسئولین در حوزه فضای مجازی قابل پذیرش نیست
زهره الهیان بی عملی مسئولین در حوزه فضای مجازی را غیر قابل پذیرش عنوان کرد و گفت: از طریق فضای مجازی ذهن سازی و ادارک سازی کاذب صورت می‌گیرد و اذهان مردم دچار تشویش، یاس و بی اعتمادی می‌شود.
برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص ضرورت سیاست گذاری و حفاظت از مردم در فضای مجازی با زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

زهره الهیان با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با هیئت دولت و تأکیدات ایشان بر توجه به فضای مجازی گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار عدم رضایت خودشان را نسبت به اقدامات صورت گرفته به صورت شفاف اعلام کردند.

وی، فضای مجازی را یک موضوع کلیدی دانست و عنوان کرد: از طریق فضای مجازی ذهن سازی و ادارک سازی کاذب صورت می‌گیرد و اذهان مردم دچار تشویش، یاس و بی اعتمادی می‌شود و نظام را مورد خدشه قرار می‌دهند و در این میان حقوق ملت ایران در حال پایمال شدن است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تصریح بر اینکه مسئولین متوجه تضییع حقوق ملت ایران نیستند، اظهار کرد: شاهد هستیم در فضای مجازی، گروه‌های تروریستی نیروهایشان را ساماندهی کرده و اقدام به عضو گیری می‌کنند؛ یعنی مشخصاً امنیت که یکی از حقوق اساسی ملت ایران است، دچار خدشه شده است.

وی همچنین از اشاعه فساد در فضای مجازی گفت و بیان کرد: فضای مجازی از جمله اینستاگرام تبدیل به محلی برای حضور نوجوانان کنجکاو شده است به خصوص اینکه امروز به بهانه آموزش آنلاین در دوران کرونا، گوشی هوشمند در دست آن‌ها قرار دارد و در این بین ممکن است به کانال‌های مستهجن سری‌ بزنند که عملاً فکر و ذهن بچه‌ها را تخریب می‌کند و این عزیزان دچار مشکلات روحی و روانی خواهند شد.

زهره الهیان بی عملی مسئولین در حوزه فضای مجازی را غیر قابل پذیرش عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ابلاغیه‌ای سوی رهبر معظم انقلاب، در رابطه با شبکه ملی اطلاعات صادر شد و در این زمینه شورای عالی فضای مجازی باید پیگیری‌های لازم را می‌کرد.

وی افزود: اجزای شبکه ملی اطلاعات در کنار هم قرار نگرفته است اما مجلس این مهم را رصد می‌کند و یکی از وزرایی که در شرف استیضاح است، جناب جهرمی است زیرا ایشان اهتمام جدی را در این حوزه‌ها ندارد. متأسفانه وزیر ارتباطات درکی از خطرات وضع موجود ندارد و این موضوع می‌تواند آسیب‌های جدی را برای مردم داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین اظهار کرد: مجلس در آینده‌ای نزدیک، طرح‌هایی نیز ارائه خواهد داد زیرا موضوع فضای مجازی به اندازه‌ای اهمیت دارد که پیشنهاد کمیسیون ویژه فضای مجازی توسط مجلس ارائه شده است.

وی با ابراز تأسف از عدم حمایت از ظرفیت‌های موجود تولید داخل در حوزه شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها، تصریح کرد: در این زمینه هم مشکل مدیریتی و هم مشکل دانشی و تخصصی داریم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">