ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزارت ارتباطات؛ سال پایانی و تداوم وعده‌ها

| شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - دولت یازدهم در حالی آخرین سال کاری خود را سپری می‌کند که برخلاف انتظار برای تحقق حداکثری برنامه‌های ارایه شده در سال‌های گذشته، برخی مسوولان وزارت ارتباطات، باوجود پرونده‌های باز روی میزکاری خود، همچنان در حال دادن وعده آن هم برای سال‌های آینده هستند.

اگرچه بررسی عملکرد و رفتارشناسی برخی مسوولان وزارت ارتباطات نشان می‌دهد، توجه و نگرانی چندانی نسبت به انتقادات پیرامون خود نداشته و همچنان مسیر خود را می‌روند. اما در ماه‌های گذشته حجم قابل توجهی از انتقادات در رسانه‌ها تخصصی و حتی سیاسی، در خصوص رویکرد و عملکرد وزارت ارتباطات مشاهده می‌شود، که اصولا پاسخی برای آنها ارایه نمی‌شود. به نحوی که گویا برخی مسوولان این وزارتخانه، اصلا نگاهی به رسانه‌ها ندارند.

این در حالیست که اخیرا نیز رهبری انقلاب گلایه‌ای صریح را متوجه وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی کردند.

نکته قابل تامل آنکه، آن بخش اندک از مردم هم که به صفحه اجتماعی وزیر ارتباطات دسترسی دارند، همچنان انتقاداتی را مطرح می‌کنند که جنس آنها تفاوتی با انتقادات سه سال قبل نکرده است!

در این میان تنها بخشی که به واسطه برخی ملاحظات، نگرانی‌ها و وجود پاره‌ای از ارتباطات و وابستگی‌ها، سکوت اختیار کرده بودند، برخی نمایندگان شرکت‌ها و اصناف بخش خصوصی بودند که در روزهای گذشته ظاهرا این سکوت نیز شکسته شده و برخی از شرکت‌ها برخلاف روسای صنفی خود، لب به انتقاد از عملکرد و وعده‌های مسوولان وزارت ارتباطات گشوده‌اند.

در همین راستا و در انتقاداتی کم سابقه، مدیرعامل یک شرکت شناخته شده نرم‌افزاری صراحتا گفته: «در سال‌های اخیر اتفاق خاصی در صنعت IT رخ نداده و وعده‌هایی که درباره حمایت از صنعت نرم‌افزار داده شده، تبلیغات و نمایش است.»

وعده ایجاد سالانه 100 هزار شغل در حوزه ICT نیز از دیگر مواردی است که مورد ابهام و سوال برخی فعالان بخش خصوصی بوده است.

مدیر عامل یک شرکت سخت‌افزاری با بیان اینکه به نظر می‌رسد متولی ایجاد اشتغال در حوزه IT سازمان فناوری اطلاعات ایران است،گفته: «تاکنون اقداماتی دراین باره انجام شده اما کامل نیست و باید کار اصولی انجام دهیم.»

رییس سندیکای مخابرات نیز اخیرا گفته: «اشتغال در زمینه کاربردهای ICT توسط شرکت‌های دانش‌بنیان چندان قابل اندازه‌گیری نیست. به همین دلیل گاهی وعده‌هایی که مسوولان برای ایجاد اشتغال در حوزه ICT می‌گویند محسوس نیست و به راحتی احصاء نمی‌شود.»

و در نمونه آخر، مدیر عامل یک شرکت اینترنتی که اتفاقا ارتباط خوبی هم با وزارت ارتباطات دارند، اخیرا گفت‌وگویی با یک خبرگزاری داشته و به طرح همان مسایل و مشکلات همیشگی در ارتباط با شرکت مخابرات ایران پرداخته، به نحوی که گویی متن مصاحبه وی از چند سال قبل مجددا کپی شده است.

در مجموع اگرچه وزارت ارتباطات از ابتدای سال پایانی کار خود، دست به تغییراتی در تیم مدیران میانی و ارشد خود زده است، اما روند کلی در این وزارتخانه گویای آن است که با وجود مسایل و مشکلات باقی مانده، برخی مدیران مانند روزهای نخست کاری خود، همچنان در حال طرح شعارها و وعده‌های جدید هستند.

به هر ترتیب اگرچه انتظار برای تغییر سیاست‌ها و رویکردها بسیار دور از تصور است، اما از آنجا که دولت در سال پایانی کار خود به سر می‌برد، جا دارد تا حداقل مسوولان وزارت ارتباطات تمام تمرکز، انرژی و منابع خود را روی پروژه‌ها و طرح‌های باقیمانده متمرکز کرده و از تداوم وعده‌های بیشتر و جدیدتر خودداری شود. در غیر اینصورت شاهد کوهی از وعده‌ها خواهیم بود که از حیث سیاسی نیز مساله‌ساز و قابل بهره‌برداری است.(منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">