ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزارت راه مسبب 28 درصد قطع فیبرنوری

| سه شنبه, ۷ آذر ۱۳۸۵، ۰۷:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

استفاده از نور به عنوان وسیله‌‏ای برای ارتباط، پدیده جدیدی نیست، چرا که بشر اولیه از نور برای ارسال پیام استفاده می‌‏کرد و از طریق دود و فانوس‌‏های دریایی به ارسال پیام مبادرت می ورزید.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، تجربیات اولیه بشر در قرون بعد به صورت پیشرفته به کار گرفته شد، اما از آنجایی که برای برقراری ارتباط و انتقال پیام وجود فرستنده، گیرنده و محیط انتشار ضروری است، در سیستم‌‏های مخابراتی کابل به عنوان یکی از محیط‌‏های انتشار و انتقال اطلاعات از فرستنده به گیرنده مورد استفاده قرار گرفت.

بشر از مدت‌‏ها پیش فکر جایگزینی سیستم کم هزینه، اما دارای کیفیت بهتر و کاربرد بیشتر به جای فلز را در سر می‌‏پروراند و در نهایت الیاف نوری را مناسب تر از کابل‌‏های فلزی تشخیص داد.

ارتباط از طریق فیبرنوری به نحوی در میان کشورها جای گرفت که تقریبا کل ارتباطات یک کشور از این طریق فراهم می‌‏شود. در حالی که تا سال 68 سهم فیبرنوری در ارتباطات ایران 2 درصد بود، هم اکنون 97 درصد ارتباطات کشور را فیبرنوری با طول مسیر 33 هزار کیلومتر به خود اختصاص داده است.

از مزایای بسیار مهمی چون پهنای باند وسیع ، قطر و وزن سم، مصونیت در برابر تداخل و اثرات القایی، سادگی توسعه ظرفیت، طول عمر زیاد و مقاومت بیشتر در برابر تغییرات دما و شرایط جوی که بگذریم، کاربرد شبکه فیبرنوری را می‌‏توان در انتقال اطلاعات کشوری، راه دور، بین الملل و تلفن همراه، اطلاعات دیتا، نظامی و انتظامی، شرکت‌‏های نفت و هواپیمایی و انتقال اطلاعات سازمان‌‏های صدا و سیما و هواشناسی به وضوح مشاهده کرد.

در حال حاضر ارتباطات خارجی کشور ما از نقاطی چون اتصال بندر عباس و چابهار با استفاده از پروژه بین المللی فالکون، با کشورهای ترکیه، آذربایجان ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان از طریق کابل نوری زمین و با کشورهایی چون امارات و کویت از طریق کابل دریایی برقرار می شود.

براساس این گزارش، ظرفیت انتقال اطلاعات در فیبرنوری در سیستم‌‏های STM16، 30 هزار و 240 کانال، STM64، 120 هزار و 960 کانال، WDM-4، 483 هزار و 840 کانال و WDM-8 ، 967 هزار و 680 کانال نشان از توانایی انتقال کابل‌‏های نوری دارد، اگر چه همگان بر اهمیت فیبرنوری و به طور واضح‌‏تر ارتباطات واقف هستند ، اما عدم رعایت حریم این شبکه ارتباطی سبب قطعی‌‏های مداومی در شبکه زیرساخت کشور می شود که بیشترین آسیب نیز به مصرف کننده می‌‏رسد. به طوری که طبق آمارهای منتشر شده عواملی که در قطعی‌‏های فیبرنوری دخالت دارند اکثرا عوامل سازمان‌‏ها و ادارات دولتی هستند که در مسیرهای فیبرنوری به توسعه، حفاری و فعالیت مشغول هستند، به طوری که طبق این آمار 28 درصد قطعی‌‏های فیبرنوری در کشور مربوط به عوامل وزارت راه 12 درصد مربوط به عوامل وزارت آب و نیرو، 5 درصد شهرداری، 5/6 درصد گاز، 2 درصد وزارت نفت و 12 درصد نیز مربوط به افراد حقیقی و حقوقی می شود وعوامل جوی سایر این قطعی ها را شامل می شوند.

به این ترتیب نادیده گرفتن حریم فیبرنوری در کشور باعث شده است که در سال 84 بالغ بر 180 مورد و در سال جاری 146 مورد قطعی در شبکه فیبرنوری کشور مشاهده شود که این اختلالات رفته رفته منجر به تبعات بسیار ناگواری برای کشور می شود.

خسارات جبران ناپذیر به امنیت کشور، احتمال در عملکرد مراقبت پروازهای بین المللی و داخلی و سایر شبکه‌‏های حمل و نقل، اختلال در امور اقتصادی کشور مانند بانک‌‏ها موسسات اعتباری و شرکت‌‏های بازرگانی، قطع ارتباط شبکه کشوری و نارضایتی عمومی، اختلال در کارهای رسانه‌‏ها و در نهایت سلب اطمینان سایر کشورها از توان ترانزیت ارتباطات ایران از جمله تبعات ناشی از قطعی‌‏های به وجود آمده شبکه فیبرنوری برای کشور خواهد بود.

گفتنی است ، در حال حاضر 33 هزار کیرومتر فیبرنوری شبکه زیرساخت و 35 هزار کیلومتر شبکه استان‌‏ها را تحت پوشش قرار داده است که این آمار تا پایان برنامه چهارم توسعه باید افزایش یابد.

و سخن آخر این‌‏که کلیه عواملی که به هر دلیل باعث اختلال در این شبکه می‌‏شوند کافی است تنها برای چند لحظه به اهمیت این شبکه فکر کنند و حریم و جایگاه این شبکه ارتباطی را نادیده نگیرند و به سازمان‌‏ها و افراد حقیقی و حقوقی نیز توصیه می شود تا قبل از هرگونه حفاری در مسیرهای فیبرنوری با شرکت ارتباطات زیرساخت یا مخابرات استان‌‏ها هماهنگی های لازم را به عمل بیاورند و تا جایی که امکان دارد از حفاری های بی مورد در مسیرهای عبور فیبرنوری بپرهیزند.

  • ۸۵/۰۹/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">