ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزارت ICT بودجه بیشتری نیاز دارد

| چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۰۱:۴۵ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای تحقق دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک، آموزش الکترونیک و شبکه ملی ارتباطات، نیازمند توسعه زیرساخت ها در این حوزه ها هستیم.

به گزارش ایرنا، «محمود واعظی» روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در دفاع از کلیات لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات این مطلب را بیان کرد.

واعظی افزود: این لایحه همان درخواستی است که در سال های گذشته به مجلس ارائه کردم و مجلس با آن موافقت کرد و شرکت مخابرات نیز به دنبال آن توانست مشکلاتی را که قبل از انقلاب به کشور به ارث رسیده بود، رفع کند.

وی با بیان این که ما اکنون در واگذاری تلفن ثابت به روز شده ایم و زیرساخت هایمان توسعه معناداری یافته است، گفت: تا سال 1386 که این مجوز را داشتیم تا سالانه دو هزار و 173 میلیارد تومان در زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کنیم به شکوفایی رسیده بودیم و زیرساخت ها را توسعه دادیم اما با واگذاری شرکت مخابرات به بخش خصوصی این مجوز مجلس نیز عملا واگذار شد و روند سرمایه گذاری ها سیر نزولی طی کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در سال گذشته 141 میلیارد تومان در حوزه زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کردیم.

واعظی، گفت: در دنیای امروز ICT برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جزو زیرساخت ها محسوب می شود بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز باید زیرساخت های این حوزه را توسعه دهد.

وی با اشاره به درآمد ناشی از حق امتیاز، حق السهم دولت و جریمه جبران عدم انجام تعهدات از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: درآمدی که از این ناحیه حاصل می شود بالغ بر دو هزار و 800 میلیارد تومان است که تماما صرف توسعه شبکه های ارتباطات و فناوری اطلاعات می شود.

واعظی گفت: ما اگر نتوانیم زیرساخت ها را در روستاها و مناطق محروم فراهم کنیم بخش خصوصی نمی تواند در این مناطق خدمت رسانی کند.

وی با یادآوری این که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بنای تصدی گری ندارد گفت: ما در پی رفع عقب ماندگی ها و انجام تکالیف برنامه پنجم توسعه هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: دو سال و هفت ماه از تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه گذشت ولی فقط 14 درصد کار انجام شد و ما باید طی دو سال و چهار ماه آینده 86 درصد بقیه کارها را انجام دهیم و در این راستای نیازمند 14 هزار میلیارد تومان بودجه هستیم.

واعظی گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه ما باید در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه دوم باشیم ولی اکنون رتبه 15 را داریم و در حوزه دولت الکترونیک نیز در رتبه صدم جهان هستیم و در حوزه پهنای باند نیز در رتبه 12 هستیم.

وی اضافه کرد: ما باید 6 هزار و 800 کیلومتر فیبرنوری نصب می کردیم ولی این موضوع انجام نشد، سرعت پهنای باند در حال حاضر 600 کیلو بیت است که باید به چهار هزار کیلو بیت در ثانیه افزایش یابد.

واعظی در ادامه با تصریح بر این که ما درصدد تبدیل جمهوری اسلامی ایران به هاب منطقه هستیم، گفت: متوسط حق امتیاز و حق سهم دولت و جریمه جبران عدم انجام تعهدات دو هزار و 800 میلیارد تومان در سال گذشته بوده است.

  • ۹۲/۰۸/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">