ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب وکار‌های مجازی در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون اتفاقات اخیر در کسب و کار‌های اینترنتی و ظرفیتی که این کسب و کار‌ها ایجاد می‌کنند، صحبت کرد.

رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب وکار‌های مجازی در گفتگوی زنده اینستاگرامی با بازارنیوز، در ارتباط با تاثیر کرونا بر این کسب و کار‌ها اظهار داشت: مردم به علت کرونا مجبور شدند در خانه بمانند که بعد از آن به آن‌ها پیشنهاد شد برای تامین مایحتاج می‌توانید غیرحضوری و اینترنتی خرید کنید، اما، چون این اقدام یکباره و سریع بود، دو درگیری داشتیم. درگیری اول گروه‌های تند مصرف که رونق گرفته بودند و حجم بالای سفارش داشتند، اما زیرساخت هایشان آماده نبود. درگیری دوم کاهش فروش کسب و کار‌های حوزه گردشگری و تاکسی آنلاین و....

وی افزود: بقیه مشاغل هم مثل کیف، کفش و پوشاک که همه فکر می‌کردند بعلت تعطیلی مغازه ها، پرفروش شوند، اما نشد و در اولویت مردم نبودند. در حال حاضر هم پاساژها و بازارها باز شدند و دوره پیک فروش اینترنتی گذشت.
 
*دولت در ایام کرونا از کسب و کارهای اینترنتی استفاده مناسب نکرد

الفت نسب درباره عدم استفاده دولت از ظرفیت کسب و کار‌های اینترنتی در ایام کرونا صحبت کرد و اظهار داشت: از روز‌های اول درگیری با کرونا معلوم بود دولت در تامین و توزیع مشکل دارد و ما به وزرای بهداشت، صمت و ارتباطات پیشنهاد دادیم که بهترین راه کسب و کار آنلاین است، چون می‌توان فیلتر گذاری کرد؛ اما این کار انجام نشد و فروش ماسک و ژل و ضدعفونی کننده در فروشگاه‌های اینترنتی ممنوع است. خرید آنلاین شفافیت دارد و مبلغ و جنس مشخص است، اما در کشور از شفافیت استقبال نمی‌شود.
 
*ماجرای ۵میلیون ماسک دیجیکالا

این مقام مسئول درباره شایعاتی پیرامون احتکار ۵ میلیون ماسک در دیجیکالا، گفت: درباره دیجیکالا اغراق کردند. نهایتا ۳۲ الی ۳۳ هزار ماسک بوده که صورتجلسه شده است. متاسفانه دوربین آوردند و گزارش گرفتند و شبکه‌های بیگانه پوشش دادند و آبروی مجموعه را بردند. نه تنها حمایت نشد بلکه سنگ اندازی هم کردند. ما شاهدیم که دیجیکالا با قیمت بالا ماسک می‌خرید و با قیمت منطقی به مردم می‌فروخت و مسئولیت اجتماعی داشت. تعداد ماسک هم حتی اشتباه ۵ میلیون اعلام کردند.
 
*حمایت های دولت کفایت نمی کند

الفت نسب در پاسخ به سوالی پیرامون حمایت دولت از کسب و کار‌های اینترنتی گفت: حمایت معنوی از سوی دولت شده، مثل تبلیغات، پویش و این قبیل حمایت‌ها و دولت گفته می‌خواهم از بنگاه‌های اقتصادی حمایت کنم. ما هم زیرمجموعه اتاق اصناف هستیم، اما این حمایت‌ها اصلا کفایت نمی‌کند و در صفحه شخصی‌ام در اینستاگرام هم به حمایت دولت ما و دولت بقیه کشور‌ها از کسب و کار‌های اینترنتی را  مقایسه کردم. حداقل در این بحران کرونا  متوجه شدیم ایرادهایمان کجاست.
 
وی افزود: ما پیشنهادمان را به اتاق اصناف می‌دهیم و کارگروه بیمه و مالیات در اتحادیه تشکیل دادیم و سعی می‌کنیم روی بحث مالیات کار کنیم، اما در حقیقت چشممان از حمایت دولت آب نمی‌خورد.

*ساز و کار قیمت گذاری فروشگاه‌های اینترنتی 

الفت نسب درباره نحوه قیمت‌گذاری در کسب و کار‌های اینترنتی گفت: دو نوع قیمت گذاری داریم. یکی سامانه ۱۲۴ کالا‌های اساسی با قیمت مصوب و مشخص که قابلیت پیگرد دارد و  دیگری کالا‌های غیراساسی که قیمت مصوب ندارد و بر اساس فاکتور خرید درصد سود و مالیات و... را محاسبه می‌کنیم و اگر از این نظم خارج بشود برخورد خواهیم کرد. الان با وجود دسترسی‌های مختلف در فضای مجازی، خیلی بعید است که جنسی با قیمت بالاتر از قیمت بازار خریداری شود.

وی افزود: حدود دو، سه میلیون نوع کالا به صورت اینترنتی در فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رسد که به راحتی توسط تعزیرات قابل بازرسی است و آمادگی و همکاری خوبی را هم در این زمینه داریم. با این وجود افراد در صورت مشاهده تخلف و گرانفروشی در فروشگاههای اینترنتی، می توانند شکایت خود را با اتحادیه مطرح کنند و اتحادیه آن را مورد پیگیری و بررسی قرار خواهد داد.


*سایت های خرید و فروش تحت عنوان «بانه» داریم

وی ضمن غیرقانونی اعلام کردن سایت‌های خرید و فروش اینترنتی تحت عنوان «بانه»، اظهار داشت: سایت‌ها و خرید‌های اینترنتی تحت عنوان «بانه» داریم  و ستاد قاچاق کالا و ارز باید ورود کند تا این نوع اختلاف قیمت و کیفیت را نداشته باشیم؛ چرا که این‌ها هم تحویل فوری دارند و انبارهایشان همینجاست.
 وی در پاسخ به سوالی پیرامون نحوه شکایت از تخلفات کسب و کارها و آیا این که فرد شاکی حتما باید خریدار باشد تا بتواند شکایت کند، گفت: خیر، بعنوان شهروند هم می شود به تعزیرات از قیمت، جنس و... شکایت کرد.  بصورت اینترنتی و خیلی راحت هم هست.

الفت نسب درباره شائبه افزایش قیمت‌ها توسط فروشگاه اینتنرتی در ایام کرونا گفت: ۹۵ درصد فروشگاه‌های اینترنتی تامین کننده جنس خُرد در بازار هستند و در فضای بُنَک داری و اینگونه کار‌ها نیستند و غالبا قیمت را از بازار می‌گیرند. شما از دیجیکالا یا هر فروشنده‌ای نمی‌توانی ایراد بگیری تا زمانی که خلا قانونی وجود دارد. می‌توانند تعرفه بدهند که از فلان قیمت بالاتر نفروشد.
 
 
*کرایه تاکسی‌های اینترنتی دست ما نیست
الفت نسب درباره شکایت رانندگان تاکسی های اینترنتی مبنی بر کم بودن نرخ کرایه، اظهار داشت: قیمت‌گذاری یک آیین نامه بین وزارت صمت و وزارت کشور دارد و یک سری بخش مثل تعداد سفر، تعداد ماشین، وضعیت ترافیک و... محاسبه می شود اما چون هزینه های مردم بالا رفته و تاکسی اینترنتی گرفتن سخت شده و قیمت را نمی‌شود بالا برد؛ چون سازمان تنظیم بازار ورود می کند. به همین دلیل بر سر قضیه بنزین که ۵۰ درصد گران شد به شرکت ها گفتند مبلغ را بالا نبرید.

وی افزود: به هیچ عنوان افزایش و کاهش قیمت دست ما نیست و نهادهای نظارتی حواسشان هست و بخاطر مسائل اقتصادی استفاده از تاکسی اینترنتی کم شده است.

 

*روش عضویت در اتحادیه چگونه است؟

این مقام مسئول، درباره اهداف اتحادیه و روش عضوگیری آن، توضیح داد: هدف اتحادیه، ساماندهی کسب و کارهای مجازی است. قبل از تاسیس اتحادیه، کسب و کارهای اینترنتی باید از ارگان ها و اصناف و اتحادیه های مختلف مجوز می گرفتند و هر شهر هم قانون خاص خودش را داشت.

وی افزود: دولت آیین نامه را تنظیم  و مجوز را منوط به اتحادیه کرد که اقدام شجاعانه ای بود. شرط حضور فیزیکی برای ثبت نام را برداشت. حدود هزار و ۴۰۰ مجوز صادر شده که کاملا اینترنتی هستند. درخواست می دهید و نماد اعتبار الکترونیکی و تشکیل پرونده مالیاتی داشته باشید که فعلا بخاطر کرونا الزامی ندارد و بقیه ادارات هم همکاری می کنند.

وی ادامه داد: اتحادیه پس از ۳ سال سعی کرده رابط خوبی بین کسب و کار و حاکمیت باشد. بعنوان مثال،  سال گذشته ۲ هزار و ۹۰۰ نامه به سازمان‌های مختلف از طریق اتحادیه زدیم حتی برای غیرعضوها. مثلا افراد شاغل دورکار با همکاری سازمان تامین اجتماعی می‌توانند خودشان را بیمه کنند. ما تمام تلاشمان را کردیم که این کسب و کار‌ها دچار فیلتر نشوند که موارد فیلتری خیلی هم کم بود.
 
*کسب و کارها مراقب جریمه های مالیاتی باشند 

وی در پایان به کسانی که کسب و کار اینترنتی راه اندازی کردند هشدار داد که پیگیر مسئله مالیاتشان باشند و خاطرنشان کرد: در ارتباط با مالیات همه بدانند در کسب و کار اینترنتی، شما از زمانیکه نماد اعتماد الکترونیکی می گیرید در رصد اداره مالیات قرار گرفته اید و نهایتا ۴ ماه فرصت دارید تا  به آنجا مراجعه کنید. متاسفانه مثال های ضرر و جریمه زیاد داریم و لازم است حتما قانونی و رسمی وارد شوید.آقای جهرمی، وزیر ارتباطات پیگیر هستند که برای این کسب و کارها معافیت مالیاتی بگیرند اما هنوز نتوانستند و ماهم در حال تلاش هستیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">