ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزیر ارتباطات گزارش عملکرد داد

| چهارشنبه, ۸ آذر ۱۳۸۵، ۰۶:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات ظهر امروز در نشست رسانه‌‏ای خود با خبرنگاران تنها به دفاع از عملکرد یکساله خود پرداخت، بدون این که اشاره‌‏ای به تاخیر در پرتاب ماهواره مصباح و زهره و محدودیت ارایه اینترنت پرسرعت داشته باشد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، دکتر محمد سلیمانی ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ظهر امروز در حالی خبرنگاران را به ساختمان روابط عمومی وزارت ارتباطات دعوت کرد که نتوانست روز گذشته با پاسخ‌‏های خود اعضای کمیسیون صنایع را در رابطه با تاخیر در پرتاب ماهواره زهره و مصباح، محدودیت ارایه اینترنت پرسرعت، مسدود شدن تعدادی از دفاتر خدمات ارتباطی ، پایین بودن ضریب نفوذ تلفن همراه قانع کند.

این در حالی است که وی از پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران هم امتناع کرد و تنها به ارایه گزارش 86 بندی عملکرد خود پرداخت.

سلیمانی، با ارائه گزارشی از محورهایی چون اینترنت، تلفن سیار، تلفن ثابت، بخش خصوصی، پژوهش و فناوری اطلاعات، با بیان این مطلب، گفت: مدیر و رییس هر کدام از مدارس و دانشگاه‌‏های کشور اگر اراده کنند در مدت کوتاهی می‌‏توانند به شبکه ملی متصل شوند که این امر فقط اراده می‌‏خواهد و پول آبونمان.

وی، تصریح کرد: سال گذشته اتصال الکترونیکی مدارس و دانشگاه‌‏ها یک آرمان بود، اما امسال با قدرت اعلام می‌‏کنیم همه مدارس کشور و دانشگاه‌‏ها قابل اتصال به شبکه ملی هستند.

وی، با اشاره به به وضعیت اینترنت در کشور، با بیان این که سال گذشته پهنای باند خارج از کشور 6STM 1 بود و امسال به 22STM1 رسید، گفت: مفتخریم که تعداد کاربران اینترنت کشور که سال گذشته 7 میلیون و 136 هزار نفر بود ، امسال به 2/11 میلیون نفر رسیده است.

وی ، ضریب نفوذ اینترنت سال قبل را حدود 10 درصد اعلام کرد و افزود: امسال این میزان به حدود 16 درصد رسیده است.

دکتر سلیمانی، با بیان اینکه سال گذشته تعداد دانشگاه‌‏های وصل شده به شبکه فیبرنوری کمتر از انگشتان دست بود ، افزود: امسال برای بیش از 200 دانشگاه دولتی، غیر دولتی، پزشکی و غیر پزشکی فیبرنوری کشیده شده است که تا پایان سال به 280 دانشگاه خواهد رسید.

وی ، گفت: امسال مفتخریم که اعلام کنیم هر دستگاهی هر مقداری پهنای باند بخواهد به او می دهیم.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، افزود: سال گذشته امکان اتصال الکترونیکی مدارس را نداشتیم ، امسال این امکان فراهم شد و در حال اتصال حدود 8 هزار و 500مدرسه هستیم.

دکتر سلیمانی ، خاطرنشان کرد: سال گذشته پورت‌‏های دیجیتالی را نمی‌‏توانستیم به بانک‌‏ها به خوبی بدهیم ، امسال برنامه زمان‌‏بندی هفتگی داریم که 18 هزار شعبه بانکی را به شبکه وصل کنیم.

وزیر ارتباطات ، با تاکید بر اینکه سال گذشته بانک‌‏ها حساب اینترنتی چندانی نمی‌‏توانستند ارائه کنند، خاطرنشان کرد: امسال باید تا 20 میلیون دانشجو، دانش آموز، معلم و استاد دانشگاه را تحت پوشش حساب اینترنتی قرار دهند که اعلام آمادگی هم کرده‌‏اند.

وی ، افزود: سال گذشته نمی‌‏توانسیتم خسارت قطعی فیبرنوری بدهیم ، امسال اعلام می‌‏کنیم هر موسسه و دستگاهی می‌‏تواند قرارداد SLA (توافقنامه سطح خدمات) را امضا کند که براساس آن خسارت پرداخت شوند.

وی ،گفت: سال گذشته ارائه اینترنت بی سیم وجود نداشت ، امسال به چندین شرکت خصوصی مجوز برای ارائه این سرویس در چند شهر داده شده است که در حال اقدام هستند.

سلیمانی، گفت: سال گذشته وضعیت اینترنت بین المللی کشور نزدیک به 2 گیگابیت بود ، ولی امسال 2/6 گیگابیت است.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، با بیان این که 916 شهر و شهرک تحت پوشش شبکه اینترنت هستند ،یادآور شد: سال گذشته نمی توانستیم هاستینگ را در ایران قبول کنیم امسال اعلام می‌‏کنیم میزبانی همه سایت‌‏های ایرانی را در ایران قبول می‌‏کنیم.

وی ، افزود: سال گذشته حدود 100 روستا دسترسی به اینترنت داشته‌‏اند ، امسال برای حدود 4 هزار 500 روستا این امکان فراهم شده است.

دکتر سلیمانی، ادامه داد: برنامه اصلی این وزارتخانه ایجاد امکان دسترسی به شبکه داده برای تک تک افراد جامعه است.

وزیر ارتباطات ، در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت تلفن همراه در کشور با بیان اینکه امسال این میزان به 5/13 میلیون نفر رسیده است، ضریب نفوذ تلفن همراه را حدود 19 درصد اعلام کرد.

وی، افزود: سال گذشته قابلیت و توان واگذاری 2 تا 3 میلیون شماره در سال داشتیم ، امسال قابلیت 7 تا 8 میلیون را ارائه کردیم.

وی ، با بیان این که واگذاری سیم کارت خارج از نوبت در 879 شهر در پایان آذرماه کامل می شود ، گفت: واگذاری سیم کارت 17 استان در پایان آذر تمام می‌‏شود و الان در 10 استان کشور همه سیم کارت خود را تحویل گرفته‌‏اند.

دکتر سلیمانی ، گفت: در سال گذشته 850 شهر تحت پوشش تلفن سیار بوده‌‏اند که امسال به 1016 شهر رسیده است.

وی، اعلام کرد: کار بررسی و مطالعاتی اپراتور سوم سیار شروع شده است.

وزیر ارتباطات ، گفت: امروز ما به کشورهای منطقه در جهان از طریق وزارت امورخارجه و سفارتخانه‌‏های کشورمان اعلام کردیم شرکت مخابرات ایران آماده و توانایی سرمایه‌‏گذاری و تلفن سیار در دیگر کشورها را دارا است.

وزیر ارتباطات ، در بخش سوم سخنان خود با اشاره به وضعیت تلفن ثابت در کشور و با بیان این که ضریب نفوذ به 5/31 درصد رسیده است ، تاکید کرد: میزان خطوط تلفن ثابت امسال به 22 میلیون خط و بیش از 50 هزار روستا تحت پوشش این شبکه قرار دارند.

وی ، با بیان این که 73 هزار کیلومتر فیبرنوری کشور را تحت پوشش قرار داده است، میزان تلفن همگانی در کشور را 72 هزار دستگاه تلفن همگانی اعلام کرد و افزود: در 18 استان تلفن ثابت به روز واگذار می شود و بیش از 2 میلیون شماره تلفن سیار روستایی به روستاییان واگذار شده است که با تعرفه تلفن ثابت عمل می کند.

وی ، سرمایه‌‏گذاری اپراتور دوم تلفن همراه را بزرگترین سرمایه‌‏گذاری خارجی عنوان کرد و یادآور شد: خدا را شکر می‌‏کنیم که برای اولین بار قرارداد تولید تجهیزات مخابرات توسط شرکت‌‏های داخلی با مشارکت حداقل 70 درصد بخش خصوصی با اعتبار 1680 میلیارد ریال منعقد شد و باعث حیات بخش تولیدی مخابرات شد.

سلیمانی ، با بیان این که سوئیچ‌‏های زیر 20 هزار شماره مورد نیاز کشور بدون خرید از خارج توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می شود ، افزود: تولیدکنندگان نرم افزار کشور موفق به طراحی و پیاده‌‏سازی بهترین امکانات فیلترینگ در کشور شده‌‏اند و نیاز و وابستگی به خارج را کاهش دادند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان این که بیش از 1000 دفتر خدماتی در کشور راه‌‏اندازی می‌‏شود از ارائه خدمات بانکی پست بانک در 1100 روستای کشور برای اولین بار توسط بخش خصوصی خبرداد.

وی، با بیان این که 1400 دفتر خدمات ارتباطی شهری در کشور فعال است و همه مراکز کم ظرفیت تلفن ثابت توسط بخش خصوصی اداره می‌‏شود، خاطرنشان کرد: امروز همه اپراتوری 118 در سراسر کشور به بخش خصوصی واگذار شده است.

وزیر ارتباطات، گفت: سال گذشته افسوس می‌‏خوردیم چرا فناوری‌‏های موجود در شرکت‌‏های ICT در دانشگاه‌‏ها اثر گذار نیستند، امروز اعلام می‌‏کنیم طی یک سال گذشته نزدیک به 700 نفر دانشجو در زمینه تلفن همراه توسط مهندسین شرکت ارتباطات سیار آموزش دیده‌‏اند و در سال جاری بیش از 40 درصد تسهیلات پژوهشی به استان‌‏ها تخصیص یافته شده است.

وی ، با بیان اینکه اتاق فکر بر این وزارت فعال است و مجوز دریافت تاسیس مرکز نخبگان آسیا و اقیانوسیه در زمینه مدیریت طیف فرکانس در ایران از اتحادیه بین المللی مخابرات صادر شده است، خاطرنشان کرد: نهضت ایجاد IDC ها در کشور شروع شده است.

دکتر سلیمانی، با اشاره به ابلاغ سند ملی توسعه فناوری اطلاعات در خصوص همکاری این وزارتخانه با وزارت اقتصادی و بازرگانی، گفت: اجرای برنامه زمان بندی و هماهنگ با 18 هزار بانک را در دستور کار داریم.

وزیر ارتباطات، با بیان اینکه مقررات و قوانین IT در قالب 26 قانون، لایحه، سند، سیاست نامه، آئین نامه و مقررات تدوین شده است، گفت: امسال طراحی شهر الکترونیکی تهران را هدف قرار داده‌‏ایم.

وی ، ایجاد شبکه هوشمند مخابرات و امضای دیجیتالی را از دیگر موفقیت‌‏های این وزارتخانه برشمرد.
**درحاشیه:
اما خبرگزاری فارس نیز در حاشیه گزارش خود در همین رابطه نوشت.
جلسه مطبوعاتی وزیر پس از حدود 45 دقیقه تاخیر آغاز شد.جالب آنکه در این جلسه وزیر تنها اقدام به ارایه گزارش یک ساله خود آن هم پس از گذشت هشت ماه از سالجاری کرد و در پایان این جلسه حاضر نشد به هیچ یک از سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

خبرنگاران مجبور شدند پاسخ سوالات خود را از هراتیان‌نژاد مدیر کل روابط عمومی دریافت کنند.

سوالاتی چون ماهواره‌ مصباح، حضور در کمیسیون صنایع مجلس و حتی شایعه استیضاح وی از جمله سوالات مهم خبرنگاران بود که از سوی وزیر بی‌پاسخ ماند.

مسولان وزارت ارتباطات وعده دادند که 2 هفته دیگر جلسه‌ای با حضور وزیر برای پاسخ به سوالات خبرنگاران برپا کنند.

  • ۸۵/۰۹/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">