ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وعده‌هایی که عملی نشدند؟

| چهارشنبه, ۴ مرداد ۱۳۸۵، ۱۲:۱۷ ق.ظ | ۰ نظر

خبر ثبت‌نام مجدد تلفن همراه در سال جاری در شرایطی اعلام شد که تناقض در گفته‌های مسوولان امر، درباره‌ی زمان بهبود وضعیت شبکه‌ی تلفن همراه، کاملا مشهود است؛ معاون شرکت ارتباطات سیار در خردادماه، زمان رسیدن به کیفیت مطلوب را تا دو ماه آینده می‌داند، رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات، بهبود کیفیت شبکه را به آبان سال جاری موکول می‌کند؛ وزیر ارتباطات نیز ابتدا وعده‌ی ‌بهبود کیفیت این شبکه‌ را تا پایان امسال داده و اخیرا مردادماه را برای این مساله پیش‌بینی ‌کرده است.
به گزارش سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از مخالفت‌هایی که نمایندگان مجلس در سال گذشته برای ثبت‌نام مجدد سیم‌کارت توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتند، قول‌هایی مبنی بر این‌که تمام تلاش برای رفع مشکل شبکه‌ی تلفن همراه کشور به کار بسته خواهد شد، ازسوی مجموعه‌ی وزارتخانه داده و عنوان شد که ظرفیت لازم برای واگذاری سیم‌کارت‌های جدید ایجاد شده است یا می‌شود.
موضوعی که در این میان جالب توجه است، وجود تفاوت بارز در صحبت‌های مدیران درباره‌ی زمان بهبود کیفیت شبکه است؛ مهندس حسن طالبی‌نژاد - معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار- در خردادماه سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: شبکه‌ی تلفن همراه کشور تا دو ماه آینده به کیفیت مطلوب می‌رسد.
او با بیان این ‌که گروه‌های کاری، اختلال در شبکه‌ی مناطقی که تحت پوشش نبودند را شناسایی کردند، گفت: بخش اعظمی‌ از کار حل شده و طی دو ماه آینده نیز شبکه به کیفیت مطلوب خواهد رسید و بعد از ترمیم، شبکه حالت عادی پیدا خواهد کرد.
وی درعین حال تاکید ‌کرد اکثر اپراتورها ابتدا شبکه را توسعه می‌دهند و بعد سیم‌کارت‌ در اختیار مردم می‌گذارند؛ اما انجام توسعه به طور همزمان باعث ایجاد اختلال در شبکه خواهد شد.
وی در مصاحبه‌ی قبلی خود به مشکلات شرکت‌های GC و مسائل مربوط به آن‌ها اشاره کرده و اظهار امیدواری کرده بود که این شرکت‌ها در دو ماه آینده به 14 درصد تعهدات خود عمل کنند!
وفا غفاریان - رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران - هم در گفت‌وگو با یکی از منابع خبری، تاکید کرد: با بررسی‌های انجام شده، مشکلات شناسایی شده و از اوایل سال جاری، بازطراحی شبکه آغاز شده و در صورتی که برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به موقع انجام شود، کیفیت مکالمه‌ی تلفن همراه در تهران از نیمه دوم سال جاری به صورت قابل ملاحظه‌ای بهبود پیدا خواهد کرد.
ازسوی دیگر، دکتر سلیمانی - وزیر ارتباطات - در جلسه‌ی معارفه با کمیسیون صنایع در شهریورماه 84 اعلام کرده بود که ریشه‌یابی در مورد ضعف کیفیت تلفن همراه را شروع کرده و دو سه ماه فرصت می‌خواهد تا با تیم کارشناسی که دارد، بررسی‌های لازم را انجام دهند و مکانیزم اجرایی را برای بهبود کیفیت پیدا کنند.
گذشته از این‌که از این فرصت سه ماهه چه مدت گذشته و آیا مکانیزم‌های اجرایی آن‌طور که باید پیدا شد یا خیر، معاون وی اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرد که‌ طراحی هفت مرحله‌ای شبکه‌ی تلفن همراه در تهران و عدم یکپارچه بودن آن باعث تداخل در شبکه شده و در صورت انجام به‌موقع برنامه‌ریزی‌ها، از نیمه‌ی دوم سال جاری کیفیت مکالمه تلفن همراه در تهران بهبود قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.
غفاریان در گفت‌وگوی دیگری اعلام کرد که اصلاح تدریجی طراحی شبکه تلفن همراه تهران آغاز شده است و تا پایان خرداد به یک زمان‌بندی برای قابل قبول و استاندارد کردن شبکه می‌رسیم.
این وعده‌های محقق نشده در حالی مطرح شده‌اند که اعلام خبر ثبت‌نام مجدد تلفن همراه در سال 85 بار دیگر نحوه‌ی نامطلوب خدمات این شبکه‌ی تلفن همراه را در اذهان تداعی کرد و بروز اختلالات طی روزهای اخیر و با شروع واگذاری سیم‌کارت‌های ثبت‌نامی سال 84، بویژه در قطع متناوب ارتباط کامل گوشی‌ها تلفن همراه با شبکه و نیز در ارسال پیام‌های کوتاه، نشان‌دهنده‌ی بهبود نیافتن کامل این وعده‌هاست.
نارضایتی مشترکان تلفن همراه از اختلالات شدید شبکه، طی هفته‌های اخیر افزایش یافته و گویا شبکه ظرفیت قبول بار ترافیکی جدید را ندارد؛ درحالی که به گفته‌ی وزیر، «طبق اندازه‌‏گیری پارامترهای مختلف در سطح شهر مشخص شده که وضعیت شبکه‌ی تلفن همراه طی این بازه زمانی از شهریور سال گذشته بهتر شده است و در حال حاضر به وضعیت نسبتا مطلوب‌‏تری دست پیدا کرده‌ایم؛ چراکه مشکلات شبکه تا حد بسیاری مشخص شده است و خوش‌‏بین هستیم که بتوانیم تا پایان مردادماه سال جاری، بهبود بسیار خوبی در شبکه ایجاد کرده و رضایت عمومی را به طور نسبی به‌دست بیاوریم».
اختلالات قبلی شبکه یک طرف، شروع واگذاری‌ها و ثبت نام مجدد هم یک طرف، سلیمانی در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های خبری از تلاش این وزارتخانه برای واگذاری تمامی سیم‌کارت‌های‌ ثبت‌نامی سال گذشته در سال جاری، خبر داد و این درحالی است که مشترکان تلفن همراه در تهران و سایر شهرهای بزرگ همچنان از کیفیت تلفن همراه رضایت نداشته و از امکان برقراری ارتباط و ارسال پیام کوتاه گله می‌کنند.
هم‌‏زمان با واگذاری سیم‌کارت ثبت‌نامی سال گذشته، سرویس SMS مشترکان بیشتری نیز فعال خواهد شد؛ اما مدیران شرکت ارتباطات سیار معتقدند که براساس آمار روزانه‌ شبکه روز به روز بهبود یافته است؛ هرچند در عین حال بر این نکته هم تاکید داشته‌آند که اختلالات شبکه تا پایان توسعه و واگذاری‌ها ادامه خواهد داشت.
وحید صدوقی - مدیرعامل ارتیاطات سیار - به خبرنگار یکی از ماهنامه‌های تخصصی حوزه‌ی رایانه و ارتباطات گفت: بسیاری از پارامتر‌های شبکه تلفن همراه از نظر کیفی در دو ماه گذشته افزایش یافته است و مشکلات به وجود آمده در ارسال پیام‌های کوتاه در روز‌های گذشته نیز طبق آمار موجود بین 3 تا 4 مربوط به سیستم و در حدود 20 درصد مشکل مربوط به مشترک بوده است که این نیز به علت خاموش بودن دستگاه تلفن یا در دسترس نبودن مشترک بوده است.
وی همچنین به ایسنا گفت: در زمینه‌ی ترافیک شبکه از ابتدای امسال 20 درصد افزایش داشتیم، اما علی‌رغم این افزایش ترافیک، در حدود 40 درصد از اختلالات شبکه کاهش داشته است؛ به‌طوری که قطعی ناخواسته بهبود پیدا کرده و میزان موفقیت مکالمات افزایش یافته است؛ امیدواریم براساس قولی که وزیر ارتباطات داده است،‌ کیفیت شبکه تا آن زمان به حد قابل قبولی برسد.
طرح بحث ثبت‌نام مجدد در حالی مطرح شده است که مسوولان مخابرات قول داده بودند تا قبل از رفع اشکالات تلفن همراه واگذاری نداشته باشند؛ محمد استکی - عضو کمیسیون صنایع مجلس - در اردیبهشت‌ماه امسال با اشاره به قول وزیر ارتباطات، به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران، گفت: آقای سلیمانی هشت ماه پیش قول رفع شش ماهه مشکلات شبکه را داده بود؛ ولی قول ایشان عملا اجرا نشد.
به‌گفته‌ی وزیر ارتباطات در جلسه‌ی کمیسیون حضور نیافت، اما مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار با حضور در کمیسیون درخصوص برنامه‌هایش در بخش تلفن همراه توضیحاتی ارایه کرد، نمایندگان کمیسیون نیز از اشکالات موجود در شبکه ارتباطات سیار گفتند و درنهایت از ایشان قول گرفته شد تا قبل از رفع اشکالات موجود شبکه، از واگذاری ثبت‌نام جدید خودداری کند.
عضو کمیسیون صنایع با اشاره به بدقولی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: با بدقولی وزیر به صدوقی تذکر دادیم، وی نیز قول داد تا قبل از رفع اشکالات تلفن همراه و نصب BTSهای جدید، واگذاری جدیدی نداشته باشد.
اما صدوقی - مدیرعامل ارتباطات سیار - در این‌باره به یکی از ماهنامه‌ها گفت: در دوره گذشته تعداد ثبت‌نام کنندگان بیش از میزان پیش‌بینی شده بود و با توجه به امکانات موجود و تعداد هشت میلیون نفری متقاضیان، امکان تحویل تمامی سیم‌کارت‌ها در یک سال وجود نداشت. به خاطر همین تصمیم بر این بود که در سال جاری ثبت‌نام جدیدی نداشته باشیم، اما با مساعدت و همکاری دولت و برطرف شدن موانع و مشکلات موجود بسیاری از امکانات مورد نیاز تهیه شده است و ما می‌توانیم پس از تحویل سیم‌کارت‌های سال گذشته ثبت‌نام جدید داشته باشیم.
با توجه به این‌که بنا بر اعلام، قرار است همه‌ی سیم‌کارت‌های ثبت‌نامی تا پایان سال جاری واگذار و ثبت‌نام مجدد هم انجام شود، عملی شدن این ادعا با توجه به گفته‌ی معاون پارلمانی وزیر ارتباطات که پوشش‌دهی تلفن همراه مهم‌ترین چالش این وزارتخانه است، گذشته از این سوال که آیا شبکه‌ی تلفن همراه ظرفیت پذیرفتن بار اضافی را دارد یا خیر، این سوال را مطرح می‌کند که آیا شایسته نیست به‌جای رکوردزنی در واگذاری سیم‌کارت‌ها، تا زمانی که ظرفیت واقعی شبکه‌ی تلفن همراه افزایش نیافته و وعده‌ها محقق نشده است، به ثبت نام مجدد و پذیرفتن تعهدات جدید اقدام نشود؟

  • ۸۵/۰۵/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">